Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanschaf 1e fiets, advies gevraagd i.v.m. lengte

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 08 jul 2015 13:03

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier ( lees af en toe wel mee op t forum)

Momenteel ben ik me aan het oriënteren om een racefiets te gaan kopen.
Ga binnenkort ook met een maatje van me op stap om te kijken (die fietst al de nodige tijd)

Alleen hij is 1,60m en ik ben 2,04m dus hij zal mij niet echt kunnen vertellen waar op te letten met mijn lengte, kunnen jullie dit wellicht aangeven ? iemand met ervaring ?

Is het überhaupt wel haalbaar om te gaan proberen met mijn lengte ? (weeg 105 kg, gewoon normaal postuur).

Wil gewoon lekker kunnen fietsen in de avond na het werk en in de weekenden, verder geen wedstrijden.

Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen ?


Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door SandeR. op 13 jul 2015 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

ptrbssr
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 09:51
Locatie: Amsterdam

ptrbssr 08 jul 2015 13:36

Als je eerdere topics op dit forum terugleest, zul je veel informatie vinden over de beperkte waarde van de framemaat en het belang van begrippen als stack en reach. Los van de afstand tussen pedaal en bovenkant zadel - die moet passen voor jouw (been)lengte - is het van belang staat de afstand tussen zadel en stuur voldoende is, alsmede het hoogteverschil tussen bovenkant zadel en bovenkant stuur. Welke afmetingen dat zijn is per persoon verschillend. Heb je lange benen? Of juist een lang bovenlijf? Zit je liever wat gestrekt of compact op een fiets? Geef je de voorkeur aan een diepe zit (racy) of juist iets comfortabeler?

Niet onbelangrijk: wat is je budget voor een racefiets? Houd ook rekening met aanschaft van fietskleding, schoenen, helm en eventuele andere toebehoren. Er is voldoende aanbod, maar het moet wel passen in een financieel plaatje.

Ik ben zelf 2,01 fiets al vele jaren en heb sinds ruim een maand een nieuwe racefiets. Ik heb mijn vorige racer als uitgangspunt gebruikt, gekeken naar wat ik wilde veranderen aan zithouding en positie en ben daarmee gaan rekenen en puzzelen. En ben - met goede hulp via dit forom - uitgekomen op en Canyon CF SL 9.0 in de maat 3XL. Voor mij een heerlijke fiets. Als je nu geen racefiets hebt en dus niet kan vergelijken is een proefrit wel erg wenselijk. Maar houd er rekening mee dat niet bij elke fietsenwinkel de fiets van jouw voorkeur in de passende maat staat te wachten...

Lees ook eens onder dit topic (en de verwijzingen aldaar): http://fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9 ... e7cb4eb3b0

Succes!

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 13 jul 2015 21:23

Hi ptrbssr,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb via de website http://www.competitivecyclist.com/Store ... e.jsp#type even alles gemeten.
De uitkomst was als volgt:

Inseam: 103 cm
Trunk: 68 cm
Forearm: 42 cm
Arm: 79,5 cm
Thigh: 68,5 cm
Lower leg: 66 cm
Sternal notch: 169 cm
Total height: 205 cm
(Gewicht 105 kg)
Ik weet niet of jullie met deze gegevens enig advies kunnen geven qua fiets(merk) ? laat me zoiezo opmeten wanneer het zover is.

De fiets ga ik gebruiken om te touren en ik heb geen idee welke houding op de fiets ik zou aannemen of prettig zal vinden.

MIjn budget voor alleen de fiets is € 1000 / € 1200.

Wel ben ik nog benieuwd naar de wielen die er onder moeten ? Aangezien ik enige tijd terug in een fietsenwinkel was en de man mij vertelde dat ik wellicht sterkere wielen nodig zou hebben i.v.m. het gewicht en de kracht die de wielen te verduren krijgen.

Groet,
Sander
Laatst gewijzigd door SandeR. op 27 jan 2019 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 14 jul 2015 22:52

Canyon Endurace AL 6.0 voor 999€ in maat 3XL, de wielen verkopen (voor 100€ of zo) en Campagnolo Zonda of Fulcrum R1 wielen kopen

https://www.canyon.com/en-nl/road/endur ... l-6-0.html
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

SandeR.
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 jul 2014 18:57

SandeR. 01 aug 2015 16:47

Hi Bigfloor,

Bedankt voor de tip, ziet er erg goed uit naar mijn idee.
Dan zou ik met de fiets nog wel langs de FM moeten om hem af te laten stellen, toch ?

Vandaag ben ik op pad geweest en langs 2 winkels geweest.

12 gobike:
De verkoper zei dat dit de beste optie zou zijn, aangezien hij TREK 1.5 niet meer had staan in mijn maat.
Met een maat 64 zou die goed passen.

https://www.12gobiking.nl/p/bulls-harrier-2015



Vervolgens ook nog bij de lokale FM geweest:
Was niet heel veel keuze op het moment.

Toch ben ik wel geintresseerd in de Merida's die daar stonden. Maat 62 zou prima zijn.

Deze is wel leuk, maar vraag me of het wel een goede aankoop zou zijn ? En niet wat meer zou moeten investeren ?
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -2436.html

Deze is toch een stukje beter, maar toch niet ''zo'' volledig als de Bulls.
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -2431.html

Wat denken jullie ervan ?

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 01 aug 2015 17:40

bigfloor schreef:Canyon Endurace AL 6.0 voor 999€ in maat 3XL, de wielen verkopen (voor 100€ of zo) en Campagnolo Zonda of Fulcrum R1 wielen kopen
Zonda's zijn niet de wielen bij uitstek voor een zwaardere rijder, zeker niet boven de 100 kg. De TS kiest beter voor wielen met meer spaken.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 01 aug 2015 17:55

Die Bulls Harioer wint het qua afmontage (Shimano 105 nieuwste versie) van de Merida's.
De Aksium wielen zijn de goedkoopste wielen van Mavic, of deze jouw gewicht kunnen dragen weet ik niet. Je zou daar eens specifiek de zoekfunctie voor moeten gebruiken.
prj

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 01 aug 2015 18:03

Het probleem bij zo'n Merida, Trek of Bulls is dat die frames in de grootste maat nauwelijks langer zijn dan een fiets die bedoeld is voor iemand van pakweg 1,85.m. Canyon en Rose doen dat veel slimmer en daar zijn de grootse maten tot wel 2cm langer. De Endurance AL van Canyon is dan het hoogste en de Rose Pro SL-2000 het langste.

Het is misschien wat meer moeite om hem zelf uit de doos te halen en het stuur recht te zetten en het eerste servicebeurtje moet je zelf betalen/doen maar in mijn optiek is bij deze lengte iedere cm die je kunt winnen bij de hoogte en lengte van je frame goud waard.

De Rose kun je daar ook ophalen en voor een kleine meerprijs kunnen ze daar ook oerdegelijke wielen bijleveren.
Campagnolo Ultra Dork

Speedybiker2
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2014 20:33
Locatie: Rotterdam

Speedybiker2 01 aug 2015 19:43

Ik ben 1.98mtr en weeg 96kg. Rij nu bijna 2 jaar op een Bulls Harrier 64. Maatvoering is zeker goed te noemen. Heb alleen een kortere stuurpen laten zetten omdat ik het stuur net iets te ver vond staan.

Geweldige fiets voor het geld. Btw: ook bij 12Go gekocht.
Duct Tape Is Like The Force: It Has A Light Side And A Dark Side And It Holds The Universe Together.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 02 aug 2015 00:02

Spaceship schreef:
bigfloor schreef:Canyon Endurace AL 6.0 voor 999€ in maat 3XL, de wielen verkopen (voor 100€ of zo) en Campagnolo Zonda of Fulcrum R1 wielen kopen
Zonda's zijn niet de wielen bij uitstek voor een zwaardere rijder, zeker niet boven de 100 kg. De TS kiest beter voor wielen met meer spaken.
Ik weeg nu 84kg, maar 3 jaar geleden 102kg. Toen reed ik al met Fulcrum R1's uit 2009 (gelijk aan Campa Zonda, op het na van het achterwiel), en die gaven toen (en ook nu) geen krimp hoor. Heb er zelfs een deel RVV mee gereden (in het donker=0% kans om de gaten tussen kasseien te ontwijken). Ook mijn nieuwe Fulcrum R1's uit 2013 doen het perfect, maar da's een makkie want nu 84kg.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 02 aug 2015 10:48

Spaceship schreef:
bigfloor schreef:Canyon Endurace AL 6.0 voor 999€ in maat 3XL, de wielen verkopen (voor 100€ of zo) en Campagnolo Zonda of Fulcrum R1 wielen kopen
Zonda's zijn niet de wielen bij uitstek voor een zwaardere rijder, zeker niet boven de 100 kg. De TS kiest beter voor wielen met meer spaken.
Ik neem mijn Eurus wielen mee naar Parijs Roubaix dus waar je deze wijsheid vandaan hebt?

Plaats reactie