Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke Canyon voor "eerste" fiets?

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 19 mei 2017 10:40

Zo heerlijk om te lezen over de afwegingen van welke dure, duurdere of duurste stuurpen/wielset/derailleur de doorslag moet geven voor de aanschaf van een fiets.

Het zou leerzaam kunnen zijn om je te verdiepen in prijsdifferentiatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Prijsdifferentiatie

Veel fietsplezier!
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Gebruikersavatar
jepickx
Forum-lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 02 mar 2017 13:11

Gebruikersavatar jepickx 19 mei 2017 14:46

bartrelou schreef: 18 mei 2017 16:33 bij canyon staan de getallen, zoals 7.0 8.0 en 9.0 voor de afmontage. Denk hierbij aan in ieder geval de groepset, soms de ketting en bv de stuurpen of een cockpit. Hoe hoger het getal, hoe beter de groepset en dus hoe meer je betaald.
Als ik de endurace-cf-9-0 en endurace-cf-7-0-sl vergelijk detail voor detail zie ik een andere wielset en een andere zadelpen met agv hiervan een verschil in gewicht, resulterend in een prijsverschil van 400 euro
Ik kan niet goed inschatten en uitleggen of daarmee het prijsverschil is verklaard.
Ik begrijp uit de reactie van bartrelou dat er geen verschil is in het frame, geen andere/betere carbonsoort oid,
Is dat een juiste conclusie?
Bianchi Intenso
Koppie Coppi

bartrelou
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 mei 2017 16:12

bartrelou 19 mei 2017 18:05

jepickx schreef: 19 mei 2017 14:46
bartrelou schreef: 18 mei 2017 16:33 bij canyon staan de getallen, zoals 7.0 8.0 en 9.0 voor de afmontage. Denk hierbij aan in ieder geval de groepset, soms de ketting en bv de stuurpen of een cockpit. Hoe hoger het getal, hoe beter de groepset en dus hoe meer je betaald.
Als ik de endurace-cf-9-0 en endurace-cf-7-0-sl vergelijk detail voor detail zie ik een andere wielset en een andere zadelpen met agv hiervan een verschil in gewicht, resulterend in een prijsverschil van 400 euro
Ik kan niet goed inschatten en uitleggen of daarmee het prijsverschil is verklaard.
Ik begrijp uit de reactie van bartrelou dat er geen verschil is in het frame, geen andere/betere carbonsoort oid,
Is dat een juiste conclusie?

Raar genoeg is de afmontage groep hier inderdaad hetzelfde. Beide dus Ultegra, een hele degelijke groepset.

https://www.canyon.com/tools/bike-compa ... bike2=3753

je ziet idd goed dat vooral de wielen verschillend zijn, wat het grootste deel van het 600 gram verschil waarschijnlijk maakt. De wielen zullen dus in aanschaf ook gewoon een stuk meer kosten. De vraag is of je dat als (onervaren) rijder gaat merken.

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 03 aug 2017 23:48

pffff, na weken/maanden de kat uit de boom te hebben gekeken, nog steeds geen Canyon gekocht (mede doordat de ENDURACE CF SL DISC 9.0 niet in promotie stond).

Nu nog effe de einde seizoenspromoties afwachten, maar ik moet ook wel bekennen dat ik meer en meer "verliefd" ben geworden op de Specialized Venge.
Een nieuwe is uiteraard buiten budget, en nu is de vraag, ga ik voor een mooie/goede tweedehands, en hoe herken ik een echte Venge?

Lijken deze richtprijzen correct?

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 25899.html (fiets van 2015)

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 88072.html

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 26122.html


Mijn verstand zegt om te wachten en te gaan voor een nieuwe Canyon, maar mijn hart kijkt steeds naar die Specialized...

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2017 00:55

Post van 18 april
Desperation schreef: 18 apr 2017 15:14..........
Dan vraag ik me af of het niet beter is om een goede 2e handsfiets aan te schaffen voor zo'n 1000 à 1500 €,...........
Desperation schreef: 03 aug 2017 23:48........
Nu nog effe de einde seizoenspromoties afwachten.....
...........en nu is de vraag, ga ik voor een mooie/goede tweedehands, en hoe herken ik een echte Venge? ...............
We zijn nu meer dan 3 maanden verder.
En je bent er nog steeds niet uit.


PS: Als je een tweedehands koopt vraag je altijd naar een factuur.
Als die er niet is moet je afgaan op het verhaal van de verkoper.
Is de fiets dan een gestolen exemplaar, een namaak?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 04 aug 2017 21:15

Lcsmet schreef: 04 aug 2017 00:55 Post van 18 april
Desperation schreef: 18 apr 2017 15:14..........
Dan vraag ik me af of het niet beter is om een goede 2e handsfiets aan te schaffen voor zo'n 1000 à 1500 €,...........
Desperation schreef: 03 aug 2017 23:48........
Nu nog effe de einde seizoenspromoties afwachten.....
...........en nu is de vraag, ga ik voor een mooie/goede tweedehands, en hoe herken ik een echte Venge? ...............
We zijn nu meer dan 3 maanden verder.
En je bent er nog steeds niet uit.


PS: Als je een tweedehands koopt vraag je altijd naar een factuur.
Als die er niet is moet je afgaan op het verhaal van de verkoper.
Is de fiets dan een gestolen exemplaar, een namaak?

Inderdaad, en bijna elke dag ga ik kijken op zowel de 2dehands sites als op canyon.
Mijn verstand zegt me om voor de Canyon te gaan, dat een nieuwe canyon "beter/soepeler" zal rijden dan een Specialized van 2-3 jaar oud, maar is dat ook wel zo?
Ook spelen de kleurcombinaties en dergelijke ook een rol, daardoor vallen er al een pak Canyons af...

Ik heb gelukkig nog een paar maanden om de knoop door te hakken...

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 04 aug 2017 22:32

Ik zit momenteel ook te kijken naar een nieuwe racer. Wel geen instapper meer maar een degelijk model waar ik jaren mee verder kan (prijsklasse tot € 4.000). Na elk merk te hebben bekeken en elke geometrie te hebben nagetrokken en tabellen van gemaakt is mijn oog gevallen op de Ultimate reeks van Canyon (tussen aero & endurance - qua geometrie helemaal wat ik zoek). Ook prijs kwaliteit zitten ze wel ok.

Ik zou jou dus ook aanraden om nog even de outlet af te wachten en dan mogelijks een mooie deal te sluiten ipv een tweedehands te kopen waarvan je de geschiedenis niet kent - blijft altijd een risico & voor bedragen boven de 1.000 euro loop ik zulke risicos niet graag en besteed ik liever wat meer voor een nieuw model. maar dat is persoonlijk uiteraard.

Ik kijk erg uit naar dit model: ULTIMATE CF SL DISC 9.0 DI2. maar het zwart & bruin spreken me beiden absoluut niet aan. Zou deze nog in de outlet kunnen komen? hij staat nu op de website van 3600 naar 3300. Maar outletprijzen zijn nog een stuk beter of? komen er vaak nieuwe modellen bij in de outlet?
It's just a hill - Get over it

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 09 aug 2017 14:08

Wat is jullie mening over deze "Venge"?
Ik zou begot niet weten hoe ik een echte van een replica zou kunnen onderscheiden, tenzij ze mij een factuur kunnen tonen...

Elke dag hou ik de outlet store van Canyon in de gaten, maar ik vraag me af of ik het mij ga beklagen indien ik deze (https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 25899.html) laat schieten... Ik kan hem wel goedkoper hebben dan vermeld. De fiets zou van 2015 zijn (heeft wel ergens factuur liggen, of ging ze anders opvragen), alleen schrikt die triple mij wat af...
Mijn huidige merkloze fiets heeft ook een triple, maar ik dacht voor een compact te gaan...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 09 aug 2017 14:13

Voor dat geld zou ik tweedehands toch mijn volledige goesting willen vinden. En triple <> compact is nogal een essentieel element lijkt me.
Afbeelding

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 09 aug 2017 14:54

De vraag is natuurlijk, kan je voor dat geld wel uw volledige goesting vinden? Ik bedoel dan, een Venge, met juiste groep, kleur, niet te oud, etc... In ieder geval, die triple schrikt mij af (alleen al voor de looks), maar omdat ik momenteel ook met een triple rij kan ik dat moeilijk zelf inschatten. Op het net vind je dan weer commentaren/ervaringen, waar de triple zowel wordt afgebroken als aangeprezen...
Laatst gewijzigd door Desperation op 09 aug 2017 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 09 aug 2017 15:07

2400 euro is behoorlijk wat geld voor een tweedehands fiets. Daar moet je zeker een (toenmalige) topfiets van 2-3j oud voor kunnen vinden met de topgroep van jouw wens, en met een goed stel wielen uitgerust.
Afbeelding

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 09 aug 2017 21:27

Zelf vind ik een triple prima rijden. Buiten de looks zijn er weinig nadelen. Ik moet wel zeggen dat ik inmiddels een jaar geleden van mijn triple ben afgestapt en naar een compact ben gegaan. Persoonlijk vind ik dat nog fijner fietsen, maar dat zal echt heel persoonlijk zijn. Als je nu al een triple hebt en geen bezwaren daartegen hebt, zou ik mij dus vooral niets aantrekken van de negatieve berichten.

Waar ik mij wel zorgen om zou maken is dat die Venge simpelweg nog een oude 10 speed groep heeft. Ik vind de nieuwere 11 speed groep (6800) echt een stuk fijner. En dat gaat niet eens om alleen het extra kransje.

Als ik het zo lees, zou het enige argument voor de Venge, de 'looks' zijn. Uiteraard is dat een belangrijk element. Maar als ik voor hetzelfde geld een nieuwe fiets kon kopen, met een nieuwere groep, die niet hoeft onder te doen, dan zou ik het absoluut wel weten.

Moet wel zeggen dat ik misschien niet heel onpartijdig ben. Ik rijd sinds kort op mijn tweede Canyon :D

Plaats reactie