Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

geometrie bomen en bos

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 05 mar 2017 19:15

Is het je bedoeling om een 1 op 1 vergelijkbaar frame te hebben dan. Of wil je gewoon een fijne fiets? Want nogmaals hoeken zeggen echt niet zo veel als je denkt. Het werd hierboven ook al aangehaald dat sommige framebouwer bij grote en kleine maten andere hoeken gebruiken. Dat doe ze niet omdat grote of kleine personen anders in elkaar zitten, maar omdat ze hun harde maten, waar je als persoon dus wel iets van merkt, niet halen. Dus bij lange personen moet de framebouwer over het algemeen rechter dan bij een korte.

Dadelijk heb je je frame getekend. Dan merk je dat er een of ander chinees merk ook die hoeken heeft en Trek, Specialized, Cannondale, Bianchi, etc andere hoeken. Ga jij die frames dan buitensluiten omdat ze andere framehoeken gebruiken?

Gr Rob

Trek_1400
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:36

Trek_1400 05 mar 2017 20:44

Als de vraag aan mij is gesteld (er hebben nog wat meer mensen gereageerd ;-) ) Ik hoef niet perse een vergelijkbaar frame te hebben. Ik wil wel graag weten wat voor soort fiets ik nu heb zodat ik een vergelijking kan maken. Ik weet dus nu niet eens of ik een endurance geometrie heb of een race.

Ik heb sommige jaren wat meer gefietst dan andere, nu mijn kinderen wat ouder zijn heb ik meer vrije tijd en heb ik zelfs al de hele winter doorgefietst. Ik beleef er meer en meer plezier in. Nu ik mij aan het oriënteren ben voor een nieuwe fiets zie ik door de bomen het bos niet meer en moet ik een beginpunt hebben. Dat start volgens mij met mijn huidige fiets. Hier zit ik comfortabel op en kan zonder problemen 200 km fietsen. Misschien komt dit omdat m'n lijf inmiddels aan deze geometrie gewend is maar ik denk dat ze me ooit bij van Herwerden goed op de fiets hebben gezet.

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 05 mar 2017 23:54

Hoi Trek,

Yep, het was een vraag voor jou. Ik type alleen op Mn telefoon en dan is het niet zo makkelijk om quotes en zo te gebruiken.

Als je wil weten hoe je frame eruit ziet met betrekking tot maten en hoeken hoef je morgen geen behang te kopen hoor :).

Check bijgevoegde link. Hier staat de framegeometrie van de trek 1400.
http://www.vintage-trek.com/Trekpromoa.htm#pg19

Endurance, trail,... Al die termen had je toen nog niet. Spacers kenden ze ook nog niet. Je zette het zadel gewoon hoger of lager en ook de stuurpen. Maar sinds die tijd is er veel veranderd met betrekking tot frame geometrie, type frames en houding op je fiets.

Kun je anders niet eens een foto Van je fiets plaatsen. Dan kunnen we misschien al enigszins zien hoe je zadel en stuur staat om je op weg te helpen welk type frame misschien bij je past. Hoe dan ook. Je hoeken heb je nu in ieder geval :)

Groeten Rob

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 mar 2017 10:54

Trek_1400 schreef:Als de vraag aan mij is gesteld (er hebben nog wat meer mensen gereageerd ;-) ) Ik hoef niet perse een vergelijkbaar frame te hebben. Ik wil wel graag weten wat voor soort fiets ik nu heb zodat ik een vergelijking kan maken. Ik weet dus nu niet eens of ik een endurance geometrie heb of een race.
In bijgaande link wordt hierover - endurance of race - op pagina 70 e.e.a. uitgelegd. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Trek_1400
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:36

Trek_1400 06 mar 2017 20:09

Orlok schreef:
Trek_1400 schreef:Als de vraag aan mij is gesteld (er hebben nog wat meer mensen gereageerd ;-) ) Ik hoef niet perse een vergelijkbaar frame te hebben. Ik wil wel graag weten wat voor soort fiets ik nu heb zodat ik een vergelijking kan maken. Ik weet dus nu niet eens of ik een endurance geometrie heb of een race.
In bijgaande link wordt hierover - endurance of race - op pagina 70 e.e.a. uitgelegd. ;)
Ik begin er steeds meer van te begrijpen :like:

Hierbij nog een foto van mijn huidige fiets.
Afbeelding

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 06 mar 2017 22:51

En wat is je conclusie?

Ik gok dat je het best op n endurane past. Als ik vervolgens kijk naar hoever je zadel uit het frame staat, dan zou dat wat mij betreft nog meer mogen. Van de andere kant heb je al aardig wat spacers gebruikt en zit er weinig verschil tussen zadelhoogte en stuurhoogte.

Als je deze maten op een echte racer zou doen dan blijft dit zo. Er is ook nog een kans dat een racer iets langer is, waardoor je ook n kortere stuurpen moet gebruiken. Terwijl ik die lengte mooi vind.

Zou je je maten op een endurance loslaten dan ziet het er dus wel mooi uit. Je mag gerust een aflopend frame nemen waardoor je zadel iets verder uitsteekt, maar wat tevens aan de voorkant wat hoger is waardoor je niet onnodig veel spacers hoeft te gebruiken. Al met al denk ik dat je met n endurance een veel mooier passende fiets krijgt.

Vergis je niet in de naam endurance. Het is puur een naam. Je kunt met n endurance ook nog steeds hard rijden.

Gr Rob

Trek_1400
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:36

Trek_1400 07 mar 2017 20:29

Rob71 schreef:En wat is je conclusie?

Ik gok dat je het best op n endurane past. Als ik vervolgens kijk naar hoever je zadel uit het frame staat, dan zou dat wat mij betreft nog meer mogen. Van de andere kant heb je al aardig wat spacers gebruikt en zit er weinig verschil tussen zadelhoogte en stuurhoogte.

Als je deze maten op een echte racer zou doen dan blijft dit zo. Er is ook nog een kans dat een racer iets langer is, waardoor je ook n kortere stuurpen moet gebruiken. Terwijl ik die lengte mooi vind.

Zou je je maten op een endurance loslaten dan ziet het er dus wel mooi uit. Je mag gerust een aflopend frame nemen waardoor je zadel iets verder uitsteekt, maar wat tevens aan de voorkant wat hoger is waardoor je niet onnodig veel spacers hoeft te gebruiken. Al met al denk ik dat je met n endurance een veel mooier passende fiets krijgt.

Vergis je niet in de naam endurance. Het is puur een naam. Je kunt met n endurance ook nog steeds hard rijden.

Gr Rob
Een eindconclusie heb ik nog niet ;) maar ik weet wel dat mijn verhouding lengte en bbl gewoon normaal is. Verder is mijn zitpositie beetje tussen race en normaal in. Ik kan dus in principe kiezen uit een groot aantal verschillende fietsen/frames. Ik denk dat ik dus maar een keer op een endurance en race model ga proefzitten/rijden om te kijken hoe dit voelt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2017 21:02

Het verschil in hoogte tussen zadel en stuur passen toch echt een stuk beter bij endurance. Ga die Giant Defy maar eens proberen.
Campagnolo Ultra Dork

Trek_1400
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:36

Trek_1400 08 mar 2017 19:29

Ernie C. schreef:Het verschil in hoogte tussen zadel en stuur passen toch echt een stuk beter bij endurance. Ga die Giant Defy maar eens proberen.
Ga ik zeker binnenkort doen. In iedergeval bedankt voor alle informatie.

Trek_1400
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:36

Trek_1400 13 mei 2020 15:32

Even een oud topic nieuw leven in blazen. Vanwege een val en een nare blessure had ik mijn zoektocht naar een nieuwe fiets op een laag pitje gezet. In de tussentijd heb ik wel een fietsmeting laten uitvoeren en mijn huidige fiets af laten stellen. Uit de meting kwamen ook de stack en reach (609 en 410).

Nu ik weer een klein beetje herstel kan ik ook weer voorzichtig fietsen en heropen mijn zoektocht naar een nieuwe fiets.

Is het nu zo eenvoudig dat ik in de geometrie tabellen van nieuwe fietsen een vergelijk kan maken met die getallen Vanuit mijn fietsmeting?
Ik zie namelijk dat er overal wel wat verschil is in die maten. Het ene merk heeft frames in cm, de ander gebruikt l/xl. Soms is de stack dan gelijk maar de reach eigenlijk weer bij een maatje kleiner. Waar moet ik op letten?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2020 15:42

Zo eenvoudig zou het moeten zijn.

Helaas zit die meting wel heel erg ver af van de maten en afstelling van die Trek.
Of dat een fiets met die maten goed past is nog maar de vraag.
Campagnolo Ultra Dork

Trek_1400
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:36

Trek_1400 13 mei 2020 16:18

Ernie C. schreef: 13 mei 2020 15:42 Zo eenvoudig zou het moeten zijn.

Helaas zit die meting wel heel erg ver af van de maten en afstelling van die Trek.
Of dat een fiets met die maten goed past is nog maar de vraag.
Kun je die laatse opmerking toelichten? Het was een dynamische fietsmeting op mijn trek fiets. Ik heb een kortere stuurpen gekregen en mijn zadel is iets omhoog gezet tov de laatste foto van mijn fiets.

Plaats reactie