Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets of cyclocrossfiets

NVVDBP
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2018 10:06

NVVDBP 18 jan 2018 17:33

Hallo,
Ik zou graag beginnen met wielrennen. ( ik fiets regelmatig en heb een goede conditie door het lopen ) Meer bepaald zou ik willen veldrijden maar eerst ga ik bij een wielerclub om wat conditie op de baan op te bouwen. Ik wil graag een racefiets kopen maar heb een beperkt budget dus had ik gedacht om een cyclocrossfiets te kopen en wanneer ik op de weg ga rijden hier andere banden op te steken of kan dit niet? En zo ja, kan ik dan met deze fiets deelnemen aan wedstrijden op de weg of ben je verplicht om met een gewone racefiets te rijden?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 jan 2018 20:02

Ja, banden kun je wisselen. Je kunt er dan ook mee wedstrijden rijden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2018 20:16

Niet als je schijfremmen hebt (tenminste geen KNWU wedstrijden) en om nu met met cantilevers je eerste stapjes in het peloton te doen is ook weer zoiets.

Als wedstrijden op de weg en in het veld je doel zijn zou ik beginnen met een racefiets. Het veldritseizoen zit er al bijna op. Je kunt dan volgende herfst een tweedehands crosser aanschaffen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 19 jan 2018 10:09

Als je wilt gaan koersen is er eigenlijk maar één optie: Een racefiets. Een crossfiets heeft een dusdanig afwijkende geometrie dat de zithouding nou niet bepaald racey is. Je zit meer rechtop en het is moeilijker om een mooie gestroomlijnde houding aan te nemen en je komt hierdoor ook niet zo mooi door de bochten. En zoals Ernie al aangaf, cantilevers zijn nou niet bepaald afgestemd op weggebruik en schijven zijn niet toegestaan in wedstrijden.
Ikzelf kwam ze nog wel eens tegen tijdens de vroege voorjaarskoersjes als renners hun goede fiets nog niet wilde gebruiken vanwege prut en slecht weer en ik voelde me niet echt op mijn gemak als ik achter zo iemand door de bocht moest....

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 19 jan 2018 11:02

Racefiets kopen en snel lid worden van een vereniging. De trainingswedstrijdjes staan voor de deur, het ideale moment om met wedstrijden te beginnen. Wedstrijden zijn een hele uitdaging. De meeste beginners zijn een seizoen bezig om enkel het peloton te kunnen volgen. Talentloze zoals ik 3 jaar. Veel meetrainen met de club, daar leer je veel van en het is veel makkelijker en leuker om 3 uur samen te fietsen dan alleen (uitzonderingen zijn er altijd).
Een crossfiets er later bij nemen. Vergeet niet dat een crossfiets duurder in zn onderhoud zal zijn, op natte dagen in het bos slijt de boel keihard.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jan 2018 11:19

Doel: Veldrijden
Subdoel, of startpunt: Op de weg, bij een wielerclub voor conditie opbouw.

Er staat nergens dat TS op de weg wedstrijden wil fietsen.... Waarom is al het advies dan daarop gericht? Dat snap ik echt niet.
Als er dan toch koersjes gereden gaan worden, omdat je daar nou eenmaal in rolt door het meetrainen bij een club (alhoewel het dan sterk afhangt of je bij de toerrijders aan je conditie gaat werken, of direct in een wedstrijd groep terecht komt lijkt me), dan zijn de eerste wedstrijden de trainingskoersjes die je al met een basislicentie mag doen. Daar zijn schijfremmen geen probleem (misschien officieel niet toegestaan, maar in ieder geval bij de spartaan in Rijswijk is helemaal niemand die zich daar druk om maakt).

Als dan ook nog budget beperkt is, is een crossfiets helemaal geen slecht idee. Uiteraard is de zit wat korter en rechterop, dus minder efficient en anders sturend dan een wegfiets, maar om aan je conditie te werken op de weg met wegbanden gaat dat helemaal prima en je kan direct het veld in als je dat wilt. Kies wel voor schijfremmen in dat geval.
Een compromis type fiets is natuurlijk de gravel racer, maar die is vaak juist wat langer gebouwd. Goed compromis tussen wegfiets en gravel/schelpenpaden. Maar voor kort draai en keerwerk in het veldrijden minder geschikt. Met jouw hoofddoel zou ik die kant dan ook niet op gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 19 jan 2018 11:40

NVVDBP schreef: 18 jan 2018 17:33 Hallo,
Ik zou graag beginnen met wielrennen. ( ik fiets regelmatig en heb een goede conditie door het lopen ) Meer bepaald zou ik willen veldrijden maar eerst ga ik bij een wielerclub om wat conditie op de baan op te bouwen. Ik wil graag een racefiets kopen maar heb een beperkt budget dus had ik gedacht om een cyclocrossfiets te kopen en wanneer ik op de weg ga rijden hier andere banden op te steken of kan dit niet? En zo ja, kan ik dan met deze fiets deelnemen aan wedstrijden op de weg of ben je verplicht om met een gewone racefiets te rijden?
Dit lijkt me toch vrij duidelijk. Uiteraard kun je op een crossfiets wegwedstrijden rijden. Is het aan te raden? M.i. niet bepaald......
Ik vind het advies om nu te beginnen met een racefiets (gezien het seizoen) en gedurende het jaar na te denken over een 2e hands crossfiets helemaal niet gek.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jan 2018 16:55

Oja, my bad.
Ik las het stuk "meer bepaald zou ik...." als een verduidelijking van zijn doel.

Nu meteen wedstrijden rijden, dan is advies voor racefiets nu, en 2e hands crosser in najaar, natuurlijk prima valide.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

NVVDBP
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2018 10:06

NVVDBP 19 jan 2018 17:14

Ik zou wel maar een paar wedstrijden proberen meerijden op de weg maar wel allemaal met het doel me voor te bereiden op het veldritseizoen.

hayes

hayes 19 jan 2018 17:45

Ik ben allesbehalve een kenner van trainingsmethodes enz... Maar i shet nuttig om aan wegwedstrijden mee te doen om je voor te bereiden op crossen?

Kan je niet evengoed meerijden met de club, en dan met de snelle groep goed "doorvlammen"?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 19 jan 2018 20:19

Een paar wedstrijdjes rijden als voorbereiding op het cross seizoen werkt niet tenzij je uitzonderlijk getalenteerd bent. Het is haast onmogelijk om in augustus te beginnen met wegwedstrijden. Daar moet je gewoon een specifieke voorbereiding voor doen. Als je eenmaal wedstrijden kan uitrijden dan heb je wel erg veel voordeel van die wedstrijden tijdens het cross seizoen. Dus of ga vol voor het wegseizoen of koop een crossfiets en ga lekker crossen.
Wedstrijden rijden is altijd wat anders dan met een snelle groep meerijden. Veel meer explosiviteit is er voor nodig, dat helpt je zeker in t veld.

Plaats reactie