Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke Canyon voor "eerste" fiets?

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 10 aug 2017 09:25

Probleem is dat ik qua "looks" enkel de Canyons wil in volgende kleuren: Iceland Lava, Stormgreen, Roadster Brown, of dat Mat zwart... en laat daar nu net geen/nooit korting op zijn :-)
Ik vrees dat ze bijna allemaal uit stock gaan zijn, en dat de nieuwe modellen van 2018 wat duurder zullen worden.

Ik weet dat de meeste hier op het forum deze kleuren saai vinden, maar tjah, das persoonlijke smaak zeker...
Die blauwe en rode vind ik ook wel mooi, maar telkens buiten budget...


Mijn verstand zegt: koopt u een goede canyon, en koop u binnen een jaar of 5 à 10 ne Venge, maar we zien wel!
Als ik een 2de hands Venge (of Tarmac S-works) zie passeren binnen het budget, met de "juiste looks", en specs die niet ouder is dan 3 jaar, probeer ik daar wel nog eens

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 aug 2017 09:40

Waarom zou een venge beter zijn?
Als het je eerste racefiets is maakt het in die prijsklasse allemaal niet zoveel uit. Dan is het eerst belangrijk om te kijken welke geometrie precies bij je past (dus door gewoon op een fiets te gaan fietsen en kijken hoe hoog/laag en lang/kort je wil zitten. Dan kan je later adhv je maten een geschikt passend kader zoeken.

De maat van een kader is veel belangrijker dan de looks. Een wereld aan spacers of een mini stuurpen is namelijk echt geen porum.

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 10 aug 2017 10:38

NuitKor schreef: 10 aug 2017 09:40 Waarom zou een venge beter zijn?
Als het je eerste racefiets is maakt het in die prijsklasse allemaal niet zoveel uit. Dan is het eerst belangrijk om te kijken welke geometrie precies bij je past (dus door gewoon op een fiets te gaan fietsen en kijken hoe hoog/laag en lang/kort je wil zitten. Dan kan je later adhv je maten een geschikt passend kader zoeken.

De maat van een kader is veel belangrijker dan de looks. Een wereld aan spacers of een mini stuurpen is namelijk echt geen porum.
Heb toch nergens gezegd dat de Venge beter zou zijn? ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 aug 2017 10:47

NuitKor schreef: 10 aug 2017 09:40

De maat van een kader is veel belangrijker dan de looks. Een wereld aan spacers of een mini stuurpen is namelijk echt geen porum.
Nu zet je zelf de looks op de eerste plaats.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 aug 2017 11:40

Desperation schreef: 09 aug 2017 14:08 Wat is jullie mening over deze "Venge"?.............
Als ik je nu zeg dat een vriend van mij zich einde 2016 een splinternieuwe Tarmac (geen S-works) model 2016 met Ultegra Di2 heeft aangeschaft voor 2390 Euro bij een officiële dealer.
Dan laat je een okkazie Sworks met mechanische Ultegra en Spd pedalen voor dezelfde prijs toch staan.
Mijn idee hé.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 10 aug 2017 12:46

Lcsmet schreef: 10 aug 2017 11:40
Desperation schreef: 09 aug 2017 14:08 Wat is jullie mening over deze "Venge"?.............
Als ik je nu zeg dat een vriend van mij zich einde 2016 een splinternieuwe Tarmac (geen S-works) model 2016 met Ultegra Di2 heeft aangeschaft voor 2390 Euro bij een officiële dealer.
Dan laat je een okkazie Sworks met mechanische Ultegra en Spd pedalen voor dezelfde prijs toch staan.
Mijn idee hé.
Tjah, moest ik een S-works vinden aan die prijs: direct...

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 10 aug 2017 13:54

Ikzelf vind de looks van mijn fiets ook heel belangrijk. Momenteel ook volop aan het uitkijken naar een nieuwe fiets (aangezien ik mijn huidige al verkocht heb & momenteel met een reservefiets van een clublid rijd).

Qua look voelde ik mij ook aangetrokken tot specialized & canyon. Maar dan ben ik toch naar de geometrie beginnen kijken en dan is mij opgevallen dat je een venge/tarmac absoluut niet kan vergelijken met bijvoorbeeld een endurace van Canyon.

Aangezien ik nog jong ben en best goed kan fietsen met een gekromde rug, heb ik besloten om naar de iets meer Aero types te gaan kijken. Zo gaat het bij mij momenteel ook nog tussen de Venge, Tarmac & Ultimate (van Canyon).

Nu is het dus met de vingers draaien omdat ik wil wachten op mooie deals van Canyon. Is dit de moeite waard om te wachten? is het pas vanaf eind september dat er uitzonderlijke kortingen volgen op de modellen van 2017? dat zijn voor mij vragen waarop ik geen antwoord weet...
It's just a hill - Get over it

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 aug 2017 13:58

De uitzonderlijke korting is net afgelopen. De Ultimate CF SLX 8.0 heb ik eind juli gekocht met 400 euro korting. Hij is nu weer 100 euro duurder.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 aug 2017 14:00

Keezx schreef: 10 aug 2017 10:47
NuitKor schreef: 10 aug 2017 09:40

De maat van een kader is veel belangrijker dan de looks. Een wereld aan spacers of een mini stuurpen is namelijk echt geen porum.
Nu zet je zelf de looks op de eerste plaats.....
Ik bedoel dat als je veel spacers nodig hebt of korte stuurpen, je eigenlijk een verkeerd passende geometrie hebt gekocht. Beter zoek je dus eerst uit met een goedkope (tweedehands) fiets hoe je wil zitten. Mijn ervaring is dat je na een jaar ofzo fietsen je ook steeds iets dieper/langer kunt zitten. Daarna zoek je een frame dat bij je past.

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 26 aug 2017 20:24

Beste leden,

ook mijn oog is gevallen op een nieuwe canyon ultimate ivm prijs kwaliteit verhouding. Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen of de geometrie van deze fiets voor mij geschikt is.

Het wordt niet mijn eerste maar mijn tweede racefiets. Sinds 2008 rijd ik op een Stevens Aspin framemaat 60. De Stack en de reach van de Aspin is waarschijnlijk 603 en 407 (Geometrie van 2008 kan ik niet terug vinden maar ik vermoed dat deze niet zijn veranderd). Stuurpen 12 cm. Mijn houding op deze fiets vind ik prima. Ik kan er goed diep op zitten en rijdt boven de 30kpu vaak onder in de beugels. Of mijn handen ver boven op de remgreep en onderarm op het stuur. In die houding zou ik voor mijn gevoel nog iets meer ruimte naar voor moeten hebben.

De stack en de reach van de Canyon L is 592 en 399
van de xl is 613 en 418.

Weet iemand misschien of deze fiets qua zithouding overeenkomt met mijn aspin? En zou ik dan de L of Xl moeten hebben?

Plaats reactie