Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets: ultegra di2 vs Bontrager Aeolus Pro 3 wielen

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 02 sep 2017 10:21

Na 5 jaar met mijn aluminium Cube gereden te hebben, vind ik het tijd om mezelf met een upgrade te belonen. Vooral omdat ik steeds vaker en steeds langere tochten begin te doen (Marmotte en dergelijke).

Mijn wishlist is/was niet super gedetailleerd:
- Carbon
- Velgremmen
- Ultegra Di2

Gisteren even bij mijn huidige FM langs geweest. Hij kan mij een nieuwe (2018) Trek Émonda SL6 aanbieden met Di2 voor 2.799€. De SL6 komt normaal met mechanische Ultegra groep voor adviesprijs 2.499€. De SL7 komt standaard met Di2 maar heeft ook Bontrager Aeolus Pro 3 wielen en een adviesprijs van 4.499€ (een te grote sprong)

Gisteren sprak ik met een fietsmaat en die zei dat de meerwaarde van Di2 beperkt is. Dat ik meer zou hebben aan een goede set wielen. De SL Pro komt standaard met mechanische ultegra groep en Bontrager Aeolus Pro 3 wielen (https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... rCode=grey). De adviesprijs hier is €3.249, maar misschien kan ik deze ook voor €2.799 of iets dergelijks krijgen.

Wat denken jullie? Ga ik beter voor een gewone ultegra groep met een 'beter' set wielen, of ga ik voor de fiets met Di2 en schaf ik mij later een nieuwe set wielen aan?

Andere suggesties of opmerkingen zijn ook zeker welkom.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 sep 2017 11:18

Ligt in mijn beleving aan waar je rijdt. Op het vlakke schakel je relatief weinig en heb je meer aan aero wielen. In heuvelachtig gebied schakel je veel en heb je weinig aan aero wielen. Ik zou daar de keuze van af laten hangen.
o'7o

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 sep 2017 11:43

DI2, wielen kan je altijd naar keuze later kopen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 02 sep 2017 12:47

Douglas schreef: 02 sep 2017 11:18 Ligt in mijn beleving aan waar je rijdt. Op het vlakke schakel je relatief weinig en heb je meer aan aero wielen. In heuvelachtig gebied schakel je veel en heb je weinig aan aero wielen. Ik zou daar de keuze van af laten hangen.
Soms langs kanalen en rivieren, maar vaak ook met enkele heuvels in de Vlaamse Ardennen en het Heuvelland (West-Vlaanderen). Enkele keren per jaar richten Ardennen voor toertochten. Volgend jaar staat waarschijnlijk ofwel 3 Ballon, ofwel ORM, ofwel Alpenbrevet op het programma. Met misschien een verlengd weekend in de Vogezen als voorbereiding.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2148
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 sep 2017 14:32

Ligt er maar net aan hoe budget en prioriteiten er uit ziet. Van Di2 ga je niet beter fietsen, van wielen wel. Natuurlijk kun je later nog wielen upgraden, maar de vraag of je dan Achteraf nog doet.
Ik kies voor Ultegra zonder Di2 om budget over te houden voor een betere wielset. En ook omdat mijn mountainbike geen Di2 heeft en ik het daar dan ook zou willen, kostbare zaak.
Dogma F

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 sep 2017 17:37

Je kan ook upgraden naar Di2, is een beetje omslachtiger dan een upgrade van je wielen.

Een fiets, of het met lichte wielen en ook nog eens Di2 is, niet levensnoodzakelijk.

Maar wel leuk om te hebben :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 sep 2017 09:58

Ik zou de Di2 kiezen - mooie wielen later kopen zodat je altijd een set op reserve hebt/ slecht weer. Mocht je later de schakelgroep updaten als je voor mechanisch schakelen gaat, dan bewaar je niet de mechanische groep voor als het slecht weer wordt. :? Die wordt dan waarschijnlijk verkocht - terwijl een extra set wielen altijd welkom is.

Is het trouwens wel in alle gevallen de nieuwe 2018 Shimano Ultegra groep of is de Di2 nog de 6870 Di2 ?? En de mechanische - wellicht de nieuwe Ultegra 8000 groep.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2017 10:10

Eens met Rene.

Ik vind de meerwaarde van Di2 best groot

- nooit meer vervangen en/of bijstellen schakelkabels
- zeer makkelijk afstellen en installeren
- schakelt vooral vooraan echt beter en makkelijker
- mogelijkheid tot semi-synchro en synchro-shiften
- m.b.v. de D-Fly kun je zien in welk verzet je staat
- voorderailleur trimt automatisch

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2017 10:28

Ik vind mooie goede wielen dan weer een meerwaarde. Ik ga echt wel een keer naar electronisch schakelen (voor de lol/heb), maar in principe heb je van fijne wielen veel meer plezier.
Less is bore

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 sep 2017 11:36

Als je een setje wielen zou kopen, zouden deze Bontragers dan bovenaan je lijstje staan of zou je dan voor een totaal ander merk kiezen? Anders zit je straks met een setje wielen dat je eigenlijk niet wilde hebben en een schakelgroep die je eigenlijk niet wilde hebben. Maar kies je nu voor Di2, dan kan je daar je ideale wielset bij kopen en heb je uiteindelijk je perfecte fiets.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 sep 2017 16:45

Wielen kan je altijd meenemen naar een volgende fiets,Ik rij nu 1,5 jaar elektronisch wil nooit meer naar mechanisch schakelt super snel en trefzeker vooral met veel klimwerk remmen en schakelen tegelijk gaat ook perfect.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 03 sep 2017 19:13

Karl66 schreef: 03 sep 2017 11:36 Als je een setje wielen zou kopen, zouden deze Bontragers dan bovenaan je lijstje staan of zou je dan voor een totaal ander merk kiezen? Anders zit je straks met een setje wielen dat je eigenlijk niet wilde hebben en een schakelgroep die je eigenlijk niet wilde hebben. Maar kies je nu voor Di2, dan kan je daar je ideale wielset bij kopen en heb je uiteindelijk je perfecte fiets.
Ik ben absoluut nog een leek op vlak van wielen, maar Bontragers zouden waarschijnlijk niet eerste keuze zijn.

Alle opmerkingen in overweging genomen, ga ik waarschijnlijk voor Di2 gaan. De upgrade van wielen zal er sowieso wel nog eens van komen. Zal eens beginnen met een lijstje opstellen, zo kan ik bij eventuele goede deals snel beslissen.

Bedankt voor de feedback alleszins.

Plaats reactie