Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop fiets (giant tcr)

pygmytwylyte
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2015 20:13

pygmytwylyte 02 nov 2015 20:40

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met enkele vragen die ik heb rond de aanschaf van een nieuwe fiets.
Ik heb onlangs beslist dat ik mijn woon-werk verkeer met de fiets wil gaan doen. Dit omdat ik dichter bij huis ga werken (plusminus 25 kilometer enkele rit).

Ik heb géén kennissen of vrienden die met fietsen bezig zijn maar heb heel wat liggen googlen en opzoeken. Ik ben mee met de basis dingen zoals alu of carbon, groepen, etc. Na lang twijfelen toch beslist dat ik richting een koersfiets wou, ook al omdat ik niets moet meesleuren buiten mezelf.

Enfin, vandaag dus naar de fietsenwinkel en na heel wat palaveren met de verkoopbediende kwam ik dus uit op een giant tcr advanced 1. In de winkel hadden ze enkel een frame dat net te groot was voor mij, nu laten ze een kleinere maat afkomen zodat ik eens kan passen. Het geheel wordt mij aangeboden met een fikse korting, gezien einde reeks en de kleine maat (ik denk dat ze er graag vanaf willen). Ik ben overigens een meter 68 en ik denk niet dat ik meer dan 60 kg weeg.

Sowieso beslis ik uiteraard niets tot ik op de fiets heb gezeten, het moet ook goed 'voelen', anders zal ik het vast snel voelen.

-Is er iemand die deze fiets heeft en ervaringen wil delen? Online lees ik niets dan lof, dat het op zich een goeie fiets is is wel duidelijk denk ik. Of het dat voor mij ook is, dat weet ik zo nog niet.

-wie heeft er ervaring met woon-werk verkeer met de koersfiets? In de winter?

-het frame is volledig in carbon, en ook de zadelpen. Zoals ik het nu begrijp wilt dat zeggen dat je je zadelpen op de juiste hoogte moet afzagen. Daarna kan je nog wel wat verlagen/verhogen met spacers. Begrijp ik dit juist? En hoe werkt zoiets dan? Hoe meet je dan (in de winkel) of je wel goed op je fiets zit. Zagen ze dat voor mij af in de winkel? Enfin, dit deel vind ik heel verwarrend.

-Weet iemand of hier 25mm banden onder passen? Of 28 mm? Maakt dat dan veel verschil (online lees ik verschillende meningen). Vooral naar de winter toe vermoed ik dat ik beter iets bredere banden kan steken of maakt dat met mijn geringe gewicht weinig uit?

Sorry voor de stormvloed aan vragen. Het is een grote aankoop en ik wil het ook helemaal goed doen, met de bedoeling om mijn fiets te blijven gebruiken.

Alvast heel erg bedankt,

Nils

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2015 21:20

De TCR is een prima fiets maar wel met een redelijk sportieve zitpositie. Dat hoeft geen probleem te zijn maar probeer ook eens proef te rijden op een meer op comfort gericht model zoals een Giant Defy. Op dat model met schijfremmen passen volgens mij wel 28mm banden. Ook het kunnen monteren van goede spatborden is erg prettig in de winter! Ik betwijfel of dat gaat lukken bij een TCR i.c.m. bredere banden.

Je zou ook nog kunnen kijken naar een cyclocrosser of gravelracer. Met racebandjes niet of nauwelijks langzamer dan een racefiets maar in de winter kun je met wat breder rubber en spatborden op pad.

Over de afstelling hoef je je in principe geen zorgen te maken als je bij een goede fietsenmaker koopt.
Campagnolo Ultra Dork

pygmytwylyte
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2015 20:13

pygmytwylyte 02 nov 2015 21:25

Ja, spatborden passen erop! Eerste dat ik vroeg haha, ik had mijn huiswerk gedaan. In combinatie met bredere banden, dat ben ik dan wel vergeten te vragen.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 03 nov 2015 11:09

Als je fietsenmaker Giant dealer is, kan ie ook wel aan n Defy komen. Die is inderdaad net n stukkie comfortabeler.
Grote plus, daar passen zeker bredere banden in het frame.

Maar ga je voor de fikse korting op de tcr, spacertje op de vorkbuis en dat scheelt ook een hoop qua zit.
25mm bandjes zijn prima voor nu. Ook in de winter. (tenminste, voor mij prima)

En de zaag erin, dat kan maar 1x. Je kan in het begin variëren met spacers voordat je wat afzaagt.

Als je fiets puur en alleen voor woon-werk is, is een gravelracer/gravelgrinder/cyclocrosser ook zeker een optie om over na te denken.
WiND 56 - 2020

pygmytwylyte
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2015 20:13

pygmytwylyte 03 nov 2015 11:35

gravelracer/cyclocross is zeker ook iets waar ik mee in mijn hoofd zit.

