Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste fiets: kwaliteit vs prijs

elbarto85
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2016 10:33

elbarto85 27 jan 2016 23:00

Hey wielerfans
Nu ik na vele jaren vanuit de grootstad terug naar het groen verhuisd ben, wil ik graag wat van de omgeving genieten. Ik heb de voorbije maanden mooi wat kilometers gedaan met mijn 15j oude MTB, maar het spreekt voor zich dat deze niet super bolt ;) Ik ben dus op zoek naar een nieuwe racefiets voor mijn ritten aan de voet van de Vlaamse heuvels.

Ik weet dat ik te laat ben voor de beste koopjes op 2015 modellen, eigenlijk was het plan te wachten tot dit najaar, maar het kriebelt te hard. Budget was 1000-1300, maar gemerkt dat dit misschien net nog iets hoger moet, had namelijk graag een 11 speed 105 groep gehad (kwestie van toch kwaliteit te hebben, voor enkele jaren goed te zijn en toch een 11 speed te hebben tov 9 speed Tiagra voor de heuveltjes of misschien ooit de Ventoux).

Na een rondje bij zowel de kleinere FM(s) om de hoek als de grotere stores ben ik tot volgende short(?)list gekomen en had ik graag wat feedback gehad over prijs/kwaliteit.

- Cannondale Caad 12 (€1500, achter de hoek, korting als bon voor outfit)
- Trek Madone 2.5 2015 (€1275, ultegra maar 'goeikope' remmen+crank)
- Cube Agree GTC Pro 2015 (€1150, lijkt me koopje, maar dan ook bedenking 'te goedkoop' voor degelijke carbon? Weegt even veel als de alu modellen)
- Bulls Harrier 1 (nergens in de wijde omtrek toonbaar of beschikbaar voor april, lastig om geometrie/rijgedrag te testen ook dus)
- Canyon Endurance AL 6

Dankzij de korting in de vorm van outfit (pedalen, ed) bij de lokale FM komt de Cannondale relatief dicht bij mijn oorspronkelijk budget (en vind ik mooier dan gelijk geprijsde BMC of Trek). Vraag is echter of dit de meerprijs effectief waard is tov de prijsbrekers (Bulls, Canyon). Volgens 1 vd 2 Cannondale verkopers merk je effectief het verschil tov Cube/Bulls (die hij ook via partner-store kan bestellen).

Is het wijselijk om ipv Caad 12 een Caad 8 te nemen voor budget of doe ik dan de redenen voor Cannondale (nieuw Caad 12 frame) teniet en kan ik evengoed bv een Canyon/Bulls nemen? Wat met de mix afwerking van Trek?

Ik weet dat een testrit ook veel doet, maar daarvoor moet ik wachten op wat beter weer (wil de lokale FM niet opzadelen met veel kuiswerk :)) En voor de Bulls zou ik bv al 2u moeten rijden naar 12go en geen idee of je een Canyon kunt testrijden alvorens effectief te bestellen? Als ik het topic met de endurance modellen bezie, concludeer ik dat alle bovenstaande eerder race types zijn. (Misschien zit ik wel liever op een Synapse en is de keuze snel gemaakt.)

EDIT: foutje gemaakt, Canyon is wel endurance.

Verdere info: 1m88, BBL +- 92cm, 70kg. Eerstdaags een outfitje aanschaffen (of toch zeker degelijke broek) zodat ik FM een volledige & correcte fitting kan laten doen (idealiter bij de correcte dealer).

Zou dus tof zijn om dankzij jullie feedback eerst wat verder te filteren voor ik bv 2u enkel rij om een fiets te testen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jan 2016 23:26

De Caad12 zit wel een stuk sportiever dan alle andere opties, daar moet je redelijk flexibel voor zijn met een dergelijke beenlengte. Eerst dus nagaan of je voor comfort of sportief wilt gaan. Eventueel de Trek Emonda meenemen, dat is de tegenhanger van de Caad12 en wordt wel met complete groep geleverd. Bij Canyon valt de carbon Endurace met 105 ook nog binnen het budget.

De Cube Agree is trouwens een prima fiets.
Campagnolo Ultra Dork

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 28 jan 2016 07:56

Met een budget van 1300€ heb je een goede alu fiets.
Mocht je zelf aan je fiets kunnen sleutelen, een Canyon.
Zo niet, ga bij een fietsenmaker in de buurt met een goede reputatie.
Ik zou dan zelf kiezen voor een klasieker (met een minder diepe zit): een Cannondale Caad 8, Specialized Alez, of een Trek émonda. (op een trek krijg je normal altijd 10% korting)

elbarto85
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2016 10:33

elbarto85 28 jan 2016 12:08

@Ernie C. Goed punt, zal ik maar weten eens ik er effectief een rondje mee rijd of die niet te sportief is. Trek Emonda ALR zien staan, maar met Caad 12 er vlak naast was keuze snel gemaakt, misschien toch eens herbezien.

@bikerke Caad 8 stond niet binnen, zal ik eens voor rondzien (qua geometrie). Lokale FM die Cannondale verkoopt, sleutelt ook aan andere merken, dus daar zou ik nog terecht kunnen met Canyon (al begrijp ik dat hij eigen merk verkopen prefereert), zou zelfde moeten doen met Cube als ik beslis die te nemen.

Bulls kan ik op half uurtje rijden bestellen (april), dus dat is nog haalbaar qua afstand voor onderhoud. Wat is jullie feedback op Harrier 1 tov de rest? Koopje of lever je effectief in aan kwaliteit.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 28 jan 2016 12:16

Kijk eens bij Mantel in Arnhem, die hebben onder andere een mooie Giant Propel 2 (met 105) in de aanbieding
Courir c'est mourir un peu

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 28 jan 2016 12:19

zelf heb ik de cube agree gtc race (105 groep)

goeie fiets, snel, stevig, reageert zoals het moet.

eeft al alle ondergronden gezien (nie offroad natuurlijk)

ben er best wel tevreden van
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

elbarto85
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2016 10:33

elbarto85 28 jan 2016 14:18

@synapse een 52 zal toch wel wat klein zijn vrees ik :) Kan desnoods wel eens bellen of de Bulls er nog staat voor een ritje (is toch 250km van hier).

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 28 jan 2016 14:28

@ elbarto: Jammer, ik had niet gekeken welke maten nog op voorraad waren. De vriend van mijn dochter heeft er twee weken geleden een gekocht. Ik vond het een zeer keurige fiets voor een prima prijs.
Courir c'est mourir un peu

Speedybiker2
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2014 20:33
Locatie: Rotterdam

Speedybiker2 28 jan 2016 18:10

Ik rij op een Buuls Harrier 2013. Hele goeie fiets voor de prijs.
Met de standaard tandwielen erop de Alpe D'HuZes gedaan, dus bergen geen probleem voor deze heerlijke fiets.
Duct Tape Is Like The Force: It Has A Light Side And A Dark Side And It Holds The Universe Together.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 28 jan 2016 19:09

Voor die cannondale caad 12 gaan mits je de sportieve zit aankan.

hayes

hayes 28 jan 2016 21:04

Ik rij al twee jaar met een Wilier Izaord Xp, een goeie allround racer.
Hij is nu uit het gamma verdwenen maar er zijn (zeker op het net) nog 2015 modellen te vinden.
Ik herinner me ene test uit FIETS magzine van fietsen rond de 3000 euro waar ze de Izoard (van ca .1500-1600 toen) lieten meerijden. Hij kwam er bijna als winnaar uit.

Ik ben heel erg tevreden over m'n fiets. :winkthumb:

Gevonden: http://www.fiets.nl/2013/03/22/review-wilier-izoard-xp/

De Izoard is nu opgevolgd door de Wilier GTR die zal rond de1500-1600 draaien.

tweedehands exemplaartje: http://www.tweedehandsfiets.com/wilier- ... h54-m.html

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 28 jan 2016 22:03

Alle fietsen die genoemd worden staan bekend als goede fietsen. Voor je budget ga je zeker een goed aluminium frame vinden met tenminste een 105 groep.
Er is geschreven dat wanneer je zelf kunt sleutelen je voor de Canyon zou kunnen kiezen. Dat is niet per se waar. Met een Canyon kan je ook best terecht bij de fietsenmaker in jouw woonplaats. Natuurlijk zal je dan zijn tarieven moeten betalen, maar daar is niets oneerlijks aan. Canyon en ook Rose bieden erg veel waar voor je geld, doen zeker niet onder voor merken als Cannondale of Trek.

Plaats reactie