Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste fiets, fietsenmaker suggereert iets net buiten budget

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 19 jan 2016 10:36

Hi,

Eerste keer dat ik post, maar ik lees al een tijdje me in.
Ik wil overstappen op een racefiets. Tot nu toe fiets ik met een alu transport fiets (met krat voorop, 3 versnellingen), sinds ik ben gaan meten in 2015 heb ik er 2500km op zitten.

Anyways, zover mijn intro. Recent me laten opmeten bij de fietsenmaker en die kwam aan de hand van de maten en mijn rij wensen (niet alleen op de allernetste wegen) met de suggestie: http://www.specialized.nl/us/en/bikes/a ... -elite-dsw om voor de diverge-elite te gaan. Deels vanwege de geometrie en deels omdat er 30mm banden op zitten (met optie op meer) zodat je ook op de minder leuke wegen nog beetje kunt rijden. Oh ja en schijfremmen omdat ik velg remmen in minder leuk weer toch klein beetje eng vind :D het idee dan, als ik ze zou hebben zou het vast wennen.

Dit advies heb ik ter harte genomen maar het probleem is dat mijn budget (1800) al een beetje op is tussen de meting (150) en die fiets (1500) en ik weinig overhou voor trappers, schoenen, helm, kleding, bidon houders, reparatiesets, etc, etc. Mijn budget laat het net niet toe. Daarnaast vind ik het in absolute zin ook best veel geld voor een eerste fiets.

Ik heb 2 vragen, de onderliggende vraag is natuurlijk: is dit een goede keuze voor een eerste fiets, en hoe vergelijk ik deze fiets (qua geometrie) met andere (eventueel goedkopere) fietsen?

Ik baal er van dat ik of mijn budget moet breken om de fiets te kopen, of hun advies in de wind moet slaan, ik heb niet genoeg kennis van zaken om zelf een overwogen keuze te maken.

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 19 jan 2016 10:48

Nog even lopen neuzen en uit het endurance, comfort, gran fondo topic:
AluRacer schreef: Ik heb mijn fiets geprobeerd voor een langere periode, en met behulp van Strava.
Hij is niet minder snel dan een "gewone racer", terwijl op slecht wegdek, ook in beklimmingen de Diverge het wint ten opzichte van mijn 2,5 kg lichtere racefiets.
Afdalingen, zeker met ook een slechter wegdek worden sneller genomen, comfort en schijfremmen winnen het hier.
Vandaar mijn keuze voor de Diverge als endurance en comfort racer.
Dat geeft me het gevoel dat het advies van de fietsenmaker zeker goed is. (twijfelde ik ook niet echt aan, maar helpt om bevestiging te lezen). Misschien moet ik gewoon voor de fietsenmaker met een collectantenbus gaan staan. Help de zielige startende fietser met zijn 1st world problem :D

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2016 10:50

I know myself like no one else
Nothing to defend

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 19 jan 2016 11:09

Enige tijd geleden zag ik iemand fietsen op de Giant AnyRoad. Volgens mij past deze wel bij jouw behoeftes en binnen het budget.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jan 2016 11:21

Ik ben zeker niet objectief, want heb net een Diverge besteld. Als je budget vast ligt en ik zou zeker ook geld achterhouden voor een helm, kleding, schoenen enz. dan zou je kunnen wachten tot de modellen 2016 in de "opruiming"gaan, of de fietsenwinkel een laten rondbellen voor een model 2015. Scheelt vaak nogal wat. Voor mijn "werkt het" idee van de Diverge, ik heb voor woon-werk toertochjes met wat paden en zo heel bewust voor de Diverge gekozen, hem uitgebreid getest en nu bestelt. (voor puur racen rijd ik overigens een wat duurder karretje, maar ja hobby mag enz). De geometrie, schijfremmen en bredere banden (en ik denk ook de zerz trillingdemping) doen wat ik er van verwacht, het is echt veel comfortabeler dan een echter racer, terwijl ik ook op de weg met mijn trainingsgroepje nog goed mee kon komen. Maar nogmaals ik zou wel goed kijken naar mijn budget en de genoemde Giantroad is bijvoorbeeld zeker een leuk alternatief.
HEt lijste van Lcsmet is een leuk lijstje, maar puur op geometrie, zijn niet allemaal met schijfremmen en ook zeker niet allemaal geschikt om met 30 of 35 mm banden te rijden.
Succes met je keuze.
Ach, ik zeg ook maar wat

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 19 jan 2016 11:45

@Lcsmet
Ik ben vergeten (:S) welke maat, het rapport zouden ze me nog opsturen.
Volgens mij was het advies: 61cm frame, maar daar ga ik nog achteraan.

Maar alle endurance frames zijn qua geometrie dus vergelijkbaar? dat zou al schelen dan kan ik gewoon naar een frametype zoeken met de aangeraden (ga ik dus checken) framegrootte. Ik had het gevoel dat verschillende producenten weer andere manieren hadden om te meten (van boven balhoofd, onder balhoofd.. mogelijk zeg ik iets heel doms maar :D dat is wat ik ongeveer begreep)

@ophetkantje, proberen om een 2015 frame te vinden is misschien nog wel een goede optie. De fiets die ik bekeek is niet de carbon met zertz inserts, dat was echt flink buiten budget. ben wel beetje jaloers :D maar ja de overige redenen is precies waarom ik ook die kant op wordt gestuurd door de fietsenmaker.

Ik probeer aan mijn budget vast te houden, maar voel de verleiding om meer uit te geven. Maar als ik dat doe dan is het hek van de dam, dit is al 2x mijn ideale budget namelijk.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 jan 2016 12:00

Je moet vooral kijken naar de Stack en Reach
Afbeelding

Er is geen enkele andere fiets met eenzelfde stack (lees hoge) als de Diverge/Roubaix in maat 61 zonder dat de reach ook veel groter wordt..

PS:ik wilde mij ook een Diverge aanschaffen in maat 61, probleem is dat er geen Diverge Elite DSW 2016 in maat 61 meer te krijgen is. En de goedkopere versies hebben geen schijfremmen en de duurdere vielen dan weer buiten budget om als woon-/werkfiets te fungeren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 19 jan 2016 12:06

Ouch, dan is de fiets die ik voor ogen had al weg? dat zou balen zijn, de fietsenmaker waarschuwde daar al voor.
Dat is even flink balen.. naja dat de optie weg is maar tja in mijn hoofd fietste ik er al klein beetje op ;)

Veel grotere reach werd al snel minder comfortabel merkte ik tijdens meting, maar dat kan ook zijn omdat ik het niet gewend ben. Dus als ik het goed begrijp kan ik (enigzins) A en B (643mm en 398mm) vergelijken op andere frames om een vergelijkbare (na fine-tuning van afstelling) frame te vinden.

worden deze modellen eenmalig gemaakt/gedistribueerd of komen er later in het jaar nog meer exemplaren van deze modellen op de markt?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jan 2016 13:30

Als het mogelijk was een veel langere reach te proberen, lijkt het mij niet waarschijnlijk dat je een 61 nodig hebt maar het kan natuurlijk wel.

Ik mag toch hopen dat je het geld van die meting (deels*) terugkrijgt als je daar een fiets koopt. Anders verdient die fietsenmaker nu al de l*l van het jaar award.

Is de Diverge niet meer in jouw maat te krijgen dan is dit een optie:http://www.rosebikes.nl/bike/rose-pro-d ... aid:817232 of misschien een Bulls grinder of Trek Crockett. Verder kan ik zo geen gravelracers en cyclocrossers met schijven verzinnen die in grote maten te krijgen zijn zonder dat ze erg lang worden.

*Afhankelijk van hoe uitgebreid die meting was.
Campagnolo Ultra Dork

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 19 jan 2016 13:43

derpaderp.. sorry 56'' was de meting, net even gebeld om mijn meetgegevens te vragen.

En ja had afspraak gemaakt dat als ik bij hun bestel ik weer korting krijg :) had me op kortingen al beetje ingelezen hier op forum dus wist zowaar dat zoiets bespreekbaar was.

Die Diverge was in mijn maat blijkbaar nog wel op voorraad. Ik ga hem bestellen denk ik, dank voor de adviesen, het helpt om wat perspectief te hebben. Uiteindelijk toch gekocht ookal is het net buiten budget maar hopelijk met korting hier en daar red ik het net... en anders maar een paar dagen per maand brod eten de komende periode :D

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 19 jan 2016 13:53

Ik zou kortingen vragen op de zaken die je nog nodig hebt en dan samen met de fiets een prijs afmaken.

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 20 jan 2016 10:31

Is €150,- voor een fietsmeting niet heel prijzig? Is de meting gedaan door de winkel waar je ook de fiets wil/gaat kopen? Zo ja, komen deze kosten niet te vervallen bij aanschaf bij deze winkel? Kan me voorstellen dat ze er geld voor vragen als je vervolgens elders je fiets aanschaft maar niet als je deze bij hen koopt.

Plaats reactie