Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

De juiste fiets/geometrie kiezen?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 sep 2016 18:39

Deze winter wil ik na 8 jaar op mijn aluminium Gazelle V3 gereden te hebben de stap gaan maken naar een carbon fiets. Mijn oude fiets kan dienst gaan doen als winterfiets, op de Tacx of aan de wand als muurdecoratie.

Hebben jullie mogelijk wat tips om mij op weg te helpen en de juiste geometrie te bepalen en/of hoe een geometrie tabel te lezen?

Ik ben ca. 1.86 lang met een BBL van ca. 91-91.5cm. Mijn voorkeur ging uit naar aero fiets als de Propel of Aeroroad, maar deze fietsen hebben doorgaans een lange bovenbuis en lijken door een in verhouding kort bovenlichaam minder geschikt. Ik heb de aandacht daardoor verlegd naar een Giant Defy/Canyon Endurance CF of Canyon Ultimate CF/Giant TCR (al heeft die laatste van horen zeggen ook een vrij lange bovenbuis en zal waarschijnlijk afvallen).

Ondanks dat ik niet erg flexibel ben, heb ik met mijn huidige fiets weinig problemen om voor langere tijd onderin de beugels te rijden. De stack en reach van mijn huidige fiets zijn als volgt (gemeten volgens methode van Fiets):

Stack +/- 595mm (incl. 5mm headset)
Reach +/- 395mm

Als het goed is is dit de geometrie tabel van mijn huidige fiets (Gazelle V3, maat 57)

Afbeelding

Verder heb ik 10mm aan spacers, een stuurpen van 10cm en zadelhoogte op 81.5cm. Al met al lijkt dit een goed uitgangspunt voor een volgende fiets. Als ik één aanpassing zou moeten doen aan mijn huidige fiets dan is het 0.5-1cm extra spacers toevoegen (vork is vanaf de fabriek al afgezaagd dus niet mogelijk) of een iets langer balhoofd om een spacertoren te voorkomen.

Als ik het goed begrijp is mijn gewenste stack/reach dan 605/395 (of 605/385 i.c.m. een 11cm stuurpen).

Geometrie modellen van de Defy, TCR, Endurance CF, Ultimate CF.

Afbeelding

Wat ik graag te weten zou willen komen:
Ik heb geen specifieke voorkeur voor een merk of type. Wel ben ik benieuwd of ik een zogenoemd 'sportief' model kan kiezen zonder een spacertoren nodig te hebben of dat ik beter voor een endurance model kan kiezen. Een relaxte zit is niet het doel, maar neem ik in overweging door mijn in verhouding lange benen. Een sportief model in een kleinere maat en ik ben bang dat ik niet flexibel genoeg ben om langere tijd onderin de beugel te rijden.

Eigen analyse:
Als ik de geometrie tabellen eens naast elkaar leg kom ik zelf uit op een Canyon Endurance in maat XL. Mijn huidige stack/reach is 595/395. Een Endurance heeft een stack/reach van 610/395 waar ik dan als het goed is aan 5mm (nu 10mm) spacers voldoende zou hebben als ik het stuur iets hoger wil. Balhoofd is verder vrijwel gelijk 196 vs 195 aan wat ik nu heb en de top tube is iets korter 576 vs 580 wat ik ook niet zo erg vind (dat wordt dan een 10 of 11cm stuurpen als ik het goed heb).

Grote vraag, is de Canyon headset van 16mm meegenomen in de stack van 610?

Bij de Ultimate zou ik eerder naar een maatje kleiner (L) nemen met een stack/reach van 590/395 (+/- 25mm aan spacers waardoor deze afvalt) en de Defy lijkt me ook een goede optie met 605/390 (10mm aan spacers en 11cm stuurpen). De Aeroroad, Propel en TCR lijken ongeschikt door hun langere reach en lagere stack, dan worden het 3cm aan spacers en een 9cm stuurpennetje als ik het goed begrijp.

