Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets beginner

Noxa
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2015 10:33

Noxa 27 jul 2015 11:36

Ik ben op zoek naar een racefiets! Na een paar weken fietsen op een geleende fiets ben ik om.

Voorheen ging ik regelmatig hardlopen om aan mijn conditie te schaven, echter is dat niet meer mogelijk door een oude knie blessure (na 10km houdt het op). Het beste alternatief voor hardlopen is natuurlijk fietsen! Maar ik heb me altijd geërgerd aan fietsers die zich asociaal gedroegen en ik kon de lol er niet van in zien, zodoende is het er eigenlijk nooit van gekomen.

Tot dat ik over mijn ergernissen heen stapte en zelfs eens op de fiets stapte, wow wat was dat lekker. De wind langs je oren, de vrijheid om te gaan waar je wilt, je ziet nog eens wat van Nederland (best mooi) en dat zonder pijnlijke knie.

Genoeg gekletst wat zoek ik? Een beginners fiets natuurlijk maar wat voor één? Ik heb veel gekeken op marktplaats maar ik kom vooral hele dure of hele oude fietsen tegen. Er is weinig wat aansluit bij mijn wensen/maten en als ik wat vind zijn de slijtage onderdelen vaak aan vervanging toe en valt het weer duurder uit. Ergo ik denk dat ik een nieuwe ga kopen bij een prijsvechter. Maar voordat ik überhaupt een fietswinkel binnen stap wil ik eerst wat research doen, vandaar mij vraag hier.

Wat is je lichaamsbouw (lengte, gewicht)?
Ik ben 1,91 lang en weeg 88kg, binnen been lengte is 91cm
b. Wat wil je met de fiets gaan doen? (toeren, criteriums, klimmen, etc)
Het plan is om 2 á 3x per week te gaan fietsen en voornamelijk bij droog weer. Voornaamste doel is om wat af te vallen en conditie op te bouwen/behouden.
c. Hoe hoog is het budget dat je uit wil geven aan de fiets?
Het budget is maximaal €1300,-. Daarvoor wil ik een complete fiets kopen samen met de basis uitrusting zoals: schoenen, broek, shirt, trui, helm, bidons, bidon houders etc.
d. Wat vind je zelf belangrijk met betrekking tot je fiets? (gewicht, uitstraling, comfort, etc)
Ik vind het belangrijk dat het een degelijke, stevige fiets is die makkelijk is in gebruik. Ik heb geen uitgebreide ambities behalve lekker fietsen. Het comfort vind ik wel belangrijk, ik merk bij de fiets die ik nu leen dat ik last van mijn schouders en nek krijg (niet de juiste maat denk ik).
Het gewicht is bijzaak, het meest gewicht zin aan de berijder. De uitstraling is vooralsnog ook even secundair belang, merken zeggen mij niks en van wat ik gezien heb zijn alle moderne fietsen niet echt lelijk meer.

Iemand die deze weg bewandelt heeft en goede tips voor me heeft? Wat zijn echte do's or dont's als ik in een fietswinkel ga kijken. Zijn er mensen die ervaring hebben met 12gobiking.nl (het lijkt alsof ze goede kwaliteit fietsen en dito service hebben)

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 27 jul 2015 11:45

Je bent de zoveelste in de rij ..... Zoek functie al gebruikt ?? Echt op al je vragen is al antwoord gegeven!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Noxa
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2015 10:33

Noxa 27 jul 2015 12:47

beezer schreef:Je bent de zoveelste in de rij ..... Zoek functie al gebruikt ?? Echt op al je vragen is al antwoord gegeven!
Dank je voor je positief stimulerende reactie! Ja ik heb gezocht en ja natuurlijk vind je allerhande info. Echter ben ik wel geïnteresseerd in wat jullie pro's mij als leek nog meer kunnen adviseren? Misschien dat er iemand is met de zelfde lichaamsbouw en mij kan vertellen wat hem/haar destijds heeft doen bewegen om het 1 of ander te kiezen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 jul 2015 14:08

Een BBL van 91 cm voor 191 cm is een beetje middelmaat denk ik (of eerder korte benen lang lijf?) Jij kan dus met bijna elke fiets uit de voeten doordat je, mits de juiste maat, niet extreem diep zal moeten zitten.

Geen idee of je daar dan wat aan hebt.

Een bikefit is geen overbodige luxe, als je dit laat doen bij iemand die ook nog wat feedback geeft dan kan je voor jezelf uitmaken welke geometrie bij jou past en vooral welke geometrie totaal niet voor jou geschikt is.
Dan kan je op zoek naar een fiets welke aan jouw vereisten voldoet, de juiste maat binnen jouw budget.

