Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets: ultegra di2 vs Bontrager Aeolus Pro 3 wielen

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 06 sep 2017 20:40

Beslissing nog even uitgesteld. Blijkt om de 'oude' 6870 groep te gaan. De prijs (en levertijd) met de nieuwe R8050 groep zou hoger (en langer) zijn. Ik vraag mij af of het dan nog zo'n goede deal is en of de nieuwe versie een meerprijs van 200-300€ (prijzen zijn nog niet gekend) waard is.
2.800€ voor een nieuwe Trek met Di2 leek mij een zeer goede deal.
3.000-3.100€+ lijkt mij iets minder scherp (richting 3.200€ met pedalen en veranderen stuurpen).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 sep 2017 22:20

Ik zou voor betere wielen gaan. Als je nu een fiets met de oude Ultegra uit de aanbieding koopt bespaar je al een hoop geld. Later upgraden naar de nieuwste Di2 groep kan altijd nog. Over een jaartje of zo zijn de internetprijzen voor die groep met een beetje geluk wat gezakt.

De standaard wielen in zo'n Trek stellen niet zoveel voor. Met een setje goede wielen komt een dergelijk frame veel beter tot zijn recht.

Verder zou ik ook de kleur mee laten wegen want niet alle afmontages/modeljaren zijn in een fraaie kleurencombi te krijgen. Doe mij de 2017 SL6 Pro maar. De Vision Metron wieltjes lijkt mij ook niks mis mee:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 sep 2017 10:13

nijkie schreef: 03 sep 2017 16:45 Wielen kan je altijd meenemen naar een volgende fiets,
Dit idee is leuk wanneer je regelmatig van fiets verandert.
Na 5 jaar (zoals TS) zou ik die "oude" wielen niet meer in een nieuwe fiets willen.

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 18 nov 2017 15:00

Ik ben uiteindelijk toch overstag gegaan en heb gisteren mijn Trek mogen ophalen.
Het is de Trek Emonda SL6 2018 (met Di2 Ultegra R8050) geworden. Iets duurder dan de Canyon variant, maar daar had ik sowieso ook nog kosten aan gehad. Al bij al tevreden dus.
Een nieuw set wielen staat op de lijst en komt er uiteindelijk sowieso ook, maar daar zal ik eerst nog wat over moeten opzoeken.

Nu heb ik een nieuwe vraag/probleem:
- Ik heb mij laten opmeten en werd aangeraden om 170mm cranks te nemen.
- Mijn stages vermogensmeter is echter 172.5mm
- Ik had dus beslist om bij 172.5mm te blijven om de vermogensmeter gewoon te kunnen versteken.
- Nu blijken er toch 170mm op de fiets te zitten.
- ==> Is rijden met een combinatie links 172.5mm en rechts 170mm doenbaar? of helemaal af te raden?

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 19 nov 2017 19:41

Goede beslissing! Ik heb ook de SL6 van 2018 en ik had met terugwerkende kracht best Di2 willen hebben, als ik had geweten dat een 11speed toch wat meer pain in the ass is dan een 10 speed om hem mooi strak te krijgen.

Los daarvan: de standaard wielen vallen mij helemaal niet tegen: ze rijden prettig met veel feedback en gevoel en bovendien zijn ze behoorlijk licht.

Je banden zou ik wel accuut vervangen. Die gaan al schuiven als het wegdek ook maar in de buurt komt van nattigheid.

Heb je 'm in het grijs?

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 21 nov 2017 14:00

JC80 schreef: 19 nov 2017 19:41 Goede beslissing! Ik heb ook de SL6 van 2018 en ik had met terugwerkende kracht best Di2 willen hebben, als ik had geweten dat een 11speed toch wat meer pain in the ass is dan een 10 speed om hem mooi strak te krijgen.

Los daarvan: de standaard wielen vallen mij helemaal niet tegen: ze rijden prettig met veel feedback en gevoel en bovendien zijn ze behoorlijk licht.

Je banden zou ik wel accuut vervangen. Die gaan al schuiven als het wegdek ook maar in de buurt komt van nattigheid.

Heb je 'm in het grijs?
Inderdaad in het grijs.

Bedankt voor de tip ivm de banden. Zal ik zeker voor moeten kijken. Ik pak meestal wel geen risico's als het nat is (ben al enkele keren zwaar tegen het asfalt gegaan), maar beter voorkomen dan genezen ;).