Nb.
Leeftijd: 25
Budget: €1.500 - €1.800 voor een overjarig model (evt. los frame + groep)
Gewenste groep: 105 met velgremmen
Afmontage: zo basic mogelijk (beschik al over goede wielen/stuur/zadel etc.)
Kilometers: ca 5.000-8.000 per jaar

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 06 sep 2016 20:45

Kan je niet echt persoonlijk advies geven wat betreft de fiets die je moet kopen. Maar ik zou niet te veel letten op sportief of endurance, of in ieder geval niet laten afschrikken door het woord endurance. Een endurance fiets is niet per definitie een relaxte fiets en kan makkelijk even sportief zijn als een zogezegde sportieve fiets. Het ligt allemaal aan hoe je er op zit.

Ik heb zelf een paar jaar geleden een bike fitting gedaan. Voordeel was wel dat ik al mijn maten wist en ik hem later om advies kon vragen voor een nieuwe fiets. Toen ik mij aan het oriënteren was op een nieuwe fiets nam ik met een kleine selectie fietsen die ik op het oog had contact met hem op, en heb aan de hand van zijn advies de best passende fiets gekocht. Ik had toen ook een fiets met een langere boven buis op het oog, maar werd mij afgeraden. Dan moet je sowieso een compromis gaan sluiten wat het uiterlijk (en mogelijk stuur gedrag) van de fiets niet bevorderd. Dan wordt het of een heel korte stuurpen of veel spacers om het verschil op te vangen. En waarom zou je dat willen, als je een ander model perfect passend kan maken met maar 1 of 2 spacers en een normale stuurpen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 sep 2016 21:22

Canyon is volgens mij één van de weinigen die de headset meetelt. Zelf zou ik dus zonder rekenen en waar het Canyons betreft altijd de headtube in de gaten blijven houden.

Verder vind ik dat je al prima op weg bent. Met jouw verhoudingen en wensen liggen de wat minder extreme endurance racers het meest voor de hand. Fietsen als de Specialized Roubaix en Trek Domane vallen af. De Endurace is precies wat je wilt met de kanttekening erbij dat uitgaan van een 10 cm stuurpen niet helemaal ideaal is.

Verder zou je de lijst uit kunnen breiden met de Cannondale Synapse die momenteel erg goedkoop te krijgen is.

Ook zijn er fietsen met een meer neutrale insteek die gewoon moeten passen. Bianchi's met de C2C geometrie zoals de Intenso b.v. en ook een Trek Emonda zou prima zijn. Bij die laatste heb je dezelfde stack als de Gazelle en 1,5 of 2cm spacers is geen spacertoren. Houdt er ook rekening mee dat die 5mm headset erg weinig is, bij de meeste merken krijg minimaal 1cm. Nog een leuke optie met veel value for money is een Cube Agree C:62. Dan heb je wel het Aero idee en de geometrie is ook nog net voldoende om fraai afgesteld te worden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 sep 2016 07:09

Ik heb dezelfde meten rij met een Sensa Gulia g2 maat 58 en 11cm pen.
Ben zeer tevreden kan net met 105 groep dacht ik.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 sep 2016 11:37

Bedankt heren! Ik kreeg via PB al de tip om Ernie C. een berichtje te sturen maar je reactie hier heeft al veel geholpen.

Nu ik ook de geometrie tabellen van de Domane en Roubaix zie naast die van de Endurance CF begin ik de verschillen wat duidelijker te zien. Het wel of niet meenemen van de headset maakt het er niet duidelijker op, maar ik krijg wel een beter beeld zo.

Als ik de geometrieen even op een rijtje zet kom ik tot de volgende selectie:

Afbeelding

Rood valt af vanwege een te lange reach/te lage stack of niet mijn merk (Trek). De Cube en Sensa zijn 2e keus met het oog op prijs/looks/geometrie/afmontage.