Maar na het bezoek aan de fietsenwinkel en het bekijken van de tcr.. Plus dan vooral de combo met een echt serieuze korting. Vandaar mijn twijfel of het zo'n groot verschil zou zijn, te meer omdat ik veel rechte stukken asfalt ga rijden.

In ieder geval moet ik nog zien wat ik ervan denk wanneer ik het frame zie. Maar spacers op de vorkbuis, daar had ik nog niet over nagedacht, interessant!

aq_janssen
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:50
Locatie: Almere

aq_janssen 03 nov 2015 14:48

De Giant Defy zou ik idd ook in overweging nemen, iets meer een comfort fiets als een echte racefiets.
Deze is standaard ook al voorzien van 25mm bandjes, ruimte voor breder is er zeker ook nog.
Neem bv de Giant Defy Advanced 2 LTD (2015) ook een uitlopend model.
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... ifications

TCR Advanced 1 is voorzien van Shimano Ultegra onderdelen, de Defy Advanced 2 LTD doet het met Shimano 105 onderdelen.

pygmytwylyte
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2015 20:13

pygmytwylyte 03 nov 2015 15:53

Is ook een hele mooi fiets, en kom hem inderdaad heel veel tegen als aanrader of met goeie feedback van rijders.

Tis een wat lastig moment om fietsen te winkelen, heb ik de indruk. Bij de fietsenmaker staan de overschotjes van 2015 aan fikse kortingen en de fietsen van 2016 zijn nog maar amper binnen. Wat wil zeggen dat ik dan nu ofwel langer moet wachten, een model van 2016 moet nemen (aan de normale prijs) ofwel nu mijn slag sla en de tcr met fikse korting kan kopen, en bijgevolg ook een fiets van een 'slag' hoger heb dat ik voor de prijs eigenlijk wou geven.

Een shimano 105 leek me trouwen prima, ik had al het idee dat met mijn budget dat wel de groep was die het zou worden. Dat de tcr een ultegra heeft steken is op zich leuk, maar toch van ondergeschikt belang voor mij.

Ik kan gewoon erg moeilijk inschatten wat voor verschil de pure racer maakt versus een fiets die meer op comfort is gericht, INDIEN het gaat om relatief korte ritten (25 km enkel) voor woon werk verkeer.

Online trouwens veel mensen die de defy aanraden maar tegelijk ook zeggen dat ze zijn overgeschakeld op een tcr en de kwaliteit zo goed is dat ze het zich totaal niet beklagen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 nov 2015 16:07

pygmytwylyte schreef:Maar spacers op de vorkbuis, daar had ik nog niet over nagedacht, interessant!
Feitelijk houdt dit in, dat de verkoper de vorkbuis origineel in stand houdt en niet inkort (zoals meestal gebeurt), totdat je ideale zitpositie is bepaald. Eenmaal ingekort kun je ook geen extra spacers meer plaatsen. Eigenlijk is aan te raden altijd wat ruimte over te houden, ook boven de stuurpen. Dit is ook beter voor de carbon vorkbuis en je kunt dan altijd nog van hoog naar laag switchen, door spacers van onder de stuurpen te verplaatsen naar boven de stuurpen. Het inkorten van de ISP zitbuis laat je ook over aan de verkoper.

pygmytwylyte
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2015 20:13

pygmytwylyte 03 nov 2015 16:10

Oké, ik leer hier veel bij.

Bedankt alvast voor alle reacties. Het is soms moeilijk om door het bos de bomen te zien indien je geen kennissen hebt die er mee bezig zijn, dus ik ben erg blij met het feit dat jullie even moeite doen om te reageren.

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 03 nov 2015 17:21

Ik heb de TCR advanced 1 ltd 2015.
- Ik ben 1.76cm, 74kg en heb een maat M.
- Heb er onlangs nog 25mm bandjes onder gedaan, maar dan heb je, zeker achter bij je zitbuis, niet heel veel ruimte meer over.
- De zadelpen heb ik nooit afgezaagd, deze is iets lager gezet in de winkel. (dit gaat niet met spacers, dat is bij je voorvork/stuur)
- Ik vond de fiets in het begin erg "nerveus", maar dat was een kwestie van wennen.

pygmytwylyte
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 nov 2015 20:13

pygmytwylyte 03 nov 2015 18:19

Precies de fiets die men nu laat overkomen in mijn maat.

Ik heb wel enorm het gevoel alsof dit soort fietsen gewoon niet gemaakt zijn voor mensen van mijn postuur (1m68). Ik vrees wat voor mijn houding, maar bon, dat zien we dan wel weer.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 nov 2015 18:25

Dezelfde maat voor een lengte van 1m68 en 1m76? Ik denk dat maat S de aangewezen maat is. Bedenk dat een kleine fiets (S is niet de kleinste maat van Giant: XS) eenvoudig groter te maken is, terwijl een te grote fiets zonder vervelende bijwerkingen niet kleiner te maken is.
Eigen ervaring: maat M voor twee personen (resp. 55 j en 28j) van resp 1m72 en 1m74 te groot.

Plaats reactie