Dat kan hier echt niemand voor jou bepalen hoor. je kan enkel informatie verzamelen en daarin zoeken wat jij wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 27 jul 2015 16:48

beezer schreef:Je bent de zoveelste in de rij ..... Zoek functie al gebruikt ?? Echt op al je vragen is al antwoord gegeven!

Logisch he, TdF. 1 week mooi weer in NL en iedereen (mezelf incluis) enthousiast geworden.

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 27 jul 2015 18:49

Haibike -------------------veel voor weinig.
cornelli racing cycles Uden

marcovc
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2015 17:11

marcovc 27 jul 2015 20:11

Een fiets kopen is toch voor een gedeelte een emotie, kijk eerst wat je mooi vindt (verschillende merken en model) en ga langs een aantal LFB en laat je daar informeren over de verschillen, overeenkomsten en pre's.

berndw
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jul 2015 22:18

berndw 27 jul 2015 21:28

neos schreef:Haibike -------------------veel voor weinig.

ik vind ze toch nog vrij duur eigenlijk.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 28 jul 2015 08:58

Noxa schreef: Het budget is maximaal €1300,-. Daarvoor wil ik een complete fiets kopen samen met de basis uitrusting zoals: schoenen, broek, shirt, trui, helm, bidons, bidon houders etc.

Wat zijn echte do's or dont's als ik in een fietswinkel ga kijken.
Een compleet budget is lastig zoeken, mijn tip is om je budget te splitsen in de fiets zelf en alle overige zaken die er nog bijkomen. Vergeet daarbij de pedalen, fietscomputer en het pompje niet. Ruw zal het dan circa 1000 en 300 worden (al is dat laatste snel op en zul je moeten kijken naar de koopjes). Je houdt dan 1000 euro over voor een fiets, dat moet lukken.

Tip 2; ga gewoon eens bij meerdere winkels kijken wat er is en wat qua maat en frametype goed zit. Je schrijft dat je snel last krijgt van schouders/nek, dat klinkt als verkeerde maat of misschien te diep zitten. Dat laatste kun je voorkomen met een fiets die wat meer op comfort is gericht (in verhouding een hoog balhoofd). Als je meerdere winkels hebt bezocht en de zoektocht meer vorm begint te krijgen kun je altijd nog meer vragen stellen.

Laat je overigens vooral niet verblinden door een mooie fiets die een fietsenmaker toevallig nog in jouw maat heeft staan en voor een prikkie weg kan... Dat wordt vaak gezegd en dan is de maat het eigenlijk net niet...

Noxa
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2015 10:33

Noxa 28 jul 2015 11:28

Thnx voor de tips! Ik heb het één en ander opgezocht over een bikfit, dat zou eigenlijk het beste zijn om te doen. Alleen vrees ik dat het niet in verhouding staat tot het budget van de fiets die ik wil kopen.

Haibike, ga ik even naar kijken.

@ Buddo,
Als ik bij wat webwinkels een broek, trui, shirt, schoenen etc bij elkaar zoek kom ik snel op €300,- a €350,- uit. Het uitsplitsen zal resulteren in zo 350 voor kleding en 1150 voor een fiets.

Thnx voor de tips, ik ga binnenkort wat winkels af met deze waarschuwing in mijn achterhoofd. Wanneer komen doorgaans de nieuwe modellen op de markt? Is het nog aan te raden dat moment af te wachten in de hoop dat de oude modellen met korting de deur uit gaan?

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 28 jul 2015 12:48

Noxa schreef: Het comfort vind ik wel belangrijk, ik merk bij de fiets die ik nu leen dat ik last van mijn schouders en nek krijg (niet de juiste maat denk ik).
Steek tijd in wat voor jou de juiste maat zou moeten zijn. Maar verdiep je ook wat de verschillen zijn in een meer racy geometrie vs comfort geometrie. De laatste lijkt je voorkeur te hebben. Dan zou je je dus het beste alleen richten op fietsen met een comfort geometrie.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jul 2015 13:51

Noxa schreef: .......Het comfort vind ik wel belangrijk, ik merk bij de fiets die ik nu leen dat ik last van mijn schouders en nek krijg (niet de juiste maat denk ik).
Kijk dan eens in dit topic: Lijst endurance, comfort, gran fondo
Noxa schreef:.........Als ik bij wat webwinkels een broek, trui, shirt, schoenen etc bij elkaar zoek kom ik snel op €300,- a €350,- uit. ....
Als je nu koopt en de aanbiedingen in de gaten houdt kan je voor minder dan 300 Euro gelikt op je fiets zitten :)

Noxa schreef:............Wanneer komen doorgaans de nieuwe modellen op de markt? Is het nog aan te raden dat moment af te wachten in de hoop dat de oude modellen met korting de deur uit gaan?
Nieuwe modellen komen er vanaf nu aan en de overjarige moeten nu de deur uit.
Doe er je voordeel mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie