Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuw lid zoekt nieuwe fiets (gravel / racer)

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 08 nov 2016 22:29

Goedenavond!

Ik ben Eddy en ben woonachtig op de Utrechtse Heuvelrug waar het natuurlijk heerlijk fietsen is. Ik doe dit dan ook graag en ik pak op mijn oude MTB ook alles mee wat ik tegen kom (behalve dan het echte MTB-werk). Het grootste gedeelte rijd ik op asfalt maar ik ben ook gek op boeren landweggetjes en grindpaden. Het is voor mij tijd geworden om een nieuwe fiets te kopen en nu ben ik erg getriggerd geraakt door het fenomeen gravel racer.

Ik lees dat gravelracers vooral Endurance-based zijn, dus meer gericht op comfort dan op racen. Ik wil (ondanks mijn gebrek aan talent) wel een beetje knallen, zou ik dan niet beter iets moeten hebben wat dichter tegen een racer aanleunt? Ik rijd solo rondjes van tussen de 30-60 km met een gemiddelde snelheid van rond 28-29 km/h. Ik zit dieper dan de gemiddelde mountainbiker btw,

Ik kijk nu in de € 1.500,- range. Zoek iets met aluminium frame en gewoon een Shimano 105 groep. Hebben jullie misschien tips/adviezen?

Alvast heel erg bedankt! :like:
Laatst gewijzigd door Eddy Spaghetti op 03 jan 2017 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JorBak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:39

Gebruikersavatar JorBak 09 nov 2016 07:24

Welkom Eddy

Misschien toch ook kijken naar een cyclo crosser?

https://www.rosebikes.nl/producten/fietsen/cyclocross/

Succes!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 09 nov 2016 07:50

Welkom op het forum Eddy

Ik zou eerst gaan rondkijken naar verschillende merken en wat je mooi vind. Dan verdiepen in de specificaties.

Zelf ben ik ook al een tijdje aan het rondkijken en kom nu uit op een Focus Mares.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 09 nov 2016 09:26

Dank voor jullie reacties!
JorBak schreef:Welkom Eddy

Misschien toch ook kijken naar een cyclo crosser?

https://www.rosebikes.nl/producten/fietsen/cyclocross/

Succes!
Waarom adviseer je een crosser? Vanwege mij relatief korte ritten? Ik zie een gravelracer meer als tussenweg tussen een racer en een crosser. Please correct me if I'm wrong!

Ik rijd overigens NIET door de modder.

body schreef:Welkom op het forum Eddy

Ik zou eerst gaan rondkijken naar verschillende merken en wat je mooi vind. Dan verdiepen in de specificaties.

Zelf ben ik ook al een tijdje aan het rondkijken en kom nu uit op een Focus Mares.
Dank! Ik ben uiteraard flink aan het rondkijken/lezen (ook hier op het forum). Maar ik kon wat deskundige hulp wel gebruiken.

Wat ik mooi vind is overigens van secundair belang. Moet je mijn MTB eens zien :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 nov 2016 10:06

Verschil tussen een crosser en een gravel racer is er nauwelijks, verschillen van merk tot merk zijn groter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 09 nov 2016 10:32

Bepaal eerst eens wat je eisen zijn.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad

Ik heb zelf afgelopen zomer een Bulls Grinder 1 aangeschaft. Hierop zitten Schwalbe G-one 40mm banden gemonteerd en heb er een setje Schwalbe Durano 28mm bij voor droge omstandigheden. Een setje extra wielen wordt nog overwogen.
Ik gebruik de fiets ook voor woon-werk, heb er een setje "vaste" spatborden opgezet welke ik binnen 3 minuten kan verwijderen indien nodig.
Frame materiaal en zadelpen is aluminium en had voor mij wel iets meer comfort mogen hebben. Fiets voelt redelijk hard, zelfs i.c.m. de 40mm banden op lage druk. Het frame dempt wel erg weinig in vergelijk tot mijn carbon racer.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 09 nov 2016 11:13

amclassic-fan schreef:Verschil tussen een crosser en een gravel racer is er nauwelijks, verschillen van merk tot merk zijn groter.
Ok, helder. Dank!