De Cannondale (in het rood) en Canyon zijn veruit favoriet. Nu valt me pas op dat de Canyon fietsen inderdaad zeer gunstig geprijsd zijn met volledig 105 (i.p.v. een mix) en Conti GP4000SII banden. Aangezien het bij Canyon om een 'vaste lage prijs' gaat kan ik er nog even rustig over nadenken of wachten op een sale van de Synapse.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 11:47

je zou in ieder geval moeten proberen uit te vinden hoe het zit met het meten van de stack bij die andere frames (is dat ook met of zonder headset?) Ben daar ooit eens een inventarisatie voor gestart maar leverde (per twitter toen) niet zoveel respons op. Volgens mij alleen Rose en Canyon weet ik het nu.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 sep 2016 12:22

Aan de head tube lengtes te zien is Canyon de enige in dit rijtje die de headset meetelt.

De Rose Pro/Team CGF zijn ook nog leuke opties. Iets boven budget met Sram Force te krijgen. Dat is dan weer net wat anders en het zijn mede daardoor serieus lichte fietsjes.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 sep 2016 13:13

@Ernie, goede opmerking. Een langere headtube zal doorgaans ook een hogere stack betekenen lijkt me. Je ziet een vrij duidelijk verschil bij Canyon waar de headset is meegerekend en de rest.

In dat geval zou de Synapse waarschijnlijk te rechtop zijn met een standaard top cap op de headset van 25mm. In principe ben ik nu tevreden met een stack van 595mm + 10mm aan spacers, alleen zou ik graag de mogelijkheid willen om 5 of 10mm spacers toe te voegen (als ik een tijdje niet gefietst heb moet ik even wennen om weer diep te kunnen zitten). De Synapse wordt standaard geleverd met 611mm + 25mm wat zou betekenen dat mijn stuur zonder spacers ruim 3 cm hoger komt wat dan wel weer erg overdreven is. Tevens is de Synapse met een adviesprijs van €2.199 toch fors duurder dan de Canyon.

Dan komt de Bianchi Intenso wat meer in beeld, alleen die is met ca. €2.100 ook vrij fors geprijsd en laat de afmontage wel wat de wensen over (afwijkende remmen, cranks, goedkope banden). De Cube Agree C:62 is op dit moment wel interessant geprijsd bij Mantel voor €1.499,- maar het gaat dan helaas wel om de disc versie waardoor ik mijn Fulcrum Racing 1 wielset niet over zetten kan.

Onder het motto 'Don't race what you can't replace' ben ik mentaal nog niet helemaal bereid om €3.000 aan een fiets uit te geven. Mocht ik over de €2.000 willen gaan, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar even door te sparen en mijn jarenlange 'droomfiets' een Cervelo S2 of S3 te kopen. Dit hoeft nu nog niet per se en zou ik graag een tussenstap maken met een budget van +/- €1.500.

Edit: De Rose Pro CGF-2000 (€1.676, Shimano 105) en Pro CGF-4400 (€1.880, SRAM Force) neem ik ook even mee in de vergelijking! Ben nooit zo gecharmeerd van 'eigen merk' frames, maar ze zien er goed uit en de service + afmontage is top.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 07 sep 2016 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 13:30

hulde voor je nauwkeurige onderzoek trouwens! :)

update:
misschien moet je de Endurace CF SL in maat L er ook even tussenzetten? heeft een stack van 59 (dus krijg je 1,5 cm spacers en stuurpen van 11 a 12 cm). Maar, kun je eventueel nog iets omlaag.

ter info: ik fiets gewoon met de standaardconfiguratie van een CF SLX zoals ie werd bezorgd: 18 mm headset en 25 mm spacers. (L: 177; BBL: 86, dus enigszins dezelfde verhouding, CF SLX (oude model) maat M)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 sep 2016 16:16

Voor iemand die de zaken kennelijk goed overdenkt en weegt vind ik een complete fiets kopen eigenlijk al een gepasseerd station.
Buiten de duiten zit je al duidelijk in de fase van zelf opbouwen.....en alles zelf kiezen in plaats van confectiewerk waarvan een deel toch weer afgedankt wordt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 16:17

@keezx: bij Canyon is het vaak voordeliger een hele fiets te kopen en eventueel overbodige onderdelen los te verkopen dan een los frame (als het losse frame uberhaupt (nog) te verkrijgen is).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 sep 2016 16:24

Ja, ook een prima mogelijkheid , ik noemde ook al het voorbehoud van de duiten...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie