Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bulls Grinder 1 of 2

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 05 jan 2016 22:48

Naar aanleiding naar de zoektocht van een CX fiets die dienst moet doen als weg en offroad fiets ben ik daarstraks op de Bulls Grinder gebotst.
Spijtig genoeg enkel en alleen maar op hun website.
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/grinder-2/

Nu is mijn vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met 1 van deze 2 fietsen.

De fiets wordt gecatalogiseerd als minder sportief maar meer comfortabel (rechtop en iets diepere zit) met mogelijkheid tot bredere banden.
Ondertussen heb ik gemerkt dat de meeste "echte" cx fietsen een bandenmaat van 35C doorgaans nog kunnen slikken maar breder meestal niet.
Dit was niet bepaald een vereiste bij mijn vorige thread maar het blijkt wel een aangename surplus mocht het kunnen.

Enkele punten die ik in vraag zijn:
-Hoe zit het met "offroad" gezien de brackethoogte; die zit op een offset van 75mm. Hoe vertaald zich dat in het rijden van veld, bos en simpele singletracks?
- Iets kortere reach maar een hogere stack? Hoe kan ik dat best zien?
Nu zitten er ook 2 spacers onder mijn stuurpen.

Voor de rest komen de afmetingen zeer kort in de buurt van mijn huidige fiets. (zie bijgevoegde pdf) https://www.dropbox.com/s/sr8ca8gqwrft0 ... s.pdf?dl=0

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2016 23:52

Die cm extra bottom bracket drop wordt ruimschoots gecompenseerd door de dikkere, dus ook hogere banden. Je zult met 40mm banden ongeveer 5mm hoger boven de grond zitten dan met 25mm. Vrij normaal voor een crosser en ik betwijfel of je er veel van zult merken.

Zonder spacers kom je even diep te zitten maar iets langer(!) met een gelijke stuurpen. Iedere cm spacer maakt de totale reach +/-2mm korter want de balhoofdbuis helt 70 en een beetje graden naar achter. Haal je 2cm spacers weg dan kom je dus 4mm langer te zitten waardoor je in totaal 2mm langer zit (te verwaarlozen).

De meeste crossers zitten iets korter en iets hoger. Als je nu geen heel kort stuurpennetje hebt is dat ook nog mogelijk. Je kunt er dus alle kanten nog mee op behalve dieper zitten.

Best een mooie fiets ook, alleen die naam is een beetje eh... gay
Campagnolo Ultra Dork

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 06 jan 2016 09:34

In FIETS 12 staat een test van de Grinder!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 06 jan 2016 22:46

Dan zal ik daar morgen is voor bij de dagbladhandelaar stoppen.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 07 jan 2016 10:12

Was in fiets 11, en best positief

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 jan 2016 10:42

anpa schreef:Dan zal ik daar morgen is voor bij de dagbladhandelaar stoppen.
Die zal hem zeer waarschijnlijk niet meer hebben is al van even terug.
Ach, ik zeg ook maar wat

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 07 jan 2016 16:31

ophetkantje schreef:
anpa schreef:Dan zal ik daar morgen is voor bij de dagbladhandelaar stoppen.
Die zal hem zeer waarschijnlijk niet meer hebben is al van even terug.
Fiets 12 was toch van december? Maar als het in editie 11 staat, dan zal ik zeker te laat zijn.

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 07 jan 2016 17:46

Stukje over de Bulls Grinder 2 staat inderdaad in de Fiets nr. 11.

Ik kan je eventueel wel een scan van het artikel sturen. Laat het maar weten in een pm.

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 27 jan 2016 00:32

Update:

Mijn zoektocht naar een Bulls Grinder 2 is dan uiteindelijk geslaagd.
Eerst vond ik geen enkele Bulls dealer die het interessant genoeg vond om de fiets te bestellen. Er waren er zelfs verschillende die nog niet eens antwoorden op mijn mail.
Uiteindelijk contact gezocht met een Bulls dealer die zich eigenlijk enkel op elektrische fietsen heeft toegelegd.
Na wat heen en weer gemail heeft hij voor een demofiets kunnen zorgen.

Mijn voorwaarden waren simpel, de fiets kunnen zien en eventueel testen zonder aankoopverplichting.
En bij deze staat de fiets nu netjes bij mij thuis, te wachten om morgen getest te worden.
Wel nog even verstellen en spd's monteren.
https://www.dropbox.com/s/we73gybcy0tt7 ... 5.jpg?dl=0
Eerste zicht en gevoel zegt:
- Het frame is net te groot voor mij (55 ipv 52) maar daar kan ik mee leven. Ze kunnen slecht in elke maat een demofiets voorzien.
Na wat verstelwerk zit ik betrekkelijk goed.
- Fiets ziet er simpel uit, klassieke framevorm. Mat grijs met fel rode (fluo) accenten.
- Ultegra schakelgroep doet het uitstekend. De remgrepen zijn echter 105 gelijkgesteld.
De remgrepen zien er enorm lang uit maar liggen eigelijk goed en comfortabel in de hand.
- Remmen zijn krachtiger en beter doseerbaar dan mijn SLX'en op mijn vorige MTB.
- Het frame is zeker niet licht en in deze maat iets minder stijf ter hoogte van het bracket.

De rest is afwachten tot morgen en overmorgen.
De Schwalbe G-One banden verrasten alvast qua grip op harde ondergrond. Ik ben nieuwsgierig wat dat in het bos gaat doen.

Al bij al, mijn vooroordelen (en dat van anderen) over Bulls zijn al snel geminimaliseerd.

story
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 jan 2014 13:29

story 27 jan 2016 09:54

Ga je dan met deze pedalen testen ??? Zou er toch een paar klik pedalen opdraaien, dan kun je hem tenminste echt testen.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen, vindt het wel een mooie fiets om te zien.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jan 2016 10:10

Als dat een klassieke framevorm is, dan begin ik echt oud te worden... :? :mrgreen:

Top service van de fietsenmaker. Dat zouden er meer moeten doen, vooral degenen die steen en been klagen over de mensen die hun fiets via het internet bestellen.

Verder zou ik in de modder niet veel van de G-One's verwachten en vind ik het knap van je dat je het verschil in stijfheid merkt.
Campagnolo Ultra Dork

anpa
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 mar 2015 13:48
Locatie: Olen

anpa 27 jan 2016 11:58

story schreef:Ga je dan met deze pedalen testen ??? Zou er toch een paar klik pedalen opdraaien, dan kun je hem tenminste echt testen.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen, vindt het wel een mooie fiets om te zien.
De spd's staan er op hoor. Met die plastic pedalen liever niet. Een beetje bang voor uitschuivers.

Wat die stijfheid betreft, ik vermoed en denk dat een kleiner frame iets meer stijfheid biedt, vooral aan de onderkant.
Als je stevig op de pedalen gaat staan, dan voel je, bij deze dan toch, dat hij best wat meegeeft.
Ik zeg niet dat dit een slecht eigenschap is, de onderkant moet zijdelings een beetje meegeven. Zo niet, dan zou je achterband steeds verschil in tractie krijgen als je rechtop de trappers demarreert.

En als ik dit frame mag vergelijken met gelijkaardige fietsen, dan ziet deze er zeer klassiek uit. Met uitzondering van de afgeplatte bovenbuis.
De meeste hebben een enorme slooping, of gebogen bovenbuizen... tja, ik zal het bij mijn persoonlijke mening houden :D

Plaats reactie