Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Cube voor JimmyT

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 14 feb 2017 13:27

1 : Als ik naar de cube site kijk bij de Attain gtc maat 60cm, zie ik toch een FRAMEstack van 629 mm , en reach van 392.

2 : Op de afbeelding met maten staat een aanbevolen/ideale framestack van 585 mm en reach van 376


OF ik begrijp het HELEMAAL niet ( ga er toch vanuit dat Cube de FRAMEstack post?) , maar waarom kijkt men naar een maat 60 cm ???
3 maten kleiner, de 53 cm past toch ? ( S=561/R=376 + dikke 2 cm aan spacer danwel cap )

EDIT : OK, mijn focus ligt, of lag op framestack, en dan is er het verschil van 148 millimeter tussen top frame en top stuur, dat wel. met rijzende stuurpen en wat extra spacers kom je dan een heel eind.

Zou eerder vragen hebben bij diegene die die tekening maakt, hoe hij bij een stuurtstack van 733 tot een framestack van 585 komt .... ( ipv een hogere framestack)

EDIT2 : klopt de "drop" van 15mm, dus 1,5 cm wel, dat is ook redelijk weinig voor een racefiets?

Zou het kunnen dat deze "drop" van 15 mm verkeerd hebben ingevoerd, en daarmee resulterend in een zo hoge handlebarstack ?
( obv formule "zadelhoogte 748 - drop 15= handlebar stack 733, & handlebar stack 733 -frame stack 585 = 148mm verschil voor cap, spacers en stuurpen ? )

aanname : Zou de drop een "behoudende" 8 cm zijn ( ipv 1,5 cm) , dan gaat de 148 mm naar 83 mm, wat al beter werkbaar is.(cap, 3 cm spacer en stijgende stuurpen)

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 14 feb 2017 22:00

Dank allen voor de feedback. Mede omdat een aantal van jullie vragen hadden bij de betrouwbaarheid (oa van de drop) van de meting heb ik een 2e meting gedaan bij een onafhankelijke partij (ie geen belang bij verkoop van een bepaald merk). Voor deze meeting werd ook ruim de tijd genomen en ging (voor mijn gevoel) veel secuurder. Hierbij ben ik niet alleen opgemeten qua lichaam, maar heb ik ook op de bikefitting.com 'fiets' gezeten, gevoeld hoe dit zat en is er oa naar kniehoek en positie op en in de beugels gekeken.

Gemeten maten:
Lichaamslengte : 1807
Beenlengte : 889
Romplengte : 568
Armlengte : Gemm. 684, 685 (L) en 683 (R)
Voetlengte: 270

Onderstaand de uitkomst.
Afbeelding

Obv van deze nieuwe/betere meting hoor ik graag jullie bevindingen voor de A. Cube Attain GTC en de B. Cube Agree mbt:
1. Framemaat
2. Lengte stuurpen
3. Spacers

Nogmaals veel dank!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 feb 2017 22:41

Dit is al een stuk realistischer. Kijk naar het verschil in hoogte van de stack naar de hoogte hart stuur (handle bar stack). Die is zomaar even 6cm gekrompen. 87mm-1/2 stuurpen-conische spacer-1cm voor de hoek van de stuurpen= nog ongeveer 4cm spacers. De stack zou dus nog een cm hoger mogen.

Wat wel blijft staan is dat je een extreem korte reach nodig hebt. Bij die eerste meting viel dat niet zo op maar die onrealistisch hoge spacertoren helt wel naar achter toe en dat moet je dus ook van de daadwerkelijke reach van het frame aftrekken.

Ik zou eerder de schijfremmen, wat afmontage of zelfs het carbon laten varen voor de betere pasvorm van de Domane. Dat is gewoon de kortste en hoogste fiets op de markt en die is zelfs nog aan de lange kant voor jou. Alles van Cube is gewoon te lang.
Campagnolo Ultra Dork

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 14 feb 2017 23:47

Obv alle input heb ik zelf getracht eea in een schema te zetten. Zie hieronder. Hier zitten nog wel enkele aannames in (lengte stuurpen zo te berekenen, combinatie cap, ½ stuurpen, hoek stuurpen. Hoor graag als deze aannames niet juist zijn.

Afbeelding

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 14 feb 2017 23:56

Ja, de reach neemt zelfs af van 376 naar 361, en 376 was al lastig ..... (en ik ga er nu maar van uit dat het klopt ... ;) )

Cube attain GTC is lastig passend te maken. Qua stack heb je een 56 (St=591, Re=385) nodig maar qua reach een 50 (Re=369, St=538), maar dat worden te grote verschillen.
"tussenmaat 53" ( St=561, Re=371) , met gelijk 3 cm minder stack dan de 56, gaat er niet mooi uitzien met veel spacers, steile (dmv omkeren) en mogelijk ook andere kortere stuurpen om reach en stack "ideaal" te krijgen, plus die combi zal ook minder fijn / nerveuzer fietsen dan " zoals de fiets bedoeld in met verhoudingen in evenwicht"

Nee, zou inderdaad verder zoeken ..... Anders misschien maatwerk overwegen ? Hopelijk weten anderen merken met een korter frame.