Vooral omdat ik gewend ben met instap-wielen te rijden, doen deze wielen voorlopig goed hun werk. Als er eens een goede deal komt, schaf ik mij wel eens een nieuwe set aan. Nu zal het waarschijnlijk eerst uitkijken worden naar een nieuwe vermogensmeter.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 21 nov 2017 14:11

Gefeliciteerd met je aankoop en veel rijplezier gewenst. Op je vragen heb ik geen antwoord (maar gevoelsmatig denk ik wel dat het rijden met twee verschillende pedaallengtes de kans op blessures niet verkleint) maar ik ben wel benieuwd waarom je nu een model 2018 koopt en niet komend voorjaar?
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 21 nov 2017 14:49

Jeremie schreef: 21 nov 2017 14:00 Nu zal het waarschijnlijk eerst uitkijken worden naar een nieuwe vermogensmeter.
Waarom naar een nieuwe vermogensmeter? Je had toch een afspraak met de FM voor 172,5 mm cranks? In mijn ogen dient hij deze dan ook te leveren. En anders is een losse crank nog altijd goedkoper dan een nieuwe vermogensmeter. (of geld hiervoor ook n+1)

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 21 nov 2017 17:20

scottwilko schreef: 21 nov 2017 14:49
Jeremie schreef: 21 nov 2017 14:00 Nu zal het waarschijnlijk eerst uitkijken worden naar een nieuwe vermogensmeter.
Waarom naar een nieuwe vermogensmeter? Je had toch een afspraak met de FM voor 172,5 mm cranks? In mijn ogen dient hij deze dan ook te leveren. En anders is een losse crank nog altijd goedkoper dan een nieuwe vermogensmeter. (of geld hiervoor ook n+1)
Ik kan pas vrijdag langs gaan bij mijn FM (wegens werkuren). Heb hem al gecontacteerd via e-mail, maar zonder succes. Ik ga inderdaad alweer uit van het slechtste scenario, wie weet regelt hij het nog.
Een nieuwe crank kopen (€255) is 'maar' €194 goedkoper dan een Stages 6800 (€449, met waarschijnlijk extra korting op Black Friday). Maar dan heb ik wel op beide fietsen een vermogensmeter. Anyway, ik ben er nog niet uit, ik wacht vrijdag af voor ik iets concreet beslis.

@Veen: bedankt voor de input, ik denk dat je gelijk hebt ivm blessurerisico.
Ik denk niet dat ik meer korting had gekregen in het voorjaar van 2018. Bij droog weer rij ik bovendien ook in de wintermaanden door. Hoe vroeger ik hem had, hoe vroeger ik er dus mee kon rijden (bedoeling was al in verlengd weekend van 1 november).
Maar om eerlijk te zijn: er zat nog weinig logica achter. Vorig jaar heb ik ook overwegen een nieuwe fiets aan te schaffen, maar uiteindelijk niet gedaan. Na LCMT (België) en beide Marmotten in Frankrijk wilde ik dit jaar echt één. Deze kon mij bekoren ... dus wilde ik niet opnieuw het risico lopen om hem niet te kopen.

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 25 nov 2017 18:00

scottwilko schreef: 21 nov 2017 14:49
Jeremie schreef: 21 nov 2017 14:00 Nu zal het waarschijnlijk eerst uitkijken worden naar een nieuwe vermogensmeter.
Waarom naar een nieuwe vermogensmeter? Je had toch een afspraak met de FM voor 172,5 mm cranks? In mijn ogen dient hij deze dan ook te leveren. En anders is een losse crank nog altijd goedkoper dan een nieuwe vermogensmeter. (of geld hiervoor ook n+1)
Net terug van FM: zonder problemen cranks vervangen. Moet meer durven aandringen ;).

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 nov 2017 18:29

Jeremie schreef: 18 nov 2017 15:00 - ==> Is rijden met een combinatie links 172.5mm en rechts 170mm doenbaar? of helemaal af te raden?
Is erg persoonlijk, sommige mensen zij al gevoelig als zadel maar paar mm verkeerd zit
ik heb een tijdje met een 175mm stages icm 170mm crank gereden en niet echt verschil gemerkt
en fietsmaatje neemt z'n 172.5mm stages altijd mee naar mallorca en zet hem dan op huurfiets met 175mm crank

Plaats reactie