Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa Romagna

Ristridin
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2017 10:57

Ristridin 05 aug 2017 11:22

Ik ben nieuw hier. Ik fiets nu twee jaar op een prachtige retro Koga Miyata met een oude Shimano-groep (RSX) - € 250,- via marktplaats. Ik fiets ongeveer 1 á 2 keer per week een rondje van zo'n 60 km in ongeveer 30 km/h gemiddeld. Niet superfanatiek dus, maar wil wel nét meer gaan fietsen en misschien wat kleine tochtjes maken.

Mijn groep begint een beetje af te takelen: hij schakelt minder soepel, de tandwielen - zowel voor als achter - zijn versleten (missen tamelijk wat tanden), maar verder is de fiets denk ik nog ok. Relatief zwaar stalen frame kent geen gebreken, wielen zijn kaarsrecht en lopen goed, zadel zit prima.

Ik zat te zoeken naar een nieuwe groep die ik graag zelf zou willen monteren. Ik ben nog onbekend met fietsen, maar tamelijk handig en zou dit graag willen leren. Na wat googlen en kijkend naar mijn profiel kwam ik uit op een Tiagra-groep, bijvoorbeeld deze (oud model) voor €199,-: https://www.bakkerracingproducts.nl/shi ... gJpOPD_BwE

Tijdens het zoeken kwam ik bij Vos in Zwanenburg een aanbieding tegen. Een nieuwe Sensa Romagna met dezelfde Tiagra groep, afgemonteerd en wel voor 699,- die ik via een fietsenplan eenvoudig zou kunnen kopen: http://www.vosfietsen.nl/index.php?opti ... Itemid=163

Nu weet ik niet wat ik moet doen, dus graag advies van jullie, de experts. Mijn vragen zijn:
- Is het de moeite waard om op de oude fiets, met stalen frame, een nieuwe groep te zetten, of kan ik beter – nu ik iets meer wil gaan fietsen – nu een nieuwe fiets kopen.
- Zou de Tiagra groep voor € 199,- inderdaad een ok aankoop zijn, of is dat veel te duur? Zouden jullie andere groepen adviseren?
- Is de aanbieding van Vos ok, of zouden jullie iets anders adviseren als nieuwe aankoop?

Graag jullie adviezen, waarvoor alvast hartelijke dank!

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 05 aug 2017 15:26

Vos heeft een eigen topic op het forum, daar kan je ervaringen lezen.

De Sensa Romagna is een prima fiets vindt ik zelf, maar ik heb begrepen dat afhankelijk van de maat van de fiets de geometrie verandert van een racemonster a la CAAD10 naar een meer relaxte fiets.

Vertel eens meer over de huidige groep, de RSX. Wat vindt je hiervan, hoeveel versnellingen heeft 'ie, heb je een cassette of een freewheel? Met een beetje pech kan je namelijk geen nieuwe groep monteren op je achterwiel en moet je dan ook een nieuw wiel aanschaffen. Daarnaast denk ik dat het goedkoper is om gewoon bepaalde onderdelen te vervangen.

Ristridin
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2017 10:57

Ristridin 05 aug 2017 16:00

Marxten, dank voor je hulp!
Heb de ervaringen met Vos idd gelezen; dat is voor mij geloof ik geen punt.

Die RSX-groep bestaat uit 3 x 7 versnellingen; ruimte voor brede casette tussen stalen frame lijkt dan idd beperkt?

Denk dat ik toch voor een nieuwe fiets ga. Ik ben zelf vrij lang (1.93) dus zal een redelijke grote maat fiets nodig hebben; wordt het Sensa frame dan juist ongemakkelijk? Er zijn nu 4 aanbiedingen bij Vos voor 699; allemaal een Tiagra Triple. Welk van die fietsen lijkt jou de beste en wat vind je van de BTwin Triban 540? Die heeft een Shimano 105-groep. Voordeel is dat de Decathlon naast mijn deur zit...

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 05 aug 2017 16:43

Decathlon heeft een betere garantieafhandeling en service dan Vos, zelfs als de Triban 540 geen 105 had en die lovende reviews overal had ik je eerder daarheen gestuurd.


De groep die je in het begin doorlinkte was een compact (2x10), geen triple. De B'Twin heeft 11 versnellingen achter en een semi-compact vooraan (2x11).

Bij jouw lengte zou ik de Sensa Romagna niet meer aanraden, boven de 1,85 ongeveer begint de geometrietabel raar te worden. Daar ben ik eigenlijk geen expert in.

Ik ben verder geen expert, maar bij de Decathlon kan je in ieder geval een proefrit proberen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 aug 2017 18:29

Marxten schreef: 05 aug 2017 16:43 Decathlon heeft een betere garantieafhandeling en service dan Vos,
[off topic]
Dat vind ik een voorbarige conclusie omdat ook Vos aan zijn wettelijke garantie verplichtingen voldoet. Heb zelf meerdere garantie afhandelingen met Vos achter de rug en kan zeggen dat Vos daarin heel schappelijk - voor mij - mee om is gegaan. :like:
[/off topic]
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ristridin
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 aug 2017 10:57

Ristridin 05 aug 2017 18:32

Marxten, dank! Orlok, wat voor fiets zou jij kopen voor max 800,-? Die BTwin 540 lijkt toch goede deal? Of zou jij een van de aanbiedingen van Vos nemen, en zo ja, welke dan?

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 05 aug 2017 18:48

De Sensa Romagna is een prima fiets voor die prijs. Ik heb hem zelf ook (de 105 versie) en heb alles er mee gefietst (Marmotte, DM, Fausto Coppi etc.)
Met Vos heb ik geen ervaring, maar veel goedkoper ga je hem nergens krijgen denk ik ;)

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 05 aug 2017 21:25

Mijn vorige fiets was een Romagna met 105 compact framemaat 60 cm.

Ik ben 193 cm groot met relatief lange benen.

Ik kon goed uit de voeten met de Sensa.

Standaard 130mm stuurpen aanvankelijk vervangen door een 110mm exemplaar, maar dan wordt de fiets idd iets kort; dus de originele teruggeplaatst.

3 keer Alpe d'Huzes mee gereden; en 20K kilometer vlak.

Prima ding; maar uiteindelijk vervangen door een carbon fiets.

Gebruik de Sensa nog steeds als reservefiets.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

d4nny
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jul 2017 17:55

d4nny 08 aug 2017 21:25

Verleden jaar ben ik begonnen met fietsen en zat met hetzelfde probleempje als U! Na wat zoeken op internet had ik met een goed gevoel een Triban 540 van Decathlon gekocht.Ben er heel content van en heb er een 3000km mee gereden! Alles nog tip top in orde! Shimano 105 schakelt erg soepel met 50/34 en 11/28. Echt degelijk materiaal voor die prijs. Aanrader zou ik zeggen! :winkthumb:

Plaats reactie