Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
ceon
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09
ceon
28 jan 2017 20:32
In mijn zoektocht naar een nieuwe fiets op Canyon uitgekomen. Budget wil ik rond 1500 euro houden. Heb nu een Stevens Aspin van 2010.
Altijd aluminium gereden. Stevige jongen 100 kg +. Nooit problemen gehad met Aluminium. Hoe zit dat met carbon ?
Beide fietsen doen in gewicht niet voor elkaar onder AL 200 gram zwaarder.
AL uitgerust met Ultegra en CF met 105.
Al 1349 en CF 1499 dus beiden volgens budget.
Vind de CF iets mooier afgewerkt en zou mijn eerste carbonracer zijn. Twijfel wel over de stevigheid. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat aluminium sterker is dan carbon of is dit een hardnekkige gedachte ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.

-
klimmer
- Forum-lid HC
- Berichten: 7453
- Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
- Locatie: Geleen
klimmer
28 jan 2017 20:55
Keuze voor carbon is, naast gewicht (in jouw geval niet relevant), een keuze voor vormgeving en imago. Sterkte carbon is niet relevant op dit gewichtsniveau. De garantievoorwaarden van de fiets (dus incl. wielen) bepalen of de fiets geschikt is voor je.
-
ceon
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09
ceon
28 jan 2017 21:18
klimmer schreef:Keuze voor carbon is, naast gewicht (in jouw geval niet relevant), een keuze voor vormgeving en imago. Sterkte carbon is niet relevant op dit gewichtsniveau. De garantievoorwaarden van de fiets (dus incl. wielen) bepalen of de fiets geschikt is voor je.
Alvast bedankt voor je reactie. Wielen zijn geen probleem, de huidige wielen in mijn Stevens Aspin kan ik overzetten en zijn berekend op mijn gewicht. Mijn grootste zorg is het frame. Maar als ik je goed begrijp moet dat geen probleem zijn ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.

-
joopi
- Forum-lid
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
- Locatie: 020
joopi
28 jan 2017 22:36
Canyon heeft formeel een limiet van 120 kg. De wielen zijn echter eerder de bottleneck dat het frame, maar daar heb je dus een oplossing voor. Als jij je iets meer senang voelt met aluminium moet je dat gewoon doen, de fiets is dan maar 200 gram zwaarder (tov je gewicht amper relevant) en je hebt een mooiere groep.
-
Melda
- Forum-lid
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
- Locatie: Maldegem
Melda
30 jan 2017 14:21
Persoonlijk zou ik ook meer naar de AL neigen.
Zie niet de meerwaarde in de carbonversie met een mindere groep tov de aluminium.
Cube Agree Race GTC SL - Fulcrum Racing 1
Canyon Roadlite F6 - Mavic Aksium
-
marsel
- Forum-lid
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55
marsel
30 jan 2017 17:03
In het geval van deze gelijke prijs zou ik voor de AL gaan - Ultegra ipv 105, alhoewel het verschil daartussen nu ook weer niet bijster boeiend is.
-
noepzor
- Forum-lid
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 01 sep 2009 15:49
- Locatie: Goor
noepzor
30 jan 2017 17:16
ceon schreef:
Vind de CF iets mooier afgewerkt en zou mijn eerste carbonracer zijn. Twijfel wel over de stevigheid. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat aluminium sterker is dan carbon of is dit een hardnekkige gedachte ?
Volgens mij ligt dit ook aan hoe de fiets is "ge-engineered". Met beide materialen kun je een frame bouwen wat sterk is, met beide een frame wat licht is. Het is altijd zoeken naar een compromis tussen deze twee. Het is dus zeker niet zo dat een alu frame prima 180 kilo kan dragen en een carbon frame bij 81,5 kilo doorzakt. Carbon is wel wat kwetsbaarder voor tikken, als je er met een hamer op slaat knapt het. Aluminium zal indeuken maar niet breken.
Giant TCR Advanced 2 2017 