Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

De juiste fiets/geometrie kiezen?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 07 sep 2016 17:42

Ik heb mijn gegevens via competitive cyclist ingegeven, ik kan hier mijn reach uit halen maar niet mijn stack, klopt dit? Wat zijn tegenwoordig de 'top' merken en wat maakt het verschil in prijs van het frame (ik bedoel hiermee, kan je effectief sneller rijden met duurdere fietsen of gaat het over andere aspecten?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 17:49

djatwork69 schreef:Ik heb mijn gegevens via competitive cyclist ingegeven, ik kan hier mijn reach uit halen maar niet mijn stack, klopt dit? Wat zijn tegenwoordig de 'top' merken en wat maakt het verschil in prijs van het frame (ik bedoel hiermee, kan je effectief sneller rijden met duurdere fietsen of gaat het over andere aspecten?
laten we het in dit topic over de aankoop van een nieuwe fiets voor @ypuh hebben..

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 sep 2016 22:16

Vanmiddag even een rondje het snot voor de ogen gereden en ik kon het niet helpen om even extra op te letten hoe ik op de fiets zat. Ook een aantal stukken wat langer onderin de beugel gereden, maar naar mijn mening zit ik echt op de max van mijn flexibiliteit dat het ook nog semi-comfortabel is.

Lager dan een stack van 595 + 10mm aan spacers lijkt me dus niet nodig aangezien ik weer met hetzelfde stuur zal gaan rijden. Een 11cm stuurpen i.p.v. de 10cm die ik nu heb zou nog net moeten lukken (zou ik van de week even kunnen testen).

Mijn gewenste stack (incl. headset) ligt dus tussen de 595 en 610. Reach bij voorkeur tussen de 380 en 400 (met een 10cm pennetje vind ik wel lekker sturen). Een Endurance maat L met 590/380 zal neerkomen op 15-25mm aan spacers bovenop de 18mm headset en een maat XL met 610/395 zal neerkomen op 5mm verhoging en max. 5mm aan spacers.

De Giant Defy valt ook af. Ik zie mijzelf niet rijden op de meest verkochte 13 in een dozijn fiets. Het is niet moeders mooiste (ik heb een voorkeur voor zwart/rood of rood/zwart), de afmontage laat wel wat te wensen over en zo te zien is de Defy ook alleen nog maar met discs te krijgen.

Blijven binnen budget nog over de Rose (€1.676) en Canyon (€1.499), beide volledig 105 en netjes afgemonteerd (Rose met Ritchey, Canyon met eigen merk). Eigenlijk moet je de Rose CGF-2000 vergelijken met de duurdere Canyon Endurance CF 8.0 (€1.699) die ook met betere wielen, zadelpen en zadel geleverd wordt maar daar heb ik geen €200 voor over. De Rose is iets lichter (+/- 7.4kg vs 7.7kg) maar dat interesseert me niet zoveel. Tevens wat betere wielen (DT Swiss vs. Mavic) maar deze komen toch op reserve en verder een carbon vs. alu zadelpen en wat duurder zadel. Een groot deel van de meerprijs bij de Canyon 8.0 vs. 7.0 zit zo te zien in de op comfort gerichte Canyon VCLS 2.0 zadelpen a €200,-?

Verder vind ik de plaatsing van de achterrem wel tof bij de Rose (ja ja, hier ben ik vatbaar voor). Bij Canyon vind ik het wel een voordeel dat ze meerijden bij de profs (ook hier ben ik helaas wel een beetje vatbaar voor).

Afbeelding

*Gelukkig* is de Rose pas in December leverbaar en is de Canyon een "vaste lage prijs". Er is dus geen noodzaak om snel een beslissing te nemen en wie weet kan ik t.z.t. nog €200,- bijleggen voor de Force/Ultegra uitvoering.

@Monsieurpinot, weet jij toevallig de hoogte van de headset bij de Rose fietsen?
Keezx schreef:Voor iemand die de zaken kennelijk goed overdenkt en weegt vind ik een complete fiets kopen eigenlijk al een gepasseerd station.
Buiten de duiten zit je al duidelijk in de fase van zelf opbouwen.....en alles zelf kiezen in plaats van confectiewerk waarvan een deel toch weer afgedankt wordt.
Geen slecht idee, maar een volledige fiets is simpelweg een stuk voordeliger (en aangezien ik pas afgestudeerd ben zwem ik helaas nog niet in het geld). De onderdelen die 'over' zijn worden allemaal doorgeschoven naar mijn huidige/winterfiets. Zo ben ik van plan de zadels om te wisselen (Fizik Airione), mijn huidige Fulcrum Racing 1 wielen (body moet aangepast worden naar 11s) wordt mijn eerste wielset en de nieuwe wielset komt op reserve/Tacx. Voor de winterfiets heb ik nog een setje oude type Campa Eurussen en het ovale carbon stuur zet ik ook om (zowel de Cannondale, Canyon als Rose fietsen worden allemaal met een rond alu stuur geleverd). Verder is het wel fijn dat de Canyon en Rose met een setje Conti GP4000SII banden geleverd worden en zo blijft er eigenlijk niets over wanneer ik een complete fiets koop.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 22:29

Canyons kunnen wel uitverkocht raken he, dat is wel een puntje.
verder weet ik niet hoe hoog die headsets zijn van rose, en of alle fietsen dezelfde hebben. Als ik een willekeurige bekijk lijkt ie me ook wel 15 a 20 mm. In ieder geval meten zij de stack dus zonder headset.

Afbeelding



Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 sep 2016 22:34

Op deze foto (van het model in kwestie) lijkt het een slag mee te vallen. Hoe dan ook zal hij iets hoger uitvallen dan de Canyon (610mm incl. vs 603mm excl.)

Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 22:39

ja die is iets lager, ik gok een cm ofzo? Misschien weet iemand welke fsa headset dit?

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 07 sep 2016 22:46

Je kunt altijd nog een plattere topcap monteren, om je stuur op de juiste hoogte te zetten.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 sep 2016 22:51

goeie, bij Canyon zijn die dingen 4,5 mm (kost je wel € 55,- ofzo)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 sep 2016 15:01

Online zie ik de goedkoopste S2 voor 2300 euro. Als je tot 2000 euro zou kunnen gaan is het dan niet voordeliger om nog even door te sparen om je ultieme droomfiets te kunnen kopen? Hij is dan echt letterlijk binnen handbereik en dan geef je al je zuur verdiende geld uit aan een tussenpaus die binnen een jaar een groot deel van zijn waarde kwijt is.

De Geometrie van de S2 klopt in ieder geval ook aardig. Een 58 zonder spacers met 10cm stuurpen lijkt mij passend...
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 sep 2016 21:49

Bedankt voor het meedenken heren.

@Ernie C., dat bedrag is wel een stuk lager dan de retail prijs waar ik vanuit ging, maar ik ben nog niet bereid tot zo'n investering (los van randzaken als kleurstelling en budget). Verder geloof ik ook niet dat de kwaliteitsverschillen en rijeigenschappen dusdanig groot zijn dat ik het prijsverschil meteen verantwoorden kan (of in ieder geval weet ik niet wat ik mis zolang ik het niet probeer). Er moet ook iets te wensen overblijven is mijn gedachtengang.

Een tussenstap lijkt me rationeel gezien de beste optie en dan zien we over 5 jaar wel weer. Voorlopig zou ik graag de stap willen maken naar 11s, interne bekabeling, geen waslijnen, een carbon frame/vork, ruimte voor 25/28mm banden, mogelijkheid tot extra spacers en de voordelen van een 2e fiets (Tacx, winterfiets, doorschuiven onderdelen etc). €1.800 is eigenlijk al teveel -mits daar een aanzienlijke betere groep/wielen/afmontage tegenover staan- en daardoor vallen de Sensa, Bianchi en Synapse eigenlijk af. Een leuke sale van de Bianchi Intenso (celeste, zwart/celeste) zou ik wel overwegen omdat je dan een mooi passend kader hebt die de moeite waard is om met de tijd te upgraden.

