Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets voor de lange man

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 28 feb 2019 19:13

De Sensa Romagna is in 64 cm te krijgen, de Koga Kimera in 63 cm, en de J Guillem Major in 62cm (die laatste is misschien net te klein, dan heb je er niet veel aan dat hij momenteel wel heel betaalbaar is...)

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 28 feb 2019 20:23

Niet echt on topic maar een beetje wel. Als je groot bent, ga je dan langzamer dan bvb iemand die maar 1m80 is? Ik vermoed van wel aangezien alles zwaarder is + je nog eens meer wind vangt.. Maar is dit een groot verschil of eerder verwaarloosbaar?

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 28 feb 2019 20:49

Het is maar net wat je randvoorwaarden zijn.
Bij gelijk vermogen zul je inderdaad langzamer gaan, om precies de redenen die je hierboven noemt (al is op de vlakke weg het wind vangen dominant).
Bij gelijk vermogen-per-kilo-lichaamsgewicht zal een zwaardere renner (op de vlakke weg) juist sneller gaan, omdat (spier)massa sneller toeneemt dan (lichaams)oppervlak. (Als een wielrenner een kubus was, de massa met de derde macht van zijn lengte, en het oppervlak met de tweede macht van zijn lengte).

dunk
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 nov 2007 23:10

dunk 01 mar 2019 06:57

Goed topic!

Naast de genoemde fietsen is de Trek Emonda (64 cm) ook geschikt voor de lange fietser

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2019 07:50

Alleen heb je dan wel heel beperkte keus in afmontages. De 64 is er helaas niet in alle smaken. Storck heeft ook echt grote maten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 01 mar 2019 12:31

Ik heb vergelijkbare maten en ervaring met verschillende klanten van die afmetingen (en zelfs nog langer/zwaarder).
In het algemeen zijn confectieframes in dit soort maten 'opgerekte' versies van de gemiddelde maten. De FIT is vaak nog wel passend te krijgen (dus posities zadel <> stuur <> pedalen) maar met rest van de geometrie wordt nog wel eens wat geschipperd (hoe minder frame-variabelen veranderen per maat hoe efficiënter) met als gevolg een 'sub-optimale' balans en rijgedrag.
Mooi voorbeeld is een klant die op zijn oude confectieframe zoveel gewicht op zijn achterwiel had zitten dat hij bergop bijna spontaan wheelies maakte.
Mooiste oplossing is natuurlijk een frame op maat. Zie ook http://windcycleworks.nl/fietsen-voor-l ... are-mensen

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 01 mar 2019 12:42

Djemz schreef: 28 feb 2019 20:23 Niet echt on topic maar een beetje wel. Als je groot bent, ga je dan langzamer dan bvb iemand die maar 1m80 is? Ik vermoed van wel aangezien alles zwaarder is + je nog eens meer wind vangt.. Maar is dit een groot verschil of eerder verwaarloosbaar?
Als 2.02 lange rijder geloof ik dat mijn houding bij draagt aan de drag coëfficiënt (hoeveel wind ik vang). Daarnaast zijn de spieren van een rijder met 101 cm bbl wel groter dan die van iemand met een bbl van 80. Als je Engels vaardig bent, niet bang voor wat natuurkunde theorieen de tijd hebt. Voor de tijdrit is dit in de onderstaande video netjes uitgelegd.

https://youtu.be/upsn5-fGa0s

Bergop zijn 'wij' lange mensen zeker in t nadeel.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 01 mar 2019 12:45

bartv schreef: 01 mar 2019 12:31 Mooi voorbeeld is een klant die op zijn oude confectieframe zoveel gewicht op zijn achterwiel had zitten dat hij bergop bijna spontaan wheelies maakte.
Mooiste oplossing is natuurlijk een frame op maat. Zie ook http://windcycleworks.nl/fietsen-voor-l ... are-mensen
Ik heb dit mee gemaakt zelf. Uiteindelijk andere stem (extra lang) en een beetje minder setback deed worderen, hierdoor kwam mijn zwaartepunt net iets meer op de voorkant van de fiets te zitten. Dit was op m'n mountainbike hetzelfde. Maar daar deed ik uiteindelijk lange en steile klimmetjes meer uit het zadel uit 'wheelie-angst'.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 mar 2019 12:50

Juist de fietsen van Canyon, Storck en de Emonda in maat 64 zijn ook nog relatief lang en niet alleen maar hoog. Vandaar dat het de betere opties zijn voor lange mensen. Uiteraard gaat er niks boven custom maar de gemiddelde klant wil een carbon, aero, disc racer en dan heb je al niet zoveel keuze meer.
Campagnolo Ultra Dork

ptrbssr
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 09:51
Locatie: Amsterdam

ptrbssr 10 mar 2019 16:20

Hier een 2,01 lange fietser. Ik heb zelf een Canyon Ultimate in 2XL en een Storck Visioner CSL in framemaat 63. Beide passen me prima. Voor mij zijn stack & reach de belangrijkste waarden om naar te kijken: voldoende opbouwhoogte voorkomt te diep zitten voor ons lange fietsers en de reach geeft een beeld van de 'lengte van de zit'. Heb bij de aankoop van de Storck (frame gekocht in 2017 en zelf op gebouwd) ook gekeken naar Specialized Roubaix, Trek Domane en Emonda (de frames zijn iets korter).

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 11 mar 2019 17:21

Ik fiets met mijn 1,96m op een Ridley en dat gaat ook prima. Ik vermoed dat als je je vraag neerlegd bij een goede fietsenmaker hij je echt wel een prima fiets kan leveren op jouw postuur afgestemd.
(Als mbt heb ik een canyon en dat is ook een lekker fietsje maar m.i. iets minder maatgevoelig dan een racer.)

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 11 mar 2019 17:59

"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie