Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Schijf- of velgrem fiets kopen?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 13 sep 2017 20:51

Ik heb wel een persoonlijke mening over schijf- danwel velgrem, maar die is hier niet echt relevant denk ik...

Maar wat ik wel kwijt wil...
- Waarom hou je bij een aanschaf nu rekening met een eventuele tweede gebruiker? Jij kiest toch wat jij wil kopen voor nu? De restwaarde van een fiets is sowieso nihil (uitzonderingen daargelaten) en dan heeft schijf- danwel velgrem relatief weinig impact.
- Er is altijd weer een volgende innovatie. Is daarmee al het voorgaande gelijk waardeloos of slechter? Heb je er dan gelijk minder plezier van? Nee toch? Er rijden nog steeds veel tevreden mountainbikers op hun fiets met 26 inch wielen. Er rijden nog genoeg mensen met een triple ipv (semi) compact. Er rijden nog genoeg mensen met een 9 of 10 speed fiets. En al die mensen hebben net zo veel lol of misschien wel meer lol in het fietsen. Oftewel, er is over 5 jaar vast iemand die veel plezier kan hebben van een tweedehandsje met velgremmen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2017 21:33

Als je de keus moet maken tussen b.v. Ultegra met velgremmen of 105 met schijfremmen dan kun je ook kiezen voor 105 met velgremmen. Dan houd je het mogelijke verschil in inruilwaarde gewoon in je zak.
Campagnolo Ultra Dork

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 sep 2017 22:00

Wat ik niet snap dat je bij aanschaf van een nieuwe fiets, er in je achterhoofd al iets mee speelt van de inruilwaarde over een aantal jaar. Ik zou gewoon kopen wat ik nu mooi vind en het juiste gevoel bij heb.

Inruilprijzen van 2de hands fietsen zijn sowieso niet de moeite waard als je het vergelijkt met de aanschafprijs, dus dat zou ik niet in mijn besluit meenemen bij de aanschaf.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 13 sep 2017 22:26

Wachten!

- schijfremmen zullen eerst nog doorontwikkeld worden, maar uiteindelijk gaat er een nieuw concept ontwikkeld worden. Dan heb je niets meer aan je schijven.
- 12 speed is op komst
- nieuwe groepen worden steeds lichter, de opvolger van bv Ultegra 8000 is naar verwachting op meer onderdelen beter dan de versie die net uit is.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 sep 2017 00:10

Swedish Chef schreef: 13 sep 2017 22:26 Wachten!

- schijfremmen zullen eerst nog doorontwikkeld worden, maar uiteindelijk gaat er een nieuw concept ontwikkeld worden. Dan heb je niets meer aan je schijven.
- 12 speed is op komst
- nieuwe groepen worden steeds lichter, de opvolger van bv Ultegra 8000 is naar verwachting op meer onderdelen beter dan de versie die net uit is.
En als al deze ontwikkelingen standaard zijn geworden nog wat langer wachten op de nieuwe ontwikkelingen die er dan weer zijn. En zo kan je nog heel lang door gaan. En tegen de tijd dat je dan honderd bent, dan heb je zoveel geld gespaard dat je beste fiets ooit kan kopen, waar je erfgenamen dan lekker op kunnen gaan fietsen.

Oftewel koop gewoon een fiets die je mooi vindt, met een afmontage waar jij blij van wordt en voor een prijs die voor jou acceptabel is. En hoe eerder je dat doet hoe eerder je er lol van hebt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Alyamepi
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:44

Alyamepi 14 sep 2017 12:27

Velgrem. Als je budget over hebt, is Di2 een veel betere investering. Of natuurlijk een upgrade van de wielen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 14 sep 2017 12:46

Swedish Chef schreef: 13 sep 2017 22:26 Wachten!


- 12 speed is op komst
Goh, daar zit ik echt op te wachten! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 14 sep 2017 13:25

En als je schijfremmen koopt. Wielen met steekassen en hydraulisch. Met snelspanners kan wel maar meer problemen met uitrichten. Bovendien ga in de toekomst problemen krijgen als je nieuwe wielen nodig hebt en er is geen of weinig aanbod met snelspanners meer (en dan zijn er ook nog verschillende soorten steekas....). Hydraulische schijfremmen moduleren beter (makkelijker te bepalen hou hard je wilt remmen). Dat is veiliger omdat je minder snel een wiel zult blokkeren op een onhandig moment.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 14 sep 2017 13:34

Altijd velgremmen. Is meer dan voldoende, oogt zoveel mooier en zijn lichter. Je monteert immers ook geen remmen van een vrachtwagen op een sportwagen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 sep 2017 13:44

Wat ik niet begrijp is dat er zoveel reacties zijn die de wens om restwaarde weg wuiven. Als ik nu iets wil kopen, en al weet dat ik over 3 jaar dat artikel weer wil verkopen, dan ga ik daar zeker wel rekening mee houden. Wil ik dat artikel 10 jaar gebruiken, en daarna eens kijken of dat nog wat waard is, dan zou het mij geen barst interesseren.
Ik vermoed echter wel dat als je tot de eerste groep behoort, de fiets met velgremmen de meeste waarde behoud. Dit aangezien de schijfrem variant een stukje duurder is in aanschaf nu, terwijl je dit bij verkoop kunt verwaarlozen.
Maar als ik werkelijk de toekomst kon voorspellen was ik nu rijk.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 14 sep 2017 14:01

Niks is zo veranderlijk als restwaarde. Als je een crash hebt: restwaarde weg. Gestolen? Restwaarde weg. Nieuwe groep komt uit die bijzonder veel verschild van de huidige? Restwaarde daalt verschrikkelijk. Merk maakt een paar marketing-misstappen? Restwaarde daalt.

johnnybgoode
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2009 17:06

johnnybgoode 14 sep 2017 15:04

Als je plannen hebt om op de wielerbaan aan competities mee te doen, dan zou ik zeggen: velgremmen. Bij diverse verenigingen zijn schijfremmen op de wielerbaan namelijke niet toegestaan.

Als je niet zulke plannen hebt, dan zou ik zeggen: waarom niet schijfremmen?

Plaats reactie