Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant Propel Advanced

ThomSeverijn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2017 20:18

ThomSeverijn 29 mei 2017 20:28

Beste lezers,

Sinds enkele jaren ben ik in bezit van een prima Giant TCR uit (+-) 2012. Het is tijd om een nieuw ros aan te schaffen. Mijn budget zit ongeveer rond de €3000. Ik neig sterk naar een Aero-fiets, ten eerste omdat dit er ontzettend gaaf uit ziet naar mijn mening, en de eigenschappen van een aero mij denk ik goed liggen. Bij mijn zoektocht kwam ik het volgende tegen:

https://www.giant-bicycles.com/nl/propel-advanced-pro-2
en
https://www.giant-bicycles.com/nl/propel-advanced-0

Qua prijs vergelijkbaar, echter is de advanced 0 afgemonteerd met Ultegra Di2, en de pro 2 met (slechts) een 105. Is er iemand die mij uit kan leggen wat het gelijkstellen van de prijs ondanks de duurdere groepset veroorzaakt? En zo ja, wat is dan van deze twee opties het meest aan te raden, de betere groepset of het/de betere .....?

Grt, Thom

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mei 2017 20:49

Ik zou voor de di2 gaan.
Frame is van beide goed alhoewel de pro beter is.
105 en di2 zijn ook beide goed maar van de di2 ga je meer plezier hebben dan van het betere frame.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ThomSeverijn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2017 20:18

ThomSeverijn 29 mei 2017 20:55

Dank voor de reactie! Dus het verschil zit hem met name in het frame? Ik dacht te lezen dat de wielen ook andere waren, heeft dat nog een grote impact?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 29 mei 2017 22:03

Wielen zijn volgens mij bij allebei niet heel geweldig en verder met ik het eens met Lcsmet van die di2 ga je zoveel meer plezier hebben dan van dat iets betere frame
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ThomSeverijn
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2017 20:18

ThomSeverijn 30 mei 2017 07:09

Alright, dank voor de reactie!

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 30 mei 2017 16:05

Er gaan geruchten rond dat Giant binnenkort, (TdF?) een nieuwe uitvoering van de Propel uitbrengt.

Volgens mij is team Sunweb dit hele seizoen nog geen enkele wedstrijd met een Propel aan de start verschenen, alleen met de TCR. Ondanks dat ze met Michael Matthews toch een goede sprinter in huis hebben, die bij zijn vorige ploegen altijd wel op een aero model reed.

Misschien maakt dat voor je keuze niet uit, maar het lijkt mij toch wel het wachten waard.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 mei 2017 17:16

En dan moet je nog een hele poos wachten voor er een leuke versie beschikbaar komt?, dan nog even wachten op een propel met schijven en je bent drie jaar verder......

Persoonlijk zou ik een overjarig TCR sl isp frame kopen en dat met di2 afmonteren. Dat is voor het genoemde budget mogelijk en je koopt er een betere fiets mee (bij Giant rijden de duurdere frames ook merkbaar beter).

Propel (ik heb beide) vindt ik persoonlijk alleen interessant in de isp versie en het is echt een fiets voor erbij en geen echte allrounder. Frame inclusief de remmen zijn inmiddels wel uitontwikkeld en je koopt er zeker voor het vlakke wel een heel goede fiets mee.

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 30 mei 2017 17:31

Schijfremmem? Daar is Thom helemaal niet naar opzoek dus dat doet er niet toe.

Na een eventuele launch tijdens de Tour denk ik dat het gewoon het model voor 2018 wordt. Meestal zijn de modellen voor het volgende jaar al aan het eind van het huidige jaar te verkrijgen, dus die hele poos zal ook wel meevallen.

Mij lijkt het behoorlijk vervelend als je net een nieuwe fiets hebt gekocht en er niet veel later een nieuw model op de markt komt. De huidige Propel gaat ook al een paar jaar mee.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 mei 2017 19:51

klopt 2012 kwamen de eerste isp propels en vanaf 2013 de consumenten versies (de versie waar de profs op reden is nooit op de markt geweest, heeft ook maar weinig met de consumentenversie te maken. Er zal idd een nieuw model aankomen maar alle kinderziekten zijn er nu wel uit dus je koopt met een overjarig "oud" model in principe een betere fiets.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 mei 2017 19:54

klopt 2012 kwamen de eerste isp propels en vanaf 2013 de consumenten versies (de versie waar de profs op reden is nooit op de markt geweest, heeft ook maar weinig met de consumentenversie te maken. Er zal idd een nieuw model aankomen maar alle kinderziekten zijn er nu wel uit dus je koopt met een overjarig "oud" model in principe een betere fiets.
En wat betreft de SL: bij de meeste merken maakt het niet heel veel uit maar bij Giant dus wel (al zijn er voor de US markt ook SL's met een losse zadelpen en die zijn net zo goed) in ieder geval zoveel dat ik uit persoonlijke ervaring kan zeggen dat een TCR met alu stuurbuis gewoon een heel veel minder fijn rijdende fiets is (maar als je budget niet meer toelaat.......)

Plaats reactie