geometrie bomen en bos
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Wat me bij dit soort plaatjes dan opvalt is dat de plaats waar je met je kont je fiets raakt er blijkbaar niet toe doet?
De beste manier is dan het frame schaal 1:1 na te tekenen op een groot vel papier. Als je op kleinere schaal gaat werken of langs het frame gaat meten met een wetenschappelijke rekenmachine erbij is de foutmarge nagenoeg hetzelfde als de verschillen tussen veel frames. Bij de hoeken is het nog te doen maar vorksprong gaat maar om 1 of 2mm.
Ben je niet zo'n ster in wiskundige berekeningen is dit een handige tool: http://www.driehoekberekenen.nl/
Ben je niet zo'n ster in wiskundige berekeningen is dit een handige tool: http://www.driehoekberekenen.nl/
Campagnolo Ultra Dork
Hoi,
Ik weet dat hoeken mega belangrijk zijn. Maar waarom zou je hoeken willen betekenen of meten als je geen framebouwer bent? Wat ben je wijzer als je het weet? Elk frame merk gebruikt andere hoeken per buis, zothuis, balhoofdbuis, vork. Dan vervolgens gebruikt elke framebouwer ook bog eens andere hoeken bij race of endurance. En dan nog eens andere hoeken per type???
Wat belangrijk is zijn toch ook heel andere maten of ben ik nu gek?
De maten die er toe doen is toch gewoon framehoogte, zadelhoogte, afstand punt zadel tot trapas, drop (hoogte zadel tov stuur), afstand zadel tot stuur. Oh ja en dan nog wellicht crank lengte. Als je die hebt en je frame ziet er prima uit. Dus niet te veel spacer, je zadel niet te ver of te kort uit het frame, je stuurpen niet extreem kort of lang.. Dan heb je toch voldoende maten. Overige laat maar over aan de framebouwer zou ik zeggen..
Gr Rob
Ik weet dat hoeken mega belangrijk zijn. Maar waarom zou je hoeken willen betekenen of meten als je geen framebouwer bent? Wat ben je wijzer als je het weet? Elk frame merk gebruikt andere hoeken per buis, zothuis, balhoofdbuis, vork. Dan vervolgens gebruikt elke framebouwer ook bog eens andere hoeken bij race of endurance. En dan nog eens andere hoeken per type???
Wat belangrijk is zijn toch ook heel andere maten of ben ik nu gek?
De maten die er toe doen is toch gewoon framehoogte, zadelhoogte, afstand punt zadel tot trapas, drop (hoogte zadel tov stuur), afstand zadel tot stuur. Oh ja en dan nog wellicht crank lengte. Als je die hebt en je frame ziet er prima uit. Dus niet te veel spacer, je zadel niet te ver of te kort uit het frame, je stuurpen niet extreem kort of lang.. Dan heb je toch voldoende maten. Overige laat maar over aan de framebouwer zou ik zeggen..
Gr Rob
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
En de afstand tussen punt zadel en de plek waar ik daadwerkelijk op het zadel zit is bij elk zadel hetzelfde??Rob71 schreef:afstand punt zadel tot trapas
Nee natuurlijk zit er ook verschil in zadels. Zoals in cranks, dikte schoenzool, type schoenplaat, pedalen, etc. Ik wil alleen zeggen dat de hoek meting of berekening weinig zegt volgens mij. Wat heb je eraan als je die weet?
Je haalt trouwens wel n goed punt aan. Want hoe bepaal je nu satback? Welk punt van je zadel is eigenlijk het punt waar je het grootste deel van de rit normaliter op zit??? Hoe bepaal je dat?
Gr Rob
Je haalt trouwens wel n goed punt aan. Want hoe bepaal je nu satback? Welk punt van je zadel is eigenlijk het punt waar je het grootste deel van de rit normaliter op zit??? Hoe bepaal je dat?
Gr Rob
Framehoeken kunnen soms wel van belang zijn, kan een reden zijn om wel of niet voor een bep. frame te kiezen.
Balhoofdhoek zegt iets over stuurgedrag of dat je met je schoenpunt de band raakt tijdens het draaien.
Te grote zitbuishoek kan problemen geven bij iemand met lange bovenbenen.
Balhoofdhoek zegt iets over stuurgedrag of dat je met je schoenpunt de band raakt tijdens het draaien.
Te grote zitbuishoek kan problemen geven bij iemand met lange bovenbenen.
Dat is dan best wel een 'groot' vel papier, zeker een 2A0.!Ernie C. schreef:De beste manier is dan het frame schaal 1:1 na te tekenen op een groot vel papier.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Mijn huidige fiets bevalt mega-goed, maar is van een obscuur merk en is ook nergens gedocumenteerd. Dus een nieuwe moet zo goed mogelijk op deze lijken. En meten is weten. Dus moet er gemeten en gerekend worden.
Ik ga morgen een paar rollen behang kopen om een schaalmodel 1 op 1 van de fiets te gaan tekenen. Misschien trek ik wel een tweepersoons laken uit de kast. Altijd al onder een fiets willen slapen, dus om te beginnen maar onder een die op een laken is getekend.
Ik ga morgen een paar rollen behang kopen om een schaalmodel 1 op 1 van de fiets te gaan tekenen. Misschien trek ik wel een tweepersoons laken uit de kast. Altijd al onder een fiets willen slapen, dus om te beginnen maar onder een die op een laken is getekend.