Op dit moment neig ik naar de Rose met 105. Ik heb goede ervaringen met Rose en vind het één van de mooiere kaders uit het rijtje door de wijze van montage van de achterrem en zadelpen en rode letters boven op de top tube.

Afbeelding
Afbeelding

De Canyon is interessant omdat deze het goedkoopste is en volgens de geometrie precies wat ik zoek (5mm hoger dan wat ik nu heb en wss. iets lager dan de Rose). De Canyon doet niets fout, ziet er goed uit en is ook weer niet te rechtop. In principe is mijn houding op de hoods (90% v/d tijd) nu goed en hoeft de stack dus niet hoger te zijn dan 605mm. De drops zitten net iets te laag waardoor een ander stuur ook een optie kan zijn.

Zoals jullie misschien wel door hebben ben ik er nog lang niet uit. Wel is dankzij jullie hulp alles een stuk duidelijker geworden! Van zowel de Rose als Canyon verwacht ik dat deze prima aan mijn eisen zullen voldoen, maar ik sta open voor suggesties. De uiteindelijke beslissing zal in november/december zijn of mogelijk eerder als er een leuke sale voorbij komt.

Het valt me nu pas op dat de Canyon Endurace heet i.p.v. Endurance. Sinds wanneer zijn die Duitsers zo creatief geworden?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 sep 2016 07:38

Pas een paar jaar......

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 sep 2016 22:12

Ik ben weer een paar stappen dichterbij een keuze. Een 11cm stuurpen bij een reach van 395mm vind ik niet fijn fietsen (armen te gestrekt op de hoods en voel het in mijn nek). Een iets lagere stack is in principe geen probleem, dus reach is de beperkende factor.

De Canyon vind ik bij nader inzien toch een beetje saai. Qua geometrie en prijstechnisch misschien wel het meest interessant, maar krijg er niet echt een warm gevoel bij. De Rose Pro CGF en ook de duurdere/lichtere Xeon Team CGF vind ik wel echt leuke fietsen.

De Xeon CGF is met €2.080,- ruim boven budget, maar daar staat wel de volgende meerwaarde tegenover:
- Frame heeft een mooie kleurstelling, vormgeving en montage rem/zadelpen
- Force is een stap hoger dan 105 en eens wat anders dan Shimano
- De bredere DT Swiss R23 Spline 18c velgen lijken mij een leuke afwisseling voor mijn huidge 15c Fulcrum R1's
- Afmontage carbon Ritchey i.p.v. alu Canyon eigen merk of mijn huidige carbon Chinese no-name
- Serieus licht frame en totaalgewicht (6.8kg voor Xeon vs. 7.7 voor Canyon 105 en 9+ voor mijn huidige)
Daarmee laat ik een groot deel van de oorspronkelijke criteria vallen, maar staan wel aanzienlijke upgrades tegenover.

Dan komen we weer terug bij de geometrie. De extra stack door de FSA headset is schijnbaar 8,8mm en de totale stack is daarmee 612mm (7mm hoger dan wat ik nu heb). Een maat kleiner bij Rose lijkt me geen optie door de korte seat tube (515mm bij maat 57). Mijn zadelhoogte is ca. 81,5cm wat zou betekenen dat de zadelpen 30cm uitsteekt, wat me wel erg lang lijkt?

Hier nog een keer een overzicht van de geselecteerde modellen. De Bianchi Intenso (ca. €1.799,- in gewenste kleuren met 105 mix) is tweede keus, maar gezien de lagere stack mogelijk wel 'beter'.

Afbeelding

Ik twijfel nog een beetje wat de impact zal zijn van altijd 7mm hoger zitten. Al heb ik geen race of wedstrijd ambities en wil ik juist vaker lange tochten gaan rijden (200-300+km). Ook kan ik door een hogere stack waarschijnlijk langer/vaker in de beugels zitten, maar de overige 90% van de tijd die ik op de hoods rijdt zit ik dan wel bijna een centimeter hoger.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 12 sep 2016 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie