Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vraag aanschaf Scott Solace 20 disc /ervaring met winkel

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 17 jun 2017 15:20

Hallo,

Zojuist met mijn geliefde naar een nieuwe racefiets wezen kijken en na een aantal proefritten viel haar keuze op een Scott Solace 20 disc. Mooie fiets met een voor haar zeer prettige geometrie, helemaal blij. Totzover geen vuiltje aan de lucht.

Nu ik thuis ben, heb ik echter toch een beetje een rotgevoel over de fietsverkoper. Hij had haar in eerste instantie namelijk op het model uit 2016 gezet, die ze nog in die maat hadden staan. Kostte €2799, MAAR... hij vertelde er niet bij dat het een oud model was. Bj navraag van ons naar eventuele andere kleuren (fiets was wit, wat de minst favoriete fietskleur van mijn vrouw is), zei hij dat dit de enige mogelijkheid was.

Toen ik echter in het foldertje in de winkel bladerde zag ik dat het 2017 model zwart/grijs is, veel mooier. Na wat ontwijkende bewegingen bleek deze inderdaad ook gewoon leverbaar en ook nog €200 goedkoper.

Het enige verschil, aldus de fietsverkoper, was dat op de 2017 shimano 105 shifters zaten (stuk groter) en op de 2016 fiets ultegra shifters, omdat er toen nog geen 105 shifters voor hydraulische schijfremmen waren.

Als we de shifters op de 2017 fiets willen vervangen door ultegra shifters kost dat €300 (meerprijs + arbeid).

Mijn vraag: klopt dat bedrag een beetje en is het dat ueberhaupt waard?

(Subvraag: wat vinden jullie van deze gang van zaken? Ik krijg er een beetje smerige smaak van in mijn mond, met name omdat ik diezelfde Solace 20 disc 2016 her en der nu in de aanbieding zie voor €1989!! Dat scheelt €810! Ik heb de neiging om de hele bestelling maar af te zeggen...)

Ik zeg nog niet meteen over welke winkel het gaat, wil even afwachten wat de reacties zijn en ze zelf nog even contacten.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jun 2017 15:40

Je koopt ergens iets en hebt er achteraf een slecht gevoel bij.
Of je neemt je verlies en ontbindt de verkoop of je gaat gewoon verder en je maakt de volgende keer iets beter je huiswerk.
I know myself like no one else
Nothing to defend

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 17 jun 2017 15:51

@Lcsmet je hebt helemaal gelijk en ik overweeg ook de verkoop te ontbinden, dat is niet zo moeilijk, er is nog niks betaald.

Maar wat betreft dat huiswerk ben ik het niet met je eens. Ik wil gewoon eerlijk advies van zo iemand. Ik heb geen tijd en niet zoveel zin om uren te spenderen aan het uitpluizen van alle verschillende fietsen die er op de markt zijn, dat is bijna geen doen (ik weet dat er hier veel mensen zijn die niets liever doen, maar ik ga liever fietsen). Daarom ga ik naar een gerenommeerde fietsenhandelaar, omdat ik op zijn expertise wil vertrouwen en er van uit ga dat ik dan niet wordt opgelicht.

Maar ik zal wel naief zijn.
Laatst gewijzigd door knutmo op 17 jun 2017 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 17 jun 2017 16:10

Wij gaan naar een gerenommeerde zaak waar ze zo'n 5 verschillende merken verkopen. We hadden ons georienteerd op Cannondale en daar reviews van gelezen etc. We waren zelfs al een keer eerder langs geweest en info gekregen over de Cannondales. Vandaag kwamen we voor proefritten, en toen kwam uiteindelijk die Scott als veel geschikter uit de bus, Ja, daar had ik me niet op voorbereid. Ik ken niet al die modellen en kleuren en jaargangen uit mijn hoofd.

Mag ik dan niet verwachten dat ik daar gewoon eerlijk over wordt voorgelicht?

Ik weiger eigenlijk om hiervoor de schuld bij me zelf te leggen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 jun 2017 16:17

knutmo schreef: 17 jun 2017 15:51......
Maar wat betreft dat huiswerk ben ik het niet met je eens. Ik wil gewoon eerlijk advies van zo iemand. Ik heb geen tijd en niet zoveel zin om uren te spenderen aan het uitpluizen van alle verschillende fietsen die er op de markt zijn, dat is bijna geen doen (ik weet dat er hier veel mensen zijn die niets liever doen, maar ik ga liever fietsen). Daarom ga ik naar een gerenommeerde fietsenhandelaar, omdat ik op zijn expertise wil vertrouwen en er van uit ga dat ik dan wordt opgelicht.

Maar ik zal wel naief zijn.
Een gerenommeerde fietsenhandelaar?
Als je nu al een slecht gevoel hebt en je kan er onderuit dan zou ik dat doen.

Naïef?
Als ik een belangrijke aankoop doe kijk ik eerst eens rond op het net om mij te informeren alvorens tot de definitieve aankoop over te gaan, is dat in een echte winkel of op het net maakt niet uit. Ik mag hopen dat ik me zo al veel minder aangename/dure ervaringen heb bespaard. :)
knutmo schreef: 17 jun 2017 16:10.......
Ik weiger eigenlijk om hiervoor de schuld bij me zelf te leggen.
Je hoeft je echt niet schuldig te voelen maar je had het kunnen voorkomen.
Niets meer maar ook niets minder.
En gerenommeerd of niet, jij zal maar de verkoper hebben die vorige week nog wasmachines aan het verkopen was.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 17 jun 2017 16:48

"Het enige verschil, aldus de fietsverkoper, was dat op de 2017 shimano 105 shifters zaten (stuk groter) en op de 2016 fiets ultegra shifters, omdat er toen nog geen 105 shifters voor hydraulische schijfremmen waren."

Op mijn fiets uit 2016 zitten toch echt 105 shifters voor hydraulische schijfremmen.... Raar verhaal.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 jun 2017 17:10

Vorig jaar bestonden er nog geen 105 en geen Ultegra shifters. Volgens mij waren die allemaal hetzelfde.
Nu komen ze voor iedere groep met eigen shifters.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 jun 2017 17:11

SqueeZer schreef: 17 jun 2017 16:31 Enige dat ik en Lcsmet zeggen is dat als je je niet instudeert op voorhand je jammer genoeg de dag van vandaag meer kans maakt om opgelicht te worden dan geholpen te worden.

knip

Je vroeg een mening en je hebt deze gekregen, ga nu aub. niet in de verdediging alsof wij proberen goed te praten dat iemand jou probeert op te lichten!
Even een juridische noot.
Er is hier geen sprake van oplichting, de koper krijgt een product dat in vergelijking met prijsstunters misschien aan de prijs is maar de koper is zeker niet opgelicht!
Niet in de laatste plaats omdat wij niet weten welk servicelevel deze FM hanteert.
Knutmo schrijft zelf al dat de fiets zo terug kan want hij is nog niet eens betaald, als je het hebt over service!

Daarentegen is het gebruik van de term oplichting in deze context uit te leggen als smaad/laster.
De TS kan eigenlijk de naam van de zaak al niet meer vermelden omdat een boze FM met een goede advocaat het jou de komende tijd behoorlijk lastig kan maken.
Als er een dagvaarding op de mat ploft dan komt er van nachtrust voorlopig weinig terecht. De kans is klein maar juridisch niet geheel uit te sluiten.


Verder, er zitten altijd 2 kanten aan het verhaal en zul je minstens aan wederhoor moeten doen om zelf een goed beeld op te kunnen bouwen van de feiten.
Bij wederhoor blijkt vaak dat de FM ook een aantal hele valide punten heeft, voorstellen heeft gedaan etc. en komt het bericht van de TS ineens in een ander daglicht te staan.


Als consument wordt je geacht jezelf te informeren over de producten welk je denkt aan te schaffen.
En wat ik in dat licht sowieso niet begrijp is hoe iemand die hier al 6 jaar actief deelnemer is in dit geval de keus niet even heeft voorgelegd aan de forumdeelnemers alvorens tot koop over te gaan.


Lang verhaal kort, wees voorzichtig met het gebruiken van termen als oplichting, opgelicht etc.

tilion
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mei 2010 12:16

tilion 17 jun 2017 22:05

"Vorig jaar bestonden er nog geen 105 en geen Ultegra shifters. Volgens mij waren die allemaal hetzelfde.
Nu komen ze voor iedere groep met eigen shifters."
Dan is het verhaal van de fietsenmaker nog steeds niet kloppend.
Maar dan zitten er bij de 2016 modellen bij Ultegra ook die grote shifters op?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jun 2017 22:30

Oplichting is misschien een groot woord maar vlak voor de uitverkoop van de 2017 modellen een 2016 model voor de volle mep aanbieden is niet de normale gang van zaken. Het 2017 model is al met korting te vinden, oa bij Belga.

Op 2016 modellen zitten volgens het internet precies dezelfde shifters.

Je komt nu in totaal al bijna op de prijs van een Solace 10 Disc uit. Als je 10% korting kunt krijgen bij een andere dealer is die gewoon goedkoper.
Campagnolo Ultra Dork

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 18 jun 2017 00:04

Hartelijk dank voor de vele en uitgebreide reacties.

Even voor de juridische kant van de zaak, ik heb het woord oplichting helemaal niet in de mond genomen. Ik heb alleen mijn kant van de zaak beschreven en aangegeven waarom ik er een vervelend gevoel bij had.

Ik heb vanmiddag gebeld met de FM en dit ook aan hem uitgelegd, en het gevoel is daarbij niet weggenomen. Hij gaf wel aan niet goed gecommuniceerd te hebben, en had het over een spraakverwarring en elkaar verkeerd begrepen, maar ik moet zeggen dat dat mij allemaal niet erg kon overtuigen. Ik heb telefonisch de koop opgeschort en mede door jullie reacties ga ik er nu helemaal vanaf zien.

En wat betreft de verschillende mensen die zeggen dat ik me beter had moeten voorbereiden, meer had moeten googelen, of de aankoop hier op het forum had moeten voorbespreken: we hadden ons best voorbereid, waren al voor de tweede keer bij deze FM, hebben best wat ervaring wat betreft fietsen, maar zijn geen folder- en prijslijst uitpluizers, Ik steun graag een lokale fietsenmaker/handel die verder ook veel voor het fietsen in de omgeving doet. Vindt het ook prettig om geholpen te worden met iemand met verstand van zaken, die daadwerkelijk meekijkt en iemand goed op een fiets kan zetten. Ik wil daar best ook wat meer voor betalen, maar dan verwacht ik wel gewoon eerlijk en transparant te kunnen handelen.

In ieder geval zeer bedankt voor jullie meningen (waar ik het grotendeels mee eens ben) en de zeer uitgebreide en waardevolle informatie.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jun 2017 08:08

knutmo schreef: 17 jun 2017 15:51 Daarom ga ik naar een gerenommeerde fietsenhandelaar, omdat ik op zijn expertise wil vertrouwen en er van uit ga dat ik dan niet wordt opgelicht.

Maar ik zal wel naief zijn.
:roll: ;)
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie