Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ervaring met JAVA en SAVA racefietsen

Dennis-1995b
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017 12:41

Dennis-1995b 28 dec 2017 12:57

Goedemiddag fietsers,

Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een carbon racefiets voor onder de €1500.
Niet dat ik direct een nieuwe racefiets nodig heb, maar kijken is al leuk om te doen. Nu zou ik dan minimaal een Shimano 105 groepset erop willen. Ik snap dat het verstandig is om ook i.c.m. garantie een fiets te kopen van een bekend merk. Maar toch kwam ik bij onze verre oosterse vrienden uit China een aantal mooi ogende racefietsen tegen.

Zoals van het merk JAVA (http://www.javabikes.com/), bijvoorbeeld de FEROCE2-22S (à €950) specificaties vind je hier: https://www.uptenbike.com/products/java ... 5-22s-2017.

En van bijvoorbeeld het merk SAVA (http://www.sava-bike.eu/). Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met één van deze merken of überhaupt met Chinese carbon racefietsen? Er is namelijk erg weinig informatie over deze fietsen te vinden (wellicht met een reden :lol: )

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Mvg Dennis

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 28 dec 2017 13:31

Geen ervaring met Java en Sava hier, heb er hier op het forum nog niet eerder van gehoord.

Maar kijk vooral eens in Het Grote China Topic voor heel veel informatie over Chinese fietsen. Diverse medefietsers rijden op Chinees (no-name) carbon, er komen verschillende ervaringen en merken voorbij.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 dec 2017 14:40

De frames kun je waarschijnlijk ook via andere Chinese aanbieders aankomen en om nu een groep en wielen te hebben die terug naar China moeten voor eventuele garantie lijkt mij geen fijn gevoel.

Voor 15oo euro kun je prima zelf een carbon Chinees met 105 opbouwen, inclusief het gereedschap dat je misschien nog moet aanschaffen.
Campagnolo Ultra Dork

Dennis-1995b
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2017 12:41

Dennis-1995b 28 dec 2017 16:13

Bedankt voor jullie tips! Ik ga even in het China Topic rondneuzen, al een paar mooie knutselprojecten tussen gezien. Ben zelf alleen niet zo handig met in elkaar zetten ben ik bang, gelukkig hebben we Youtube en kan altijd de FM inschakelen.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 28 dec 2017 19:14

Spaar even door en koop je wat fatsoenlijks. Gewoon even een tip niet alleen voor garantie maar ook voor de restwaarde bij verkoop. Niemand hoeft die rotzooi meer.

Voor 1600/1700€ moet je zeker een fiets kunnen vinden die voldoet aan je eisen van een mooi merk. Een overjarig frame met 105 groep + wielen moet ook lukken mocht je het zelf willen opbouwen.

cccc
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mar 2017 20:19

cccc 28 dec 2017 20:52

Waarom niet bij vosfietsen?

Als je weet wat je wilt hebben is het een prima zaak.
Voor 1500 euro kan je daar ook een carbon frame ultegra afgemonteerd krijgen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 dec 2017 22:06

tom de groot schreef: 28 dec 2017 19:14 Spaar even door en koop je wat fatsoenlijks. Gewoon even een tip niet alleen voor garantie maar ook voor de restwaarde bij verkoop. Niemand hoeft die rotzooi meer.
Je koopt een racefiets toch nooit vanwege zijn restwaarde...? Je koopt een fiets omdat je hem mooi vindt, dat hij qua geometrie en specs naar wens is, en bij een budget past.

Prima tip/mening om door te sparen en bij een lokale fm te kopen (of iets "fatsoenlijk"). Maar argumentatie op restwaarde van een fiets als je er over x-jaar vanaf zou willen. En al helemaal bij fietsen van 1500 euro. Nouja, dat is mijn mening dan maar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 28 dec 2017 22:35

Voor net iets meer dan 1500 bouw ik een Chinees frane met Ultegra en carbon wielen. Dat lijkt m8mijj fatsoenlijk zat.

Ik krijg overigens vaker complimenten voor deze fiets dan met de vorige fietsen (cervelo Scott foil enz) dus ze vallen nog in de smaak ook.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 30 dec 2017 23:47

Tjah mijn ervaring is dat je na een jaar of 2/3 wel een nieuwe fiets wilt dus dan is de restwaarde wel belangrijk.

Een chinees frame met carbon wielen en Ultegra zal er mooi uitzien maar denk aan je veiligheid. Ik zou er geen berg/helling mee af fietsen met een veilig gevoel.

Ik vergelijk het altijd met een oude fiat pimpen met een bodykit naar een Ferrari look a like.

Oftewel blijf ik bij mijn advies spaar nog even verder of kijk bij de oude modellen (met 6800 groep) zal nu zeker in de aanbieding zijn.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 dec 2017 00:17

Tom, ik heb net de Drenthe 200 overleefd op een Chinees frame. Alleen de derailleurwieltjes van het Nederlandse BBB, de ketting van het Amerikaanse SRAM en een kettingblad van het Italiaanse Campagnolo hebben het niet overleefd. :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 31 dec 2017 10:53

Tom, Ik rij al vele jaren op Chinees carbon (mountainbike en race) om mij heen hebben meerdere mensen dit ook gedaan. Ook heb ik voor jongens bij ons op de club (wedstrijdrijders) wielen geregeld en ook die rijden daar al vele jaren op rond. Mijn maat heeft 1 keertje een scheur gehad in zijn frame (kreeg overigens gewoon een nieuwe). Voor de rest blijft alles gewoon heel.

En tja, over de afschrijving. Ik koop voor 3 tot 400 euro een chinees frameset. Als ik daar in 1 of 2 jaar de helft op afschrijf lig ik daar niet wakker van. Dat is met een merkfiets wel anders.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 31 dec 2017 10:54

Van het zelf in elkaar schroeven van een fiets moet je wel de uitdaging in zien. Het klopt dat je met youtube een heel eind komt, maar je moet er ook rekening mee houden dat je bepaalde tools nodig hebt. Mijn slotsom is dat als het puur om het geld gaat je beter voor een goede aanbieding kunt gaan of bijv eens bij planet x oid gaan kijken. Voor die prijzen kun je het zelf niet goedkoper.
Abide.

Plaats reactie