Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste fiets, fietsenmaker suggereert iets net buiten budget

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 20 jan 2016 10:37

obbe schreef:Is €150,- voor een fietsmeting niet heel prijzig? Is de meting gedaan door de winkel waar je ook de fiets wil/gaat kopen? Zo ja, komen deze kosten niet te vervallen bij aanschaf bij deze winkel? Kan me voorstellen dat ze er geld voor vragen als je vervolgens elders je fiets aanschaft maar niet als je deze bij hen koopt.
Als je een uitgebreide, dynamische, meting zoals BG-Fit laat doen betaal je daar zo €150 euro voor. Alleen zijn ze dan ook echt wel 2-3 uur bezig. Maar het zou inderdaad wel redelijk zijn dat ze je daar in tegemoet komen, mocht je daar een fiets kopen.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 20 jan 2016 11:04

Wat ook een optie is om naar de meest dichtbij zijnde fietsenmaker te gaan en daar advies te vragen. Ik mtb een jaartje of 10 en wilde ook een racefiets proberen. De dichtstbijzijnde fietsenmaker is een Giant winkel, daar wat geïnformeerd en een 2ehands gekocht. Deze een jaar/seizoen geprobeerd en dat beviel zo goed dat ik vorige week een nieuwe giant defy advanced1 heb besteld. Mijn referentie kader van/bij een racefiets is/was nagenoeg nul, dan kan ik wel naar een specialized winkel bv gaan maar daar zal ongetwijfeld een specialized geadviseerd worden en bij een Merida een Merida. Ik kijk eerst naar wat ik wil qua service, onderhoud e.d. en daarna pas naar het merk. Ik denk dat alle merken geschikte fietsen hebben. Ik betaal overigens ook liever 100 euro meer bij m'n eigen fietsenmaker dan dat ik een fiets via internet koop, maar dat is ieder zijn eigen keuze.

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 20 jan 2016 12:29

bij 3000 euro fiets zou hij helemaal vervallen, maar er zou wel wat van af gaan zei hij tegen me, als ik bij hun een fiets kocht. :) Mijn plan is om als ik mijn fiets koop , plus de duizend en 1 onderdelen, dan een korting te bedingen waar ik dat zeker in mee neem.

vind an sich het nog niet zo gek, de 150 (veel geld natuurlijk) maar het duurde wel 2 uur. ook omdat ik nogal veel kan praten ;)

AppieN
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 21 jan 2016 12:42

Als je net zo veel gaat fietsen is het een prima investering dus ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jan 2016 13:32

Ik zou hem toch een beetje onder druk zetten en laten weten dat je ook andere fietsen op het oog hebt. Misschien dat je dan die meting toch gratis krijgt en een paar pedalen erbij. Dat zou ik toch minimaal eisen. Bij de fietsen die ik noemde heb je Ultegra i.p.v. Tiagra of 105 met hydraulische remmen voor hetzelfde bedrag. Zo'n Diverge is dus al aardig aan de prijs.
Campagnolo Ultra Dork

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 22 jan 2016 01:05

Voordat ik heen ging had ik bedongen dat ik korting op de meting zou krijgen als ik bij hun de fiets ging kopen. Ik vond het ook prijzig maar wou zeker weten dat ik de juiste maat etc kreeg en ik snapte niet genoeg van welke frametypes en welke been/andere maten samen gingen, dus leek het me logisch om daar mee te starten. Ik hoop nog wat meer korting te bedingen, gezien het budget, als ik daadwerkelijk mijn fiets ga kopen bij ze

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 22 jan 2016 09:02

150 euro lijkt veel geld en dat is het ook! Maar, ik ken bijvoorbeeld verhalen waarbij mensen na aanschaf van een fiets honderden euros kwijt zijn omdat ze een op het oog goede maat gekocht hebben, maar de geometrie dermate anders is dat er externe aanpassingen nodig zijn die dus veel kostbaarder zijn dan een fietsmeting waar je voor verschillende fietsen iets aan kunt hebben.
Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je budget, ervaringen en doel. Het klinkt niet realistisch om met een budget van 1000 voor een fiets 15% van je budget uit te geven om te kijken of je er op past.
In veel gevallen krijg je, afhankelijk van de aanschafwaarde van de fiets de kosten voor de meting, of een deel van de kosten terug als je tot aanschaf van een fiets overgaat. Een echte fietsmeting (dus niet het nalopen van je lichaam met een duimstok om wat cijfers op papier te krijgen) kan soms 1,5 tot 2 uur duren.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jan 2016 10:12

10 metingen 10 verschillende afstellingen.
Kijk eens bij gcn op YouTube staan veel filmpjes op over hoe eenvoudig zelf kan afstellen en meten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 22 jan 2016 10:24

nijkie schreef:10 metingen 10 verschillende afstellingen.
Kijk eens bij gcn op YouTube staan veel filmpjes op over hoe eenvoudig zelf kan afstellen en meten.
Mijn vriendin heeft ook zo'n BG Fit meting laten doen. Dat is echt dusdanig uitgebreid (filmbeelden, hoeken meten etc) dat je het niet zelf kunt doen als je geen kennis hebt lijkt me. Ze zit nu veel lekkerder op haar fiets zegt ze.

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 22 jan 2016 12:02

naja dat is ook zo (10 metingen, 10 resultaten) maar het leek me als eerste inzet goed. Op mijn huidige transportfiets heb ik na 2 uur last van mijn nek. Ook heb ik knie klachten bij ren-sporten dus het leek me zinvol om een basis meting te hebben. daarna kan ik altijd finetunen. leek me logisch om niet te starten met een verkeerd frame.

maar goed, veel geld :) en ik weet natuurlijk nooit of het noodzakelijk was, maar better safe than sorry. En dik 2 uur bezig geweest dus ik vind het nog enigzins te verantwoorden. zeker met wat korting erop :)
En tja achteraf te voorspellen dat ze me op een merk fiets dat ze verkopen zetten, daar had ik meer onderzoek voor moeten doen, maar de fiets die ze me aanraden (30mm banden, endurance frame) passen wel goed bij mijn wensen dus ik heb wel het gevoel dat het frame dat ik ga kopen past bij me/de manier waarop ik hoop te fietsen.

Ik had waarschijnlijk met minder geld net zo goed kunnen zitten maar... ik ben best blij met dit frame. En nu heb ik de kopzorgen van frames vergelijken terwijl ik geen idee heb van wat alles doet niet meer. Daar heb ik ook wel wat geld voor over, ik werd helemaal gestoord van de nummertjes en meet methodes :D

Anyways ik zal even posten als ik mijn fiets daadwerkelijk heb, inclusief uitfit, dan weet je om wie je kunt lachen als je me op de weg ziet ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 jan 2016 17:05

Het kan natuurlijk best zijn dat je die fiets heel graag wilt maar dat moet je de fietsenmaker natuurlijk niet laten weten. Hij moet de indruk krijgen dat hij flink moeite moet doen om jou over de streep te trekken ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 22 jan 2016 21:02

Of: gun die fietsenmaker ook een paar centen. Hij heeft ook gewoon een kind dat naar de judo wil....

Plaats reactie