Vroeger he, toen werd je gewoon op een racefiets gezet met passende zadelhoogte, had je de eerste ritten flink last van alles en nogwat door de diepe zithouding, maar uiteindelijk wende je eraan, of kreeg je een hernia :mrgreen:

Hoe is nu de drop bepaalt ? obv van je huidige fysiek of op papier door je comfortwens?
Ik meen te begrijpen dat je nog geen racefiets hebt ? Wellicht eerst een tweedehandsje kopen , al dan niet een fitnessbike of MTB ? iedere cm die je dieper aanleert om te kunnen zitten is pure winst in framemaat-mogelijkheden .... ( immers dieper zitten geeft minder stack en meer reach , en komen " normale" framematen meer in de buurt)

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 15 feb 2017 00:28

@ted038, dank voor je feedback. Behalve de Trek Domane en de Cannondale Synapese die ik voorbij heb horen komen (en de Merida Ride 2016 - lijkt echter niet beschikbaar) ben ik het spoor een beetje bijster qua betaalbare alternatieven. Voor Trek en Cannondale of zelfs maatwerk zal ik behoorlijk dieper in de buidel moeten tasten (bij zelfde specs) of ik zal mijn specs moeten aanpassen.

Drop is bepaald obv comfortwens, Ik denk zelf dat hier mogelijk nog wel iets winst te behalen valt. Ik sport paar keer per week (oa hardlopen, schaatsen (ook lange afstanden), bootcamp).

PS heb aantal jaren geleden wel gemountainbiked. Laatste jaren niet ivm andere prioriteiten (bouw huis, gezin, etc.).

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 15 feb 2017 09:34

@Ernie, ik heb Trek Domane afmetingen ook in schema gezet. De verschillen zijn tov de Cube in mijn ogen niet eens zo groot. Voor de reach die het dichtst bij mijn uitkomst meting (R=361) zit zou ik een 52cm moeten nemen (R=371), die een stack heeft van 561). Met een cap (15), 1/2 stuurpen (20?), aangepaste stuurhoek (10) zou ik dan bijna 60 aan spacers nodig hebben. Als ik uitga van een 56cm (R=377 en S=591) dan kom ik op cap (15), ½ stuurpen (20?) en 39 aan spacers. Cube Attain zit bij een 56cm (R=388 en S=591) een cap (15), ½ stuurpen (20?) en 29 aan spacers. Of klopt er iets niet in deze gedachtengang?

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 15 feb 2017 10:39

@ JimmyT: de Agree blijft te lang...dat past niet (of alleen "geforceerd"..)

De Attain in maat 56 past wel: de stack is zelfs iets hoger dan je nodig hebt (kan je dus met minders spacers toe) en de reach kun je vrij goed compenseren met een 90 mm stuurpen (ik ga er van uit dat de fiets standaard een 110 mm pen heeft).

Spacers: 15 mm conische topcap plus ongeveer 25-30 mm aan spacers, dan zou je er moeten zijn.
Gang is alles!!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 15 feb 2017 11:42

JimmyT schreef:@Ernie, ik heb Trek Domane afmetingen ook in schema gezet. De verschillen zijn tov de Cube in mijn ogen niet eens zo groot. Voor de reach die het dichtst bij mijn uitkomst meting (R=361) zit zou ik een 52cm moeten nemen (R=371), die een stack heeft van 561). Met een cap (15), 1/2 stuurpen (20?), aangepaste stuurhoek (10) zou ik dan bijna 60 aan spacers nodig hebben
6 cm aan spacers is erg lelijk, en geloof nooit dat "onversneden" stuurpen zo lang is.
Als ik uitga van een 56cm (R=377 en S=591) dan kom ik op cap (15), ½ stuurpen (20?) en 39 aan spacers. Cube Attain zit bij een 56cm (R=388 en S=591) een cap (15), ½ stuurpen (20?) en 29 aan spacers. Of klopt er iets niet in deze gedachtengang?
Uitgangspunt was een reach van 361 : Als je een reach van 377 / 388 OK vind, dan maakt dat het inderdaad veel makkkelijker. Juist dat je een reach van 361 aangeeft is wat het lastig maakt ;)

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 15 feb 2017 11:58

Ik zeg niet dat dit gemillimeter onzin is, maar volgens mij kan je de perfecte geometrie uitzoeken en toch niet lekker op je fiets zitten. Hangt volgens mij ook van bv je lenigheid af.
Ik zou gewoon eens proefrijden op een fiets die in de buurt komt van de gwenste geometie.
Of je er echt lekker op zit merk je echter pas als je er aardig wat uren achtereen op gefeitst hebt...
Courir c'est mourir un peu

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 15 feb 2017 12:03

Ik snap niet hoe je aan die spacers komt bij Domane.
Domane 54 heeft R 374 (meting 361) en S 575 (meting 578) Met een 10 cm stuurpen heb je toch je gewenste geometrie, zonder spacertoren en met aandvaardbare stuurpen.
Wel opletten dat je voldoende setback van je zadel hebt ivm je lange benen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2017 12:12

361mm is een reach die bijna past bij een kinderfiets. Compenseren met een 9cm stuurpen is nog aan de krappe kant en zeker niet ideaal. Dat is toch een beetje een spijkerbroek waar een randje onderaan is gestikt. Als er niks anders zou zijn prima maar er is een alternatief dat wel nagenoeg past.

Zelfs bij de Domane heb je nog het maximale aan spacers en een korte stuurpen dus daar kun je nog aardig wat dieper en langer op gaan zitten mocht je het willen/kunnen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie