Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Bmc granfondo GF02 of Specialized Roubaix

velomarc
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:54

velomarc 02 sep 2015 09:29

Na jaren op een Specialized Secteur gereden te hebben, wil ik nog een extra stapje zetten richting comfort. Ik heb titanium overwogen, maar verwacht dat dit mijn budget teveel zal oprekken. Bovendien hebben enkele fietsenmakers (die zowel titanium als carbon in hun assortiment hebben) aangegeven dat de huidige carbon comfort fietsen met hun comfort features comfortabeler rijden dan een titanium fiets.

De shortlist is inmiddels beperkt tot de BMC GF02 en de Specialized Roubaix. Op de BMC heb ik al een kort demoritje kunnen maken, dat van de Roubaix volgt. Omdat ik ze niet direct na elkaar kan uitproberen en de ritjes kort zijn, vrees ik dat ik hier niet echt een goed oordeel op kan baseren.

Vwb comfort verwacht ik bij het achterstel geen grote verschillen. Mijn vraag richt zich op de volgende 2 aspecten van comfort:
1. Rijhouding, vermoeidheid rug en nek bij lange ritten.
2. Absorbtie trillingen aan de voorkant / stuur.

Vwb 1. De roubaix heeft een balhoofdbuis die ca 3 cm langer is. Ga ik dat verschil bij een overgang van secteur (geometrie gelijk aan de roubaix) heel erg merken of is de GF nog steeds comfortabel qua geometrie? Bij het korte testritje had ik niet het gevoel heel diep te zitten.

Zijn er onder jullie die deze 2 fietsen uitgebreid hebben kunnen vergelijken op bovenstaande 2 punten?

Bvd voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door velomarc op 02 sep 2015 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 02 sep 2015 13:01

De Specialized is comfortabeler dan de BMC kwa geometrie.
En als je goed zat op je secteur....
Maar als je meer comfort wil dan kan je beter met 28mm banden rijden.
Of met 32mm zoals op de Specialized Diverge. (zelfde stack & reach als de secteur)
Niet vergeten dat de Diverge eigenlijk begonnen is als een Secteur met schijfremmen in 2014.

Koenie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 nov 2015 15:49

Koenie 08 okt 2016 17:16

Sorry voor het oprakelen van een oud topic, maar ik bevind me in exact dezelfde situatie, rijd nu op een secteur en twijfel tussen een BMC GF02 of een (2016? ;) ) Roubaix.

Wat is het voor de topicstarter geworden en waarom ?

Bedankt alvast voor de reactie.
Specialized Tarmac SL6 Disc

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 08 okt 2016 17:27

Nou TS velomarc is al bijna een jaar niet meer ingelogd geweest dus ik denk niet dat hij je nog zal antwoorden:


Contact velomarc
Geregistreerd:
29 jul 2009 09:54
Laatst bezocht:
13 okt 2015 17:38
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Koenie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 nov 2015 15:49

Koenie 08 okt 2016 17:40

:oops: dat had ik zelf ook even kunnen nagaan....maar bedankt in ieder geval......
blijf ik nog even benieuwd...
Specialized Tarmac SL6 Disc

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 okt 2016 17:43

we houden zo wel netjes de info gebundeld :winkthumb:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 okt 2016 17:59

De GF heeft bij gelijke stack een langere reach dan de Roubaix.
Moet je voor jezelf even uitmaken wat hij zelf wil.

Ik heb een Roubaix en een alu Diverge in dezelfde maat.
De Roubaix rijdt voor mij merkelijk beter maar zit hetzelfde, hij kost wel 5x meer dan de Diverge.
I know myself like no one else
Nothing to defend

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 08 okt 2016 21:14

Je moet wel even opletten. De geometrie van de Roubaix is in 207 bij een aantal modellen veranderd, bij een maat 56 is de headtube nu 15 cm en vroeger 19 cm.
prj

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37362
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 okt 2016 21:28

Hij schrijft ook 2016 ;-)
Denk (??) dat bij de 2017 headshock versie er ook wat cm's bij komen vanwege de vering? (Blijft een idioot idee imho).
Less is bore

WilierRider
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 nov 2013 20:23

WilierRider 09 okt 2016 21:23

Ben ook in het bezit van de BMC granfondo GF02.
Voorheen in bezit van een Wilier Granturismo.
Als je van comfort houdt is De BMC een regelrechte aanrader.Een genot om op te fietsen

velomarc
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:54

velomarc 20 okt 2016 20:15

Daar zijn we weer na ruim een jaar :). Af en toe lees ik hier nog wel wat, maar blijkbaar niet automatisch ingelogd. Veel wezen fietsen....

Maar goed, ik zal een update geven nav mijn vragen in de openingspost.

Na ook met de Roubaix met schijfremmen te hebben gereden, een zeer comfortabele fiets, het idee gekregen dat disc remmen ook wel eens een optie zou kunnen worden voor mij (o.a. de verkrampte vingers in de Pyreneen nog in mijn geheugen gegrift staan).

Ik kreeg bij 2 verschillende specialized dealers (die beiden goed aangeschreven staan) verschillende adviezen tav maatvoering voor een roubaix: maat 56 / 58 (mijn lengte is ca 1,85m). Mijn secteur was 58 en ik heb jaren het gevoel gehad te ver naar voren te moeten reiken, dus wederom een 58 zou wel gepaard gaan met een vrij korte stuurpen.

Vanwege de verschillende maatadviezen uiteindelijk besloten om eerst een bikefit te doen. Hieruit kwam naar voren dat de Trek Domane het dichtst bij mijn ideale geometrie in de buurt kwam. Dit vanwege de korte reach van de Trek in combinatie met hoge stack.

Vrij snel hierop liep ik met een beetje toeval aan tegen een mooie aanbieding van een BMC granfondo GF01 105 Disc. Deze dealer had ook een Trek Domane disc staan, dus ik kon mooi beide fietsen testen.

Conclusie na een dagje BMC en Trek was dat het beide zeer comfortabele fietsen zijn. De Trek zat net iets hoger, De BMC had een iets sportiever en direkter karakter. Aangezien de GF01 modeljaar 2015 betrof, werd deze met een aantrekkelijke korting aangeboden, onder de prijs van de Trek. Een vergelijkbare Roubaix met disc was nog weer enkele honderden euro's duurder. Bovendien had de roubaix een reach die langer was dan die van de BMC.

Qua uiterlijk en uitstraling stond voor mij de BMC (ver) bovenaan. Vanwege het modeljaar 2015 ook nog eens de goedkoopste. Met een kleine kunstgreep - een stuurpen die iets omhoog loopt - werd de stack ook gelijk aan de Trek / Roubaix.

Toen werd de keuze voor mij erg gemakkelijk en inmiddels rijd ik al weer bijna een jaar met veel plezier op de Granfondo. Op vakantie in de bergen zijn de schijfremmen een genot. Oneffenheden worden goed verwerkt en het rijden over slecht wegdek gaat heel "smooth". Kortom, hier schrijft een uitermate tevreden rijder.

Ik zal eens kijken of ik binnenkort een fotootje weet te plaatsen.

O ja, het is een maat 56 geworden....

Koenie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 nov 2015 15:49

Koenie 20 okt 2016 21:15

Dank voor alle reacties en info mannen. Zeker de tip mbt de stuurden op de BMC en hoe zich dat dan verhoud tot de andere fietsen zal ik zeker onthouden. Puur op uiterlijk staat de BMC bij mij wel bovenaan, maar wil toch goed vergelijken. De Domane had ik ook gezien, maar die wil ik graag ook in het echt zien om te bepalen wat je nu van zo'n iso decoupler ziet.
Morgen ga ik dan ook naar de Bikemotion om de boel live te kunnen zien en een shortlist te kunnen maken... Ik zie wel dat de Roubaix 2016 steeds schaarser wordt maar wil me daar niet door laten haasten. ...
Daarna proefritten zien te maken. Als er iets te melden is laat ik het weten.

Overigens zit in met mijn 1.87 ook op een 58cm Secteur, ervaar het niet als sterk naar voren reiken. Maar dit is mijn eerste racefiets dus ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal ....

Dank allen :winkthumb:
Specialized Tarmac SL6 Disc

Plaats reactie