Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

In between kopen?

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 09 mar 2017 17:02

"In between"

Dat was de naam die ik onlangs tegenkwam. Een fiets die het midden houdt tussen een Mountainbike en een racefiets. Waarmee je dus zowel woon - werk kunt rijden als een rit met een groep op de weg, maar ook een veldtoertocht kunt rijden.

En laat ik daar nu naar op zoek zijn. Ik heb nu een cyclocrosser én een oude stalen winterfiets die ik gebruik voor woon - werk, maar ook om in de winter op de weg te rijden. In verband met de beschikbare ruimte zou ik die twee graag inruilen voor één fiets.

Ik ben al een tijd aan het kijken en wat ik mooi vindt, en een overeen komt met het gewenste is de Open U.P., of de 3T Exploro. Erg mooi inderdaad, maar ook met een bijbehorend mooi prijskaartje. Mijn budget ligt op ongeveer € 2.000,- en dan moet het klaar zijn.

Wat binnen budget is en naar mijn mening ook mooi is de Koga beachracer, en Koga geeft zelf aan dat wat ik zoek mogelijk is met deze fiets. Ik zou hem dan wel met een 'normaal' racestuur willen (ik rij geen beach races) en een 105 groep.

Alternatief zouden de diverse gravelracers kunnen zijn, maar ik twijfel over de geschiktheid voor het echte crossen.

Zijn er behalve de genoemde (te dure) merken nog andere merken die hier bij in de buurt komen? Het hoeft niet perse carbon te zijn. Ik ben al een tijd aan het surfen en fora aan het lezen maar kan niks vinden wat me zodanig aan staat dat ik dat serieus wil overwegen.

Alternatief is natuurlijk gewoon weer een nieuwe crosser kopen, en werken met de ruimte die ik heb.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 mar 2017 17:51

Grappig, iemand vindt het nodig om een andere naam te verzinnen voor een fietstype, dat al bijna 30 jaar "hybride" heet.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 mar 2017 17:59

Da's marketing: oude wijn in nieuwe zakken.....

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 mar 2017 18:03

Ik heb precies dezelfde gedachte: zelf een fiets opbouwen met een frame van Velobuild (ik krijg binnenkort frame binnen) of Workswell, of eenzelfde soort frame volledig opgebouwd kopen bij PlanetX, One One SpaceChicken (als we het over rare namen hebben...)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 09 mar 2017 18:14

Thanks @JoostG,

Geen naam SpaceChicken, wel zeer interessant.
Dit ga ik eens verder bekijken en zoeken naar reviews.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 09 mar 2017 23:15

Tja, het is maar net wat je er mee wilt. Wat je beschrijft, is een beetje "jack of all trades, master of none" .

Ik zit zelf ook vaak te kwijlen naar "go anywhere"-frames zoals Open, of Salsa Warbird. Maar als ik dan naar mijn ouwe trouwe Swiss Cross kijk, voegt het voor mijn fietsgewoontes niet zo heel veel toe.

Ik gebruik mijn Swiss Cross als slecht-weerfiets, om onverharde bospaadjes mee te pakken, woon-/werk. Kortom, behoorlijk veelzijdig. Je schrijft dat je al een crosser hebt, als die ook op afvalt inzetbaar is (andere wielset/andere banden?), heb je m.i. je probleem opgelost. En je weet zeker dat je in de cross uit de voeten kunt.

Maar laat bovenstaande "n+1" niet in de weg staan, ik zie graag mooie plaatjes van wat het geworden is ;).

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 mar 2017 23:46

Afbeelding

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 10 mar 2017 10:11

@nr071 Ik ben aan het oriënteren omdat ik vind dat mijn huidige crosser aan vervanging toe is. Mijn voorkeur gaat uit naar wat ik beschreven heb.

Blijkt dat niet haalbaar dan is een nieuwe pure cyclocrosser natuurlijk ook een optie, maar dan wel met hydraulische schijfremmen en als het even kan de mogelijkheid om banden tot zeker 40 mm te monteren.

De Paralane die @loos aan geeft ziet er ook goed uit. En is in de aluminium variant betaalbaar.

In een uiterste geval hou ik ook mijn stalen fiets gewoon voor de winter en woon - werk verkeer. Dan staat het maar wat voller inde schuur. Dan kan ik echt alle kanten op.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 mar 2017 10:20

Je moet alleen wel net 't geluk hebben dat jouw maat er bij zit. Ze leveren die Paralane slechts in 2 maten...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 10 mar 2017 11:14

Ik kocht gisteren zoiets maar waarschijnlijk gruwel je ervan. Ik zocht een onderhoudsarme fiets waar ik mee over bospaadjes kon rijden, maar ook gewoon lekker snel zou kunnen trainen op de weg met slecht weer etc. Fiets nummer 3 dus :-) Maar ik had geen zin meer in onderhoud en waarom een derailleur met ketting als je ook met slechter weer wilt fietsen? Ik kocht dus een Cube Editor. Wat een geweldig fietsje. Licht en super snel. Ik reed er gisteren op weg naar huis een ligfietser uit :-) Fiets met Alfine 11 en Gates carbon riem. Geen gedoe meer met ketting en kransjes. Ideaal en heerlijk schakelen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 10 mar 2017 11:57

nr071 schreef:Tja, het is maar net wat je er mee wilt. Wat je beschrijft, is een beetje "jack of all trades, master of none" .

Ik zit zelf ook vaak te kwijlen naar "go anywhere"-frames zoals Open, of Salsa Warbird. Maar als ik dan naar mijn ouwe trouwe Swiss Cross kijk, voegt het voor mijn fietsgewoontes niet zo heel veel toe.

Ik gebruik mijn Swiss Cross als slecht-weerfiets, om onverharde bospaadjes mee te pakken, woon-/werk. Kortom, behoorlijk veelzijdig. Je schrijft dat je al een crosser hebt, als die ook op afvalt inzetbaar is (andere wielset/andere banden?), heb je m.i. je probleem opgelost. En je weet zeker dat je in de cross uit de voeten kunt.

Maar laat bovenstaande "n+1" niet in de weg staan, ik zie graag mooie plaatjes van wat het geworden is ;).
Ik heb ook een cyclocrosser en woonwerker en ook ik ga in dezelfde richting als asmeets. Ik vind het heerlijk om door de lokale bossen te raggen en MTB tracks mee te pakken. Dat gaat goed, maar ik had 2 wensen: iets meer rubber en iets meer remvermogen. Met de huidige nieuwe frames kan dat (hydraulische schijfremmen en tot 42mm 28inch of 2.1 inch op een 27.5 inch wielset). Extra remvermogen was ook een wens op de woonwerker, alsmede meer rubber op het asfalt (nu 28mm, straks 35mm). Verder (vloeken in de kerk), was ik wel klaar met al die rondslingerende fietsen en wielsets. Binnenkort staan hier nog maar 2 fietsen en 2 extra wielsets in huis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mar 2017 12:13

Dei cube editor is wel geinig...
En ook fijn dattie snel is. Ik zoek wel iets waarbij ik wat minder mij best hoef te doen om vooruit te komen ;).
Die paralane vind ik wel echt vet.,. maar idd op site van focus maar 2 maten?
Hier lijken ze wel een wat uigebreidere geometrietabel te hebben: http://granfondo-cycling.com/focus-para ... 17-review/
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie