Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Cube voor JimmyT

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 12 feb 2017 14:53

Hallo Cube fanaten,

Ik heb een vraag: kan iemand mij helpen aan een schema waarbij lichaamslengte en binnenbeenlengte staan, incl. de Cube modellen die daarbij passen.

Na een meting heb ik te horen gekregen dat de Cube Attain of Agree niet geschikt zou zijn voor mij (lange benen en kort bovenlichaam: lengte 180cm, binnenbeenlengte 89cm), maar ik twijfel hier aan, van anderen heb ik nl begrepen dat dit zou moeten kunnen.

Onderstaand de uitkomst van de meting
Afbeelding

Alvast veel dank!

Polly1950
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:52

Polly1950 12 feb 2017 15:25

Ik ben 181 met 88,4 binnenbeenlengte. Ik heb een maat 56 Cube Attain GTC Race. Deze is nagenoeg gelijk aan mijn vorige fiets Specialized Roubaix maat 56. Mijn oude fiets is bij het kopen naast de Specialized gezet en toen is alles opgemeten en het scheelde hier en daar hooguit een paar mm.

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 12 feb 2017 15:49

@Polly1950, dank voor je reactie. Klinkt redelijk vergelijkbaar met mijn maten.
- Wat is je drop?
- Heb je verder nog aanpassingen gedaan aan de fiets? E.g. lengte stuurpen, spacers balhoofd?
- Heb je misschien een foto?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2017 20:26

Opzich heb ik met 185 bbl 91cm, nagenoeg gelijk aan jouw dus, prima op cubes gereden, toen een litening 60cm, nog in de tijd dat de maten bij cube een maatje kleiner uitvielen.

Ik denk voor jouw nu een 58.
Om zo te zeggen dat een fiets niet geschikt is, dat is echt onzin.
Het gaat erop hoe jij op je fiets zit. Je hebt met deze mate altijd een flinke drop va 10 - 14cm, kan je daar tegen niets aan de hand.

Overigens erschillen de stack en reach van de verschillende merken niet veel bij een gelijk model. soms vallen maten ergens tussen in, waardoor die beter bij je passen.

Markmart
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2015 21:38

Markmart 12 feb 2017 21:54

Ik zit met een vraag waar ik op internet niks over terug kan vinden, ik was zaterdag bij mijn fietsenmaker om een beetje te oriënteren voor een nieuwe fiets.
Over het algemeen vind ik de adviezen van hem wel waardevol vanuit zijn kennis als jaren lang fervent wielrenner en al jaren fietsenmaker, hij wijst mij op zaken die hij heeft ondervonden in de loop der tijden en daarop heb ik al eerder ook een tevreden keuze kunnen maken.
Eerlijk is is eerlijk, soms verdenk ik hem ook een beetje dat hij mij wil sturen naar het merk wat hij verkoopt, Sensa waar ik overigens helemaal niks op tegen heb, rij er nu ook op.
Nu noemde ik wat fietsen op die ik in mijn gedachten hebt waaronder Cube, Sensa en Giant, maar met name de opmerking dus over Cube houdt mij bezig omdat ik Cube fietsen gewoon mooie en betaalbare fietsen vindt net als Sensa overigens.
Zijn opmerking over Cube was dat de carbon frames niet goed zouden zijn, dat daar naadjes inzitten die na een aantal jaren naar boven komen omdat dan de lak begint te scheuren, dit zou je met Sensa niet hebben.
Allebei hebben ze een monocoque carbon frames, alleen de Cube modellen worden geloof ik wat anders gemaakt dan die van Sensa.
Mijn vraag is kunnen jullie je hier in herkennen, of geldt dit misschien alleen voor oudere modellen?

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 12 feb 2017 22:05

Naar mijn idee is dit echt kolder.
En als een merk dat zo zou maken plegen ze echt zelfmoord. En dat is bij cube niet echt het geval.
Een sensa of een cube ? Allebij prima fietsen. Gewoon kiezen wat je mooi vind. En wat qua geo bij je past.

Polly1950
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:52

Polly1950 13 feb 2017 16:41

@JimmyT

Hierbij een foto.
Ik heb alleen 5 mm spacer naar boven verplaatst. Zat iets te hoog. Zou zelfs 1 cm kunnen zijn.

https://farm1.staticflickr.com/603/3283 ... f2b1_c.jpg

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 feb 2017 17:01

Mooie fiets

Afbeelding
Afbeelding

JimmyT
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 feb 2017 20:18

JimmyT 14 feb 2017 00:08

@Polly, dank je wel, mooie fiets.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 14 feb 2017 09:59

@ JimmyT: Voor wat betreft de Agree heeft "men" wel een punt.
Die fiets is eigenlijk gewoon te lang en laag voor je en uitsluitend met kunst en vliegwerk passend te maken..

De Attain kan wel, maar is ook niet ideaal.. een maat 60, met korte stuurpen (lees: circa 90 mm) en de maximale hoeveelheid spacers (15 mm conische cap en 30 mm spacers) én een omgedraaide stuurpen resulteert in je gewenste stuurhoogte (give or take een paar mm).

Beiden dus niet bepaald denderend, maar de Attain kan wel.
Beter zoek je naar een racefiets met een stack van circa 630 mm aan stack, bij een maat 58 cm (maar die zijn niet te vinden, of je moet voor maatwerk gaan..).

Of kan je met minder saddle to bar drop ook uit de voeten? De 15 mm drop uit je fitting is bijna een "stadsfiets"......
Gang is alles!!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 14 feb 2017 12:49

JimmyT schreef:Hallo Cube fanaten,

Ik heb een vraag: kan iemand mij helpen aan een schema waarbij lichaamslengte en binnenbeenlengte staan, incl. de Cube modellen die daarbij passen.

Na een meting heb ik te horen gekregen dat de Cube Attain of Agree niet geschikt zou zijn voor mij (lange benen en kort bovenlichaam: lengte 180cm, binnenbeenlengte 89cm), maar ik twijfel hier aan, van anderen heb ik nl begrepen dat dit zou moeten kunnen.

Alvast veel dank!
Met een stack van 585 ( millimeter) en een reach van 376 zou je op een Attain GTC 53cm ( 561/376) passen, met (585-561=) ± 2,4 cm aan spacers, wat dus prima kan ( wellicht minder, weet niet of Cube eerste ring op frame meetelt)

Een Agree maat 56 (573mm/390mm) zou ook kunnen, dan stuurpen omdraaien, dit geeft wat extra stack en wat minder reach.

Wie heeft de meting verricht, had deze er een belang bij om bijv. de cubes af te raden ?

frame-reach en -stack is millimeterwerk, met juiste spacers, stuurpenlengte en - hoek is veel af te stellen / finetunen.
Ook opletten of frame + zadelpen -minimale insteek wel tot juiste zadelhoogte ( plus wat marge) kan komen.

Gebruikersavatar
Lemony Freshness
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 jan 2017 18:46
Locatie: Ménerbes - (Vaucluse - France)

Gebruikersavatar Lemony Freshness 14 feb 2017 13:01

composite schreef:
De Attain kan wel, maar is ook niet ideaal.. een maat 60, met korte stuurpen (lees: circa 90 mm) en de maximale hoeveelheid spacers (15 mm conische cap en 30 mm spacers) én een omgedraaide stuurpen resulteert in je gewenste stuurhoogte (give or take een paar mm).
Als ik zo alles optel dan heb je een stuurbuis nodig die 9 cm buiten het frame uitsteekt (hoogte v/e stuurpen van ongeveer 40 mm in begrepen) dergelijke "constructies" zijn echt niet aanbevolen, en optisch zien het er helemaal niet uit..., om maar niet te spreken over een gewijzigd rijgedrag bij dergelijke configuratie...

De maximaal aanbevolen spacerhoogte bij een racefiets ligt niet hoger dan op 25 mm.

Plaats reactie