Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hybridefiets kopen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 dec 2015 23:35

Bij stadsfiets maten kun je weinig met binnenbeenlengtes (bij racefietsen heb je ook andere maten nodig), maar bij twijfel altijd de kleinere maat nemen. De verschillen qua geometrie zijn bij stadsfietsen trouwens minimaal tussen de maten.
Die verende vork kost wel meer, veert minimaal, maar demping, nee dat doet hij niet, en daar gaat het om. Gewoon laten staan is mijn advies.

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 10 dec 2015 07:08

Mijn ervaring : Tourney, Altus, etc. is echt geen lang leven beschoren. Heb toen dat boeltje op mijn stadsfiets (een Venturelli Star) versleten was Alivio gemonteeerd (samen met nieuwe kabels en Nexus 7sp shifters). Sindsdien vervang ik ketting en freewheel als de ketting volgens de Rohlhoff caliber versleten is en tussendoor kuis ik een paar keer per jaar de grootste troep eraf + wat smeermiddel erop. En zo gaat die fiets ondertussen 8 jaar probleemloos mee.
Mocht ik echter een nieuwe kopen, dan zou ik wel een fiets met naafversnelling overwegen. Maar ook dan moet je de ketting af en toe een beetje aandacht geven. Tenzij je riemaandrijving hebt...
En wat betreft de maat en de zithouding : enkel een testritje kan uitsluitsel geven !
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

hayes

hayes 10 dec 2015 13:09

Ik heb éénmaal een zo'n cross hybride gekocht in uitverkoop als woon-werk fiets. Die had een verende vork. Biedt inderdaad weinig meerwaarde op asfalt, weegt meer en slorpt bij recht op de trappers staan van van je energie op.
Mijn advies is dus ook om zo'n vork te mijden.

Als je comfort zoekt, zou ik eerder een verend zadelpen zoeken.

Simone96
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2015 15:54

Simone96 10 dec 2015 22:11

Die verende voorvork kan je locken toch, net als bij een mountainbike? Dus dat zou dan in principe niet zoveel problemen moeten opleveren, buiten het gewicht.
Ik ga volgende week eens bij een aantal lokale fietsenzaken kijken of ze een van mijn genoemde of vergelijkbare modellen toevallig hebben staan en of ik dan een een testritje kan maken om te zien welke fiets mij het meeste bevalt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 dec 2015 22:26

Waar lees je dat? en trouwens, een lock is nooit 100%, er blijft een invering over.

Gebruikersavatar
bejail
Forum-lid
Berichten: 417
Lid geworden op: 04 jun 2012 21:04
Locatie: Krimpen aan de Lek

Gebruikersavatar bejail 10 dec 2015 22:39

Bij de Batavus Zonar zit ik iets rechter op in vergelijking met mijn MTB.
Maar ik heb er een Pro opzet stuur op gezet om dieper te zitten.
Op de Cube zit naaf dinamo en een verende voorvork.
Die zijn denk ik storing gevoeliger voor woon werk verkeer in weer en wind. Regen, sneeuw en wegen met modder ed.
Verende voorvork is m.i. geen toegevoegde waarde voor de verharde weg.
De Batavus Zonar is voor mij een prima fiets.
Merida Scultura Endurance 4000

Simone96
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2015 15:54

Simone96 18 dec 2015 17:33

Ik ben de afgelopen dagen naar verschillende fietszaken geweest. Heb daar de Batavus Zonar maar ook de Cube Touring (Pro, SL, Exc) gezien. En ik neig toch meer naar een cube, zien er strakker en comfortabeler uit. Nu heb ik dus ook uitleg gehad van de verkopers en vragen gesteld. Er werd gezegd dat de groep die op de fiets zit niet echt zou uitmaken voor woon-werk verkeer en dat je dat alleen zou merken in het schakelen zelf en het qua onderhoud niet verschilt van betere shimano groepen. Nu kan ik dus online een Cube Touring SL bestellen, model van 2015, welke wel over de Deore groep beschikt maar ik weet dus niet in hoeverre dit nodig is. Wat me nu ook opgevallen is, is dat elke Cube Touring fiets met uitzondering van de Cube Touring zelf, Hydraulische schijfremmen heeft ipv V-brakes. Nu heb ik daar wat dingen over opgezocht en zouden V-brakes dus eigenlijk handiger en goedkoper moeten zijn voor woon-werk verkeer, of zou dit überhaupt dus niet zo veel verschil moeten maken?

Ik heb nu dus de keuze tussen de Cube Touring (Shimano Altus, Tourney), Touring Pro (Shimano Alivio, Altus), Touring Exc (Shimano XT, Alivio) of Touring SL (Shimano Deore, XT)

Iemand trouwens enig idee of een chainglider een handige optie is voor een derailleurfiets? De verkoper in de fietsenzaak zei dat ze lastig te monteren waren.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 dec 2015 22:17

De materiaalkeuze is voldoende aan bod geweest boven. Kies de beste.
V-brakes zijn goedkoper, simpeler en lichter. Remmen prima.
Een chainglider gaat absoluut niet samen met derailleurs. Een verkoper die zegt wat jij vermeldt, weet helemaal niet waar hij/zij over praat. Past alleen op singlespeeds en dus vooral bij naafversnelling. Ik heb er een. Is eenvoudig te monteren, maar daar kun jij niets mee.

Simone96
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2015 15:54

Simone96 19 dec 2015 01:32

Oké duidelijk.
Maar ik moet mijn koop dus niet laten afhangen van de soort remmen, neem ik aan. De betere versies van die fiets hebben hydraulische schijfremmen.
Die chainglider zat ook maar op een fiets daar, en ik bedenk me net dat dat om een Nexus 8 fiets ging, dus inderdaad geen dereailleur.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 19 dec 2015 01:47

Veel plezier ermee! Je kunt nu iedere dag nog tochten maken!

Simone96
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2015 15:54

Simone96 03 jan 2016 14:34

Ondertussen heb ik een Cube Touring SL gekocht. Heb er een slot en alles opgezet. Nu wil ik hem ook nog gaan verzekeren en heb ik het framenummer nodig. Framenummer stond nergens op de factuur of op een sticker. Ik heb de fiets omgedraaid en onder het crankstel vond ik twee nummers. Zoals op deze foto's te zien http://imgur.com/a/zZ14q. De ene is WOW23197 en de andere is IPO4151 (denk ik, deze laatste is half bedekt door kabels). Iemand enig idee welke het frame nummer zou moeten zijn? Kan nergens anders op de fiets een sticker met een frame nummer of zo vinden.

Sluwe
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:25

Sluwe 03 jan 2016 18:33

Die WOW heb je nodig.

Plaats reactie