Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Hulp gevraagd voor eerste fiets

KoenB2010
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2015 08:31

KoenB2010 29 aug 2015 09:11

Beste allemaal,

De laatste tijd begint het bij mij steeds meer te kriebelen en ik wil dan ook gaan beginnen met wielrennen. Eerder heb ik een aantal ritjes gemaakt op een geleende fiets, full carbon en ultegra di2 afgemonteerd, en dat beviel goed. Omdat mijn budget echter niet tot daar reikt, ben ik op zoek naar een goedkoper (instap)model.

Ik heb me inmiddels redelijk ingelezen maar kan nog niet inzien of bepaalde prijzen goed/redelijk zijn. Mijn budget is ongeveer 700 euro voor de fiets zelf. Ik denk eraan om te beginnen met een tweedehands fiets, enerzijds vanwege het de lagere prijs, anderzijds omdat deze meestal niet zo veel in waarde zakken: daarbij kan ik altijd nog verbeteren met de fiets.

Hoe zijn de ervaringen hier? Kan ik met 700 euro beter een nieuwe fiets kopen of is tweedehands prima?

Ik heb al wat naar nieuwe fietsen rondgekeken en heb bijvoorbeeld onderstaande fietsen gezien:

Sensa Umbra Tiagra 2015 (699 euro)
Sensa Special Deal 2015; Umbria Tiagra. Afgemonteerd met 27 versnellingen Shimano Tiagra. Lichtgewicht aluminium 7005 double Butted frame. Weinig weerstand met Schwalbe Lugano banden. Zadelpen, zadel, stuur, stuurpen van Supra Comp line. Sterke en hoge aluminium velgen voor extra sterkte.

Giant Defy 2 (759 euro)
Deze Defy-lijn met een prachtig aluminium frame. Afgemonteerd met 30 versnellingen Shimano Tiagra met 3 bladen voor. Krachtige Tektro TK-R312 velgremmen voor een veilige en solide rem.

Sensa Umbria Tiagra (619 euro)
Frame: Alu 7005 Double Butted, Front Fork: Supra Alloy STR, Group: Full Shimano Tiagra 3X10 sp, Seatpost: Supra Base Line, Handlebar: Supra Comp Line, Stem: Supra Comp Line, Wheels: Supra RA Comp Basic, Tires: Schwalbe Lugano, Saddle: Supra Comp Line

Bianchi Via Nirone 7 (769 euro)
GROEP: Shimano Tiagra Triple, WIELSET: Shimano R500, STUUR: FSA Reparto Corse STUURNOK: FSA Reparto Corse, ZADEL: San Marco Era

Wat denken jullie van deze fietsen en de prijzen daarvan? Of heeft iemand wellicht tips voor een andere fiets?

Ik hoor het graag,
Koen

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 aug 2015 09:17

KoenB2010 schreef:....Hoe zijn de ervaringen hier? Kan ik met 700 euro beter een nieuwe fiets kopen of is tweedehands prima?.....
Ik zou 500 euro uitgeven aan een marktplaats fiets. En voor 300 euro kleding, schoenen en helm erbij kopen. Die nieuwe fietsen die je noemt zijn allemaal 'net niet' fietsen. Niet echt heel slecht of zo maar toch wel duidelijk onderkant markt. Als je over 3-4 jaar fietsen nog steeds zo leuk vind, kun je alsnog iets naar je smaak kopen.
Live fast; die young. mijn blog

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 29 aug 2015 10:22

In de wereld van auto's brengen alle auto's je probleemloos van A naar B, maar zijn er altijd die harder kunnen, groter zijn, beter afgewerkt en/of een beter imago hebben.
In de wereld van racefietsen werkt dat ook zo. Hoe meer je betaalt hoe beter (= lichter) worden de onderdelen. Ga je naar de bekende merken kijken, dan betaal je ook mee aan imago/marketing.
Een tweedehands fiets uit het hogere segment zal ongetwijfeld lichter zijn, maar je moet wel wat verstand hebben van slijtage onderdelen. Verkijk je daarop, dan zal je op korte termijn alsnog extra kosten moeten maken. Verder kan een FM je helpen bij de juiste maat van een fiets, en op de tweedehandsmarkt zal je dat zelf moeten uitzoeken.
Spreekt een van de 700 euro fietsen je aan, ga dan daarvoor. Zo niet, dan vind je genoeg op marktplaats.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

KoenB2010
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2015 08:31

KoenB2010 29 aug 2015 10:33

Dank voor jullie reacties! Met marktplaats is m'n probleem dat ik er inderdaad te weinig verstand heb van slijtage etc, waardoor ik wellicht sneller een miskoop doe.

Als ik naar een tweedehands ga zoeken, aan welke eisen (groepen, materiaal etc.) zou die dan moeten voldoen?

Groet,
Koen


rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 29 aug 2015 11:29

Die Sensa umbria is prima.
Ik heb hem zelf ook.. En daar kun je echt goed mee uit de voeten
!!!!!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 aug 2015 13:08

Ik zou voor de tweede link gaan (blauwe fiets, merk kan ik niet goed zien). De prijs van 550 kan nog wel wat van af, gok ik. Ik weet niet hoe lang je bent maar je zoekt nu fietsen in de categorie 'formaat hekwerk', bedoeld voor mannen van 2 meter.
Live fast; die young. mijn blog

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 29 aug 2015 13:12

lol,. idd die fietsen zijn ongelofelijk ontzettend groot .
hoe lang ben je???

KoenB2010
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2015 08:31

KoenB2010 29 aug 2015 14:31

Ben zelf 194, binnenbeenlengte is ongeveer 92, zo mat ik zelf. Ik ga daarom voor nu uit van een framemaat van ongeveer 62 cm. Uiteraard laat ik dat eerst nog opmeten, maar ben daar nog niet aan toe gekomen. Of denken jullie dat ik naar een kleiner framemaat moet kijken?

rokseltje
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:24

rokseltje 29 aug 2015 16:36

Is het koud daar boven :D

Ik zou die sensa umbria tiagra nemen
Heb em zelf.
Vele reciews gelezen en in dat engelse magazine
Staat ie als 1 vd beste fietsen tm 1000 pond.
Overigens heb ik nog geen verkeerd woord over die fiets gelezen. Dat ding rijd e ht lekker!!!! Waar zou je m halen dan??

KoenB2010
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2015 08:31

KoenB2010 29 aug 2015 21:14

Twijfel nog: 2014 model voor 619 euro bij De Vos Racefietsen in Zwanenburg, of het 2015 model voor 699 bij Edwin Groen te Heerhugowaard. Echter, nog niet zeker of het wel een van deze fietsen gaat worden. Waar heb jij 'm gekocht?

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 29 aug 2015 23:59

rob74 schreef:Ik zou voor de tweede link gaan (blauwe fiets, merk kan ik niet goed zien). De prijs van 550 kan nog wel wat van af, gok ik. Ik weet niet hoe lang je bent maar je zoekt nu fietsen in de categorie 'formaat hekwerk', bedoeld voor mannen van 2 meter.

Fantasiemerk met 105 groep en waslijnen en dan 4 jaar oud????? Echt niet!

Links laten liggen.

Een nieuwe Umbria met Tiagra 3 X 10 zou mijn advies zijn.

(maar dan moet ie wel goed passen ;) )
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Plaats reactie