Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke Canyon voor "eerste" fiets?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 19 apr 2017 21:39

ik denk dat Canyon onverslaanbaar is wat prijs/kwaliteit betreft. Maar op een fiets die jij cool vindt, rijdt je altijd het lekkerst... Welke je kiest, zou ik niet alleen laten afhangen van de prijs, maar ook van wat voor fietser je bent. Kun je diep zitten? Dan zou ik eerder een Ultimate (of zelfs Aeroad) kiezen en niet die Endurace. Alle drie hebben comfort zat en als je wat dieper zit, ga je wat harder door de betere aerodynamica.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 19 apr 2017 21:52

Canyon onverslaanbaar op prijs/kwaliteit? Dan zou ik eerder naar Bulls, Cube of Rose kijken. Canyon is ondertussen echt geen goedkoop merk meer. Het belangrijkste is een fiets die goed past of pas te maken is en daarna een merk waar jij je goed bij voelt en of dat nou een Duitser, Italiaan, Amerikaan of watdanook is maakt niet zoveel uit.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 20 apr 2017 11:26

Ik heb eens "vlug" een Canyon met een Cube vergeleken:

Canyon: https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... c-9-0.html

Cube: https://www.fietsenwinkel.nl/cube-attai ... -disc-2017

Is er buiten het verschil van gewicht nog een groot verschil tussen beide fietsen? Want 400€ verschil (minder) voor een "gelijkaardige" fiets lijkt me toch wat veel, zeker omdat Canyon mij werd aangeprezen dat je prijs/kwaliteit niet veel beters zou vinden...

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 20 apr 2017 11:41

>1kg verschil vind ik erg veel... helemaal als het dezelfde wielen zijn.
Er zitten andere remgrepen op de Cube.

Als je het vrouwtje moet overtuigen (en misschien zelf wat geld zou willen besparen voor goede kleding, onderhoud en latere vervanging/upgrades) snap ik niet waarom je niet kijkt naar velgremmen en misschien zelfs naar aluminium (de Endurace AL met Ultegra voor 1349euro..). Komende van je huidige fiets zal het een openbaring zijn en feitelijk zal je nooit beter nodig hebben...

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 20 apr 2017 13:06

Kledij heb ik momenteel al voldoende, dus die kost moet ik al niet maken, en wat betreft het vrouwtje moet overtuigen, tjah... Ik heb haar al gezegd dat de nieuwe fiets zo'n 2400€ zal kosten :D
Ze wil gewoon niet dat ik zomaar "zonder overleg" een nieuwe fiets aanschaf, omdat we momenteel bezig zijn met onze trouw binnen een paar maand, en momenteel de offerte's binnenlopen voor ons huidig terras te vervangen/vergroten in blauwe steen.

Als ik pakweg in september/oktober voor die Endurace CF SL Disc 9.0 ga (wie weet met korting tegen dan), zal ze er minder een probleem van maken. Ik heb haar bijvoorbeeld ok gezegd dat ik liever die 9.0 wil, maar dat ik even blij zal zijn als ik ik een "minderwaardig" model kan kopen met een pak korting erop...

Alleen moet ik zien dat ik het tot dan kan rekken. En waarom schijfremmen? Zoals reeds gezegd, het is niet dat dat dit een must is, net zoals de carbon, alleen vraag ik me af, of ik me na bijvoorbeeld 2-3 jaar niet ga beklagen, dat ik (nog) de enige ben die EN met alluminium EN zonder schijfremmen rijdt, ik denk ook niet dat mevrouw hier het leuk zou vinden dat ik elke 2-3 jaar van fiets zou veranderen ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 apr 2017 13:21

Desperation schreef:............
Als ik pakweg in september/oktober voor die ...........

Alleen moet ik zien dat ik het tot dan kan rekken. ..................
Ga dan nu de sites van de verschillende fabrikanten af en stel je vraag in september nog een keer :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 20 apr 2017 22:33

Durf je hard te dalen en kun je goed sturen? Neem dan gewoon velgremmen. Scheelt je een hoop geld. Schijfremmen op een racefiets remmen nauwelijks beter dan velgremmen, maar je fiets is wel ruim een kilo zwaarder, je betaalt 500 euro meer en je wielset is slapper... Het is echt geen conservatisme dat de meeste profs er nog niet op willen rijden.

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 21 apr 2017 09:10

Hard dalen durf ik, maar das dan ook al :lol:
Neen, doordat ik vorig jaar pas ben begonnen, vind ik niet dat ik goed kan (bij)sturen...
Als ik in/achter een groepje rij, neem ik ook telkens wat afstand, gewoon uit schrik om er te dicht op te zitten en valpartijen te vermijden. Dat is natuurlijk ook een gebrek aan ervaring.

Bij mijn MTB heb ik hetzelfde meegemaakt. Ik heb me een jaar of 8 geleden een Thompson aangeschaft zonder remschijven, en nu ben ik zowat de enige die met velgremmen rij als we erop uittrekken met de MTB.

Feit is wel dat je daarmee vaak in modder/regen en in de winter rijdt, terwijl ik met mijn racefiets in princiepe niet ga rijden als het al aan het regenen is, tenzij er een geplande/georganiseerde tocht op het programma staat...

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 21 apr 2017 14:09

Als je niet gevoelig bent voor modekleuren, niet merkenblind bent, én de verstandhouding met het vrouwke zo optimaal mogelijk wilt houden zou je eens bij een zaak als Salden kunnen kijken.

Hier kun je binnen het door jou gestelde budget te kust en te keur. Allerlei merken en kleuren.

b.v:

https://www.salden.nl/nl/fietsen-en-fra ... force.html


Succes.


Ik weet niet of het jouw maat is, maar het loont volgens mij de moeite om even te kijken.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 21 apr 2017 15:12

Velgremmen op een MTB zijn onvergelijkbaar met die op een racefiets. Ik heb zelf een MTB met schijven, een crosser met cantilevers en een racer met velgremmen. Die Cantilevers remmen, net als die oude V-brakes op de MTB vroeger, veel minder goed dan de andere twee. Verschil tussen mijn discs op de MTB en de Ultegra velgrem op de racer, merk ik wat remprestaties betreft niet. Ik vind schijven op de racer daarom weinig zinvol.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 apr 2017 15:21

Sebo schreef:.......... zou je eens bij een zaak als Salden kunnen kijken.
Je kan bij elke fm in jouw buurt gaan kijken.
Bijna elke zaak heeft wel, al dan niet heel, overjaarse modellen die je voor een erg mooie prijs kan kopen.
Enkel zien of de fiets je "past".

Voor je een fiets koopt check je even de afterservice van de betrokken zaak hier op het forum voor het geval er toch iets zou misgaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 21 apr 2017 15:35

Lcsmet schreef:
Sebo schreef:.......... zou je eens bij een zaak als Salden kunnen kijken.
Je kan bij elke fm in jouw buurt gaan kijken.
Bijna elke zaak heeft wel, al dan niet heel, overjaarse modellen die je voor een erg mooie prijs kan kopen.
Enkel zien of de fiets je "past".

Voor je een fiets koopt check je even de afterservice van de betrokken zaak hier op het forum voor het geval er toch iets zou misgaan.
Zelf ben ik van het pajottenland (tegen het Brusselse) en meestal ga ik naar Van Eyck te Aalst voor mijn huidige fiets, en ben er wel tevreden van.
Voor kleinere problemen ben ik daar toch meestal direct geholpen, zelfs al heb ik daar nooit mijn fiets gekocht...
Bij verscheidene FM in de buurt heb meost ik vaak langer wachten, en was ik ook niet altijd tevreden van de geleverde prestaties...

Plaats reactie