Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is 'betaalbaar' anno 2016?

klimski
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 mei 2013 19:50

klimski 01 jun 2016 15:07

Even meningen peilen. Ik las het nieuwste nummer van Fiets. Daarin een aardig artikel over 'allround' racefietsen. Er werden carbon racers besproken en conclusies getrokken, cijfers gegeven en ze kwamen er overwegend positief uit. Wat ik alleen echt niet begreep is dat de fietsen collectief als 'betaalbaar' werden omschreven. Terwijl de prijzen rond de 3000 Euro hingen. Heb ik het nou verkeerd of is dat niet gewoon heel veel geld voor een 'betaalbare' racefiets?

Ik zie het hier ook vaak op het forum voorbijkomen, 'even' Eur 2500 uittrekken voor de (eerste!) racefiets. Ligt het aan mij of vind ik het vreemd dat het normaal wordt gevonden om een bedrag aan een racefiets uit te geven waar je een prima tweedehands autotje voor kan kopen?

In mijn vraag zit een waardeoordeel, en dat is natuurlijk geen zuivere koffie. Edoch, alle meningen zijn welkom. Ik zoek de verwondering!
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 01 jun 2016 15:29

Ik denk dat zij met allround iets anders bedoelen dan 'instapmodellen' of 'eerste racefietsen'. Uiteraard vind een grote groep het niet normaal om €2500 uit te geven voor een (eerste) racefiets, maar zoals met alle artikelen/diensten die er te koop zijn: Er is een markt voor, dus zijn er ook mensen die dat wel uit willen geven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2016 15:32

Ik vindt alles tot ongeveer 1200 euro betaalbaar. De rest is overkill maar wel leuk als je het geld er voor hebt. De fietsindustrie wil ons doen geloven dat instap tot middenklasse carbon met Ultegra gemiddeld is. Als ik zo eens om mij heen kijk als ik aan het fietsen ben fietst de meerderheid nog op een alu fiets.

Betaalbaar is een relatief begrip en afhankelijk van het inkomen en referentiekader. Als met veel fanatieke fietsers omgaat of je dagelijks op een fietsforum rondhangt is dat referentiekader toch wat anders dan wanneer je altijd alleen fiets of iedere zondag met een paar vrienden op pad gaat.

De hobby-industrie is in zijn geheel ook redelijk uit de hand gelopen. Of nu wielrenner, hobbyfotograaf, audiofreak of doe het zelver bent, met minimaal twee modale maandinkomens aan materiaal lijk je er tegenwoordig niet meer bij te horen. Maar al die hobby's kun je ook prima uitvoeren met een paar honderd euro aan materiaal.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 01 jun 2016 15:34

HELEMAAL met je eens klimsky. 2500 Euro voor een racefiets is ook in mijn ogen niet een "betaalbare", maar een hoge prijs voor een racefiets. En al zeker niet voor een eerste racefiets. Als je niet het nieuwste van het nieuwste wilt hebben koop je voor 2500 euro een topfiets aan het minimum gewicht van 6.8 kg. Voor een "eerste" racefiets zou ik persoonlijk nooit meer uitgeven dan 500 euro (2e hands) of 1000 euro nieuw.
Zelf heb ik 30 jaar gereden op fietsen van rond de 1000 euro. Vakanties, trainingen en ook nog een paar jaar gekoerst. Pas toen ik de 50 ruim gepasseerd was heb ik eenmalig een dure carbon racer van 2500 euro en 6.8 kg aangeschaft. En meteen met het idee dat dit ook meteen mijn laatste aankoop zou zijn. Naast die topper waar ik nog steeds met heel veel plezier op rij ben ik ook een liefhebber van titanium materiaal geworden, maar dat terzijde. Ook die fietsen hebben overigens nooit meer dan een paar honderd euro gekost !
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jun 2016 15:39

Betaalbaar is natuurlijk ontzettend subjectief en voor een ieder anders, afhankelijk van de diepte van je portemonnai en je overige bestedingen....

Je kan ook zeggen dat een fiets van materiaal X met componenten Y betaalbaar is als de prijs lager is dan wat er gemiddeld voor een vergelijkbare fiets gevraagd wordt (in het voorbeeld, stel dat een gemiddelde carbon fiets met allround geometie met een ultegra afmontage een 3500 tot 5000 euro kost, dan zijn de getestte fietsen betaalbaar als deze rond een 3.000 euro aanschafprijs liggen.. puurt ter illustratie).

Een bedrag van 2500 euro voor een fiets uitgeven, vergelijken met een tweedehands auto is appels met peren vergelijken natuurlijk. Als je ziet dat nieuwe fietsen 500 tot 12.000 euro kosten. En een hoop merken een high-end frame met basic afmontage tussen de 2500 en 4500 euro weten te plaatsen. Of een 1 stap simpeler frame met dito afmontage tussen de 1600 en 4000 euro.. Dan is het uitgeven van 2500 euro voor een nieuwe fiets niet zo gek toch? Of 2e hands auto's nou voor hetzelfde bedrag te krijgen zijn is irrelevant. (al mag je het best vreemd vinden, die mening staat vrij natuurlijk ;-))

Als het een eerste fiets is, lijkt het mij, net als jou, wel wat overdreven en onnodig. (een knappe 2e handsje, of instapper van onder de 1.000 euro moet dan ook meer dan voldoen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 01 jun 2016 15:40

2500 euro voor een prima 2e hands auto? Zou kunnen maar meestal is het achteraf een forse kostenpost. En zelfs als die goed is kost een auto al minimaal snel 200 tot 300 euro aan vaste lasten per maand. Je kunt een nieuwe fiets dus niet zomaar met een oude 2e/3e/4e hands auto vergelijken als het gaat om geld. Of het veel geld is 2500 euro voor een racefiets? Dat hangt van veel factoren af. Ik fiets nu 2,5 jaar. Mijn huidige fiets kost 4000 euro (Inc wielen). Veel geld maar ik heb even uitgerekend, ik heb ook 4000 euro bespaart aan autokosten afgelopen 2,5 jaar omdat ik er ook mee naar het werk fiets. Ik heb ongeveer 18000 aan autokilometers bespaart. Mijn eerste fietst koste 1289 euro toen ik die begin april dit jaar inruilde kreeg ik er 1000 euro voor weer. Feitelijk in 2 jaar voor 289 euro aan afschrijving gehad. Wat ik bedoel te zeggen het draait niet alleen om de aanschafprijs van een fiets maar beoordeel het in je totale plaatje.

Er zijn ook mensen die een fiets kopen van 5000 euro om er 20 keer per jaar op zondag ochtend een ritje te maken. Maar goed ook dat is weer ieder zijn ding.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jun 2016 15:45

klimski schreef:
Ik zie het hier ook vaak op het forum voorbijkomen, 'even' Eur 2500 uittrekken voor de (eerste!) racefiets. Ligt het aan mij of vind ik het vreemd dat het normaal wordt gevonden om een bedrag aan een racefiets uit te geven waar je een prima tweedehands autotje voor kan kopen?!
Daar durf ik nog wel een discussie over aan te gaan aangezien je al snel in de autos van 15jr of ouder terecht komt.

Of 2500,- betaalbaar is of niet ligt volledig aan je eigen perspectief; bij auto wordt een Golf/Astma/308 toch ook als allround aangeduid? 25.000 exclusief de standaard opties als metallic lak etc is dan ook 'betaalbaar'.
Het is maar net wat je er voor over hebt of beter, voor over KUNT hebben. Voor de een is een tweedehands van 500,- als heel veel geld, de ander wil een mooie middenklasser met Ultegra voor 3000,- terwijl hij best een Dogma met Superrecord kan betalen.
In het gehele spectrum van racefietsprijzen (1000,- tot 8000,-) is 2.500~3.000 'betaalbaar' te noemen.
Less is bore

Rein1974
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 mar 2016 22:49

Rein1974 01 jun 2016 15:54

Zes jaar geleden begon ik op een gekregen fiets, een Raleigh met buiscommandeurs. Die heb ik ingeruild voor een tweedehands Concorde, met inruil voor €270. Dat leek me genoeg voor een beginnend hobbyist.

Nu wil ik de boel wat serieuzer aanpakken. Met een lange tocht als een eerste groot (goed) doel, bijvoorbeels Tour for Life in een van de komende jaren. In november in de opruiming een Cube GTC Pro met 105 groep gekocht voor €1099. Een veel duurdere fiets vind ik lastig te verantwoorden...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 01 jun 2016 16:01

hangt af van je situatie denk ik....salaris, gezinssituatie, fietsgedrag enz enz enz. voor mij is een fiets van 1000€ al ver van mijn bed, daarom probeer ik alles goedkoop te doen, terwijl een ander zijn hand niet omdraait voor 2500€
is het fietsen aan het her-ontdekken

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 jun 2016 16:03

Om één of andere reden heb ik altijd de neiging om zo'n bedrag niet in één keer uit te geven. Aan meerdere fietsen die in totaal minder hebben gekost, beleef ik meer lol.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 jun 2016 16:04

Mijn auto was 3 jaar gelden 2200 euro. Daar heb ik heel Europa me rondgereden met caravan. Alleen een stukje uitlaat en een ABS ring moeten vervangen buiten normaal onderhoud. Ik denk dat mensen te bang zijn voor oudere auto's. Mits goed onderhouden en geen rare techniek kan een auto heel oud worden. En als hij er een keer echt mee op houdt heb ik veel minder afgeschreven dan met zo'n "betaalbare" nieuwe Golf.

Ik vind het vergelijken met een nieuwe auto ook niet helemaal eerlijk want voor iemand met een modaal inkomen is een nieuwe middenklasser ook zwaar overkill en zeker niet betaalbaar. Eigenlijk is alleen voor mensen die ruim 2x modaal verdienen, leaserijders en echte autoliefhebbers een nieuwe auto betaalbaar maar ook hier wil de industrie ons anders laten geloven en denken er genoeg mensen dat een auto na 3 jaar onbetaalbaar wordt aan onderhoud en dat je na die tijd iedere week de wegenwacht kunt bellen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 jun 2016 16:16

Ik denk dat klimski zeker een punt heeft.
Al het bovenstaande is waar.
Een goede fiets waar je alles mee kan, hoeft niet meer dan 1200 euro te kosten.
De fabrikanten proberen met marketing een ander beeld te scheppen.

Dat ik zelf een duurdere fiets heb doet daar niks aan af, een hobby en een midlife crise mogen best wat kosten. ;)



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Plaats reactie