vincent75 schreef:Bepaal eerst eens wat je eisen zijn.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad

Ik heb zelf afgelopen zomer een Bulls Grinder 1 aangeschaft. Hierop zitten Schwalbe G-one 40mm banden gemonteerd en heb er een setje Schwalbe Durano 28mm bij voor droge omstandigheden. Een setje extra wielen wordt nog overwogen.
Ik gebruik de fiets ook voor woon-werk, heb er een setje "vaste" spatborden opgezet welke ik binnen 3 minuten kan verwijderen indien nodig.
Frame materiaal en zadelpen is aluminium en had voor mij wel iets meer comfort mogen hebben. Fiets voelt redelijk hard, zelfs i.c.m. de 40mm banden op lage druk. Het frame dempt wel erg weinig in vergelijk tot mijn carbon racer.
Is dat juist allemaal niet mede afhankelijk van het type frame dat ik kies? Mijn belangrijkste eis is dat ik tijdens mijn wegritjes (80-90% asfalt) zonder problemen een keer grind of gravel kan meepakken.

Het wordt voor mij sowieso mijn enige (weg)fiets. Het is voor mij ook nog een optie om voor een racer te gaan met een wat andere bandenkeuze.

Dank iig.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 09 nov 2016 11:27


Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 09 nov 2016 11:36

Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn, maar wellicht helpt het in je keuze. Heb begin dit jaar een Specialized Diverge gekocht (de carbon, maar denk dat de alu daar niet zo heel veel voor onder doet) gekocht voor woon-wek, omdat ik op een racefiets ieder jaar een setje velgen weg remde en iedere 2-3 weken wel een keer lek reed. Nu sinds januari op de Diverge woon-werk 1 keer lek en door schijfremmen veel minder schrikmomenten in het drukke spits verkeer. Wat me echter het meest verbaasd heeft is dat ik ook in het weekend en bij mijn ommetjes na het werk steeds vaker voor de Diverge kies en ook steeds vaker bewust een stukje gravel of zandpad op zoek. Op zaterdag gebruik ik hem nu ook regelmatig voor een route van ca 90k,, waarvan zo'n 15-20 km onverhard grind en zandpad. Zelfs een stukje MTB route vind ik geen probleem (mits niet te nat). De Diverge is in mijn ogen een van de gravelracers die het dichtst bij een racefiets komt, maar voor mij ruim voldoende om ook een stukje onverhard niet uit de weg te gaan, of zelfs op te zoeken.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 nov 2016 11:39

Eddy Spaghetti schreef:
vincent75 schreef:Bepaal eerst eens wat je eisen zijn.
-Schijfremmen, mechanisch of hydraulisch.
-Steekas voor, achter of beide
-Geometrie
-Mogelijkheid om spatborden te monteren
-Dubbel of enkel voorblad

Is dat juist allemaal niet mede afhankelijk van het type frame dat ik kies? Mijn belangrijkste eis is dat ik tijdens mijn wegritjes (80-90% asfalt) zonder problemen een keer grind of gravel kan meepakken.

Het wordt voor mij sowieso mijn enige (weg)fiets. Het is voor mij ook nog een optie om voor een racer te gaan met een wat andere bandenkeuze.

Dank iig.
De gemelde keuzes bepalen de fiets die je wilt. En niet andersom.
De vraag is of je wel of niet schijfremmen zou willen. De fietsen die in de markt gezet worden als gravel racers hebben eigenlijk allemaal schijfremmen. De racefietsen ook steeds meer (zeker in de "endurance" categorie). En crossfietsen hebben dat tegenwoordig vaak ook. Als je vooral op de weg wilt rijden en soms een stukje grind dan zou ik zeggen, is een schijfrem absoluut niet noodzakelijk. Maar het zal je ook zeker niet in de weg zitten.
Banden: normale racefietsen (racy race, comfort race, endurace whatever) kan vaak t/m25mm bandjes aan. De endurace fietsen wellicht t/m 28mm, maar verschil een beetje per merk/model. Gravel fietsen hebben de ruimte om veel breder te gaan, net als crossers.
Ik denk als je vooral op de weg zit en soms een strookje grind hebt. Maakt het niet zoveel uit. Heb je de keuze, gooi er dan 28mm banden op.
Wil je van tijd tot tijd echt een hele route voornamelijk gravel/grind etc rijden. Dan is het fijn als je voor die gelegenheid je banden kunt wisselen naar 33 tot misschien wel 40mm banden. Dus dan is het fijn als je bijv een crossframe of een gravelracer hebt aangeschaft.
Aangezien je veel op de weg wilt fietsen. Misschien zelfs wel af en toe wat heuveltjes mee wilt pakken. Zou ik een fiets zoeken met een dubbel voor (crankstel). Gravelracers willen nog wel eens met een enkel blad setup komen en dan een hele ruime cassette. De sprongen in schakelen zijn dan vervelend als je op de weg net ietsje zwaarder of lichter zou willen rijden. --> dit kan overigens iets zijn wat aan te passen is bij bestellen, afhankelijk van je fietsenmaker en merk/model.
Qua geometrie zou ik niet bang zijn dat een endurace model racer jou te recht op laat zitten.,. het gaat vaak maar om een cm, of misschien 2, dat je echt hoger zit. pak je in de beugel kan je net zo goed lekker knallen wat jij wilt.
En een fiets die mooi is, maakt voor de 1 meer uit dan voor de ander. Maar een mooie fiets pak je sneller voor een rondje ;).
Dus ik denk, gezien je wensen, check gravel en cross frames zodat je keuzevrijheid houdt in je bandbreedte. En bedenk wat je wilt qua remmen en schakelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 nov 2016 11:46

ophetkantje schreef:Wat voor mij werkt hoeft voor jou niet zo te zijn, maar wellicht helpt het in je keuze. Heb begin dit jaar een Specialized Diverge gekocht (de carbon, maar denk dat de alu daar niet zo heel veel voor onder doet) gekocht voor woon-wek, omdat ik op een racefiets ieder jaar een setje velgen weg remde en iedere 2-3 weken wel een keer lek reed. Nu sinds januari op de Diverge woon-werk 1 keer lek en door schijfremmen veel minder schrikmomenten in het drukke spits verkeer. Wat me echter het meest verbaasd heeft is dat ik ook in het weekend en bij mijn ommetjes na het werk steeds vaker voor de Diverge kies en ook steeds vaker bewust een stukje gravel of zandpad op zoek. Op zaterdag gebruik ik hem nu ook regelmatig voor een route van ca 90k,, waarvan zo'n 15-20 km onverhard grind en zandpad. Zelfs een stukje MTB route vind ik geen probleem (mits niet te nat). De Diverge is in mijn ogen een van de gravelracers die het dichtst bij een racefiets komt, maar voor mij ruim voldoende om ook een stukje onverhard niet uit de weg te gaan, of zelfs op te zoeken.
Ik heb voor hetzelfde doel de alu Elite DSW versie.
En kan jouw ervaring (bijna) helemaal onderschrijven.

Voor de clubritten en als ik harder wil rijden blijf ik mijn Roubaix (carbon/Etap), heeft net dezelfde geometrie als de Diverge, gebruiken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 09 nov 2016 12:37

Een gravelracer:
- heeft een wat langere wielbasis
- rij je met iets langere bovenbuis en kortere stuurpen
- heeft ruimte voor brede(re) banden (tot 42mm)
- minder zadel-stuur hoogteverschil
Dit vergeleken met een racer of crosser. De verschillen zijn vooral om offroad de fiets meer controle te geven. Wat dus uiteindelijk snelheid is. Wil je op het verharde ook nog snel dan zou ik een gravelracer met korter balhoofd zoeken en/of een stuurpen die dieper staat.

Plaats reactie