Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke Canyon voor "eerste" fiets?

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 18 apr 2017 15:14

Welke Canyon zou ik kiezen als "eerste" fiets? Of zou ik toch nog voor een Bianchi, of tweedehands Merckx/Specialized gaan?

Even ter verduidelijking: ik ben sinds vorig jaar (april) beginnen rijden maar heb echt de microbe te pakken... Een jaar of 6 geleden heb ik eens in een "zotte bui" een Mexico Montana gekocht voor 399€ (nieuw), en tot vorig jaar had ik daar in toaal zo'n 70km mee gereden. Vorig jaar ben ik er dan elke zondag met de schoonvader op uitgetrokken, af en toe eens een paar georganiseerde tietstochten (Bianchitrofee / dvv cycling tour) mee gereden, en was ik van plan om voor dit seizoen een nieuwe / goede fiets (Canyon Endurace) aan te schaffen omdat ik vrij vlot meekan met "de rest".
In oktober was mijn laatste ritje, en 2 weken geleden heb ik pas voor de eerste maal weer de fiets uit de garage gehaald. Zonder training (in de winter), met wat overgewicht, en met een oude fiets van meer dan 12 kg die amper of niet goed afgesteld staat heb ik aan zo'n tourtocht meegedaan. Zo'n 70 km heb ik helemaal alleen gereden, aan een gemiddelde van 30 km/u. Vele groepjes heb ik zelf voorbijgestoken, het waren voornamelijk wielerclubs die me in groep voorbijstaken. Volgens mij met een recente, lichtere, degelijke fiets zal ik nog soepeler (daarom niet veel sneller) rijden denk ik, niet?

Mijn eerste gedacht was: de Endurace CF SL Disc 9.0, voor mij een "topper" voor een zeer "lage" prijs.

Alleen begon daar al de discussie met het vrouwke, die maar niet kan snappen dat ik van een fietstke van 399€ zou overstappen naar eentje dat minstens 6 keer meer gaat kosten...
Ook is er de vrees dat ik nog steeds aan het "leren" ben, dus valpartijen zullen zeker nog voorkomen (kan je nooit uitsluiten), en of het risco dat wel waard is om dan meteen al een fiets van die prijscategorie aan te schaffen? Een tweede vraag is ook, neem je in deze tijd nog een fiets zonder schijfremmen? 't is te zeggen, ik ben vooral een "expert" in het kopen van zaken/spullen, die achteraf "passé" zijn.

Ik zou voor de 7.0 of de 6.0 kunnen gaan, dat een pak minder kosten, maar ik lees ook over problemen met de leveringen/problemen met sommige carbon...

En dan is er nog het feit dat ik bij die toerritten amper Canyon's tegen kom, maar soms wel een "wow" gevoel krijg bij het zien van sommige S-works, Merckx of Bianchi fietsen.
Dan vraag ik me af of het niet beter is om een goede 2e handsfiets aan te schaffen voor zo'n 1000 à 1500 €, en die na een jaar (of 2) opnieuw door te verkopen met niet al teveel verlies, maar dat ik toch al beter/comfortabeler ga rijden dan op dit moment?

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 19 apr 2017 07:23

Qua kwaliteit doet Canyon zeker niet onder voor Bianchi etc. hoewel Canyon vaak wel goedkoper is. De merknaam betaal je en hun distributie. De verschillende types binnen een merk kunnen ook weleens iets minder zijn, vaak door consessies in de keuze van afmontage of wielset.

Ik rijd al jaren een Canyon en hij rijdt zeer strak en (persoonlijk) heel mooi. Ik zie inderdaad niet heel veel Canyons tijdens ritten (wel wat meer tijdens tours), maar vind dit juist prettig.

Sowieso moet een fiets lekker zitten én rijden. Als een nieuwe Canyon beter voelt dan een tweedehands Specialized; kies het eerste. Indien andersom, dan kies je voor de Specialized.

Let wel bij tweedehands op beschadigingen en slijtage. Ook is gekocht, gekocht ... na een 50m testritje. Een nieuwe Canyon krijg je sowieso 30 dagen op zicht. Binnen die tijd en na iets van 100km kan hij altijd terug om te ruilen. Althans, dat was de regeling in 2013, maar ik verwacht weinig anders nu.

Mbt schijf- of velgremmen .... die discussie loopt en loopt en loopt. Ik vind schijfremmen niet mooi (persoonlijk) op een racefiets en ben tevreden met velgremmen, ook op carbon. Afstellen en bijhouden van velgremmen is eenvoudiger, zeker onderweg.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik sowieso niet graag in de regen fiets, omdat ik relatief weinig tijd heb en schoonmaken/drogen daarom zonde van de tijd vind. In de regen presteren schijfremmen beter dan velgremmen. Ook slijten de velgen natuurlijk niet. Laaaaange afdalingen en schijfremmen werken beter, want de velgen worden niet heet, maar je moet natuurlijk ook niet slepend remmen. Daarnaast willen fabrikanten ons ook graag nieuw materiaal slijten, natuurlijk

Ik heb het idee dat je prima met velgremmen verder kunt, maar ook met schijfremmen. Je betaalt wel meer aan de tweede en ze wegen meer. Schijf is nu wel de hype en de mode ... als je daar gevoelig voor bent, ga zeker je gang.

Desperation
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 mei 2016 10:10

Desperation 19 apr 2017 08:20

Bof, 't is niet dat ik er gevoelig voor ben, of dat ik absoluut mee wil zijn met de hype, alleen heb ik in het verleden vaak gemerkt dat ik vaak iets koop, en dat het net daarna al "uit de mode is"... Als ik nu een nieuwe fiets koop bijvoorbeeld zonder schijfremmen, wil ik binnen 2 jaar nog tevreden zijn over diezelfde fiets, dat ik dan niet het gevoel heb dat ik de enige ben die nog met "oude" velgremmen rij :-)

En wat betreft die Specialized/Bianchi's waar ik het "wow" gevoel van krijg, ik ken daar totaal niet van, dus ik ga er ook van uit dat die fietsen in een totaal andere prijscategorie zitten dan die Canyon's...

De stap zetten van een allumium "fietske" van nog geen 400€, naar bv. een Canyon van 1500-2500 €, is een héééél grote stap, althans voor mij, en ben dan vooral bang voor het carbon (de schade dan) bij eventuele valpartijen...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 apr 2017 10:12

Pak een Endurace of een Ultimate (welke qua geometrie het beste past).
Een SL versie is prima, SLX is lichter en duurder, lijkt me out of scope.
Als budget een reden is (al is het maar in de argumentatie met je vrouw) ben je goed begonnen. Kan je bijv kiezen om de schijven achterwege te laten en op velgremmen te rijden. Werkt minstens zo goed en is voordeliger, kan je claimen dat je wat tegemoet komt in je uitgave.
Eventueel zou je een alu versie kunnen overwegen, maar jou zo lezende, en als het budget er toch voor is, dan is carbon natuurlijk wat comfortabeler en fijner.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 apr 2017 10:26

Endurace is een prima fiets en value for money. De Bianchi Intenso is een goede tegenhanger met ongeveer dezelfde afmetingen en in dezelfde prijsklasse.

Verder zou ik niet aan schijfremmen beginnen. Zwaarder, meer onderhoud, meer draaiende delen, lelijk, onnodig, duurder. Een totaal uit de lucht gegrepen schatting is dat 9 van de 10 wielrenfietsen nog steeds met velgremmen verkocht worden (al komt dit vooral door het goedkopere segment) en mijn idee is dat de hype vroeg of laat wel weer overwaait.

Je geeft het zelf al een beetje aan dat je er talent voor hebt:
Desperation schreef:Een tweede vraag is ook, neem je in deze tijd nog een fiets zonder schijfremmen? 't is te zeggen, ik ben vooral een "expert" in het kopen van zaken/spullen, die achteraf "passé" zijn.
Over 5 jaar zal de schijfremmen hype wel weer over zijn en zit je met je zware, lelijke, onverkoopbare schijfremmen.

Zonder het nut van schijfremmen ter discussie te stellen, ze zullen wel prima remmen en er zijn voordelen, het is alleen onnodig. Niet veiliger, niet sneller, niet minder slijtagegevoelig, niet goedkoper etc.

Jammer genoeg laat ik me nu ook verleiden tot de schijfrem/velgrem discussie, maar om terug te komen op je eerste vraag, de Canyon Endurace is een prima fiets. Ook de versie van €1.500,- met 105-5800 heeft alles al wat je nodig hebt.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 apr 2017 11:37

Ik heb de Endurace CF SL9.0 di2 disc. En ik was al overtuigd van het gemak en genot van de di2 en disc brakes, maar na het uitfietsen van de AGR240 onder "best" barre omstandigheden, ben ik helemaal om. En als ik over 5 jaar de schijfremmen niet meer kan verkopen, heb ik een prachtige winterfiets. Met 7.8kg ofzo, ook absoluut geen zwaargewicht.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 apr 2017 12:41

Dit is niet lullig bedoeld hoor, maar had je de AGR zonder discs niet uit kunnen fietsen? Of was het minder veilig? Of had je minder snel kunnen fietsen?

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 19 apr 2017 12:46

Hoe staat jullie locale FM ten opzichte van herstellen van Canyon fietsen?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 apr 2017 12:50

Snel interesseert me niet zo veel. Minder veilig wat absoluut waar. Mijn 5 fietsgenoten klaagden steen en been over zeeeeer slecht werkende remmen, door de combinatie van vuil, regen en extreem koude handen.

Dat ze daardoor veeeel voorzichtiger en behoudener gingen dalen, heb ik geen problemen mee, ik kon beide gevallen veilig volgen. Ik heb mijn blokken nog niet bekeken, maar na 265km waren de remblokken op hun 105, ultegra afgemonteerde fietsen ver erdoorheen.

Ik ben overigens wel heel benieuwd hoe veel mijn blokjes gesleten hebben.



Mijn lokale fietsenboer heeft een vast tarief voor service. Ongeacht welk merk fiets het is. Een aantal mensen rijden met fietsen uit China en laten ook gewoon beurtjes bij de fm doen. Enige dat is tot nog toe hebgehoord is het niet kunnen vinden van een derailleurpad of een vervangende zadelpen, vanwege de aero vorm en het risico dat een bestelde variant niet zou passen

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 19 apr 2017 12:51

Jeremie schreef:Hoe staat jullie locale FM ten opzichte van herstellen van Canyon fietsen?
Ik zie dat je uit Menen afkomstig bent, geen probleem bij Van Eyck in Dadizele!

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 19 apr 2017 13:13

Jeremie schreef:Hoe staat jullie locale FM ten opzichte van herstellen van Canyon fietsen?
Mijn lokale FM knutselt met plezier aan mijn Ultimate 9.0 Pro. Hij is trouwens geen fietsenverkoper en gebonden aan merk. Dat scheelt wellicht.

Is trouwens Bikeparts4u in Rotjeknor.

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 19 apr 2017 13:16

xytras schreef:
Jeremie schreef:Hoe staat jullie locale FM ten opzichte van herstellen van Canyon fietsen?
Ik zie dat je uit Menen afkomstig bent, geen probleem bij Van Eyck in Dadizele!
Inderdaad :). Ok, thx, goed om te weten! Zal ik zeker rekening mee houden.

Plaats reactie