Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized Tarmac Pro of S-Works Tarmac

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 24 jun 2015 17:18

Het is van dat. Na veel lezen, na veel zoeken en na veel twijfelen ga ik voor een nieuwe (lees: eerste eigen) koersfiets. Ik fiets ondertussen enkele maanden op een Pinarello FP Team van een goede vriend maar het is tijd voor eigen materiaal.

Mijn oog is echter gevallen op 2 verschillende fietsen en ik weet niet welke te kiezen. Ik heb het gevoel dat ik met beide geen miskoop kan doen maar ik zou toch liever de "juiste" koop doen vandaar dat ik hier toch even mijn licht opsteek.

Fiets 1: S-Works Tarmac

S-Works Tarmac frame 2012
Ultegra groep (11-25) (53-39)
Keramische trapas
Zipp onderdelen (stuur, stuur- en zadelpen)
Kostprijs: € 1.800

Fiets 2: Specialized Tarmac Pro

Specialized Tarmac Pro frame 2013 (gekocht in 2014)
Dura-Ace groep (10 speed)
Nieuwe cranck , casette, ketting , bekabeling, nieuw prologo zadel . Nieuwe bandjes ...
Kostprijs: € 1.450

Beslissing?

Nu had ik graag van jullie eens - objectief - geweten welke fiets jullie voorkeur zou genieten én waarom? Ik fiets gewoon van locatie naar locatie, puur recreatief maar ik zoek wel materiaal dat ik enkele jaren zoet mee ben. De sport is nieuw maar heeft mij zwaar gebeten en ik wil er het beste uithalen. De meeste ritten zullen relatief vlak zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

PS. Omdat looks niet onderschat mogen worden maar beiden zo goed als gelijk zijn. Hierbij toch de foto's:

Afbeelding

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 24 jun 2015 19:34

Puur qua looks zou ik voor de S Works gaan.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 24 jun 2015 21:25

Ja moelijk, allebei prima. De S-Works is wel het topframe, maar het carbon van Tarmac Pro is de S-Works van iets langer terug. De Tarmac Pro heeft wel een Dure-Ace groep. Is dit ook 53-39?
De Ultegra groep heeft wel echte wedstrijd voorbladen (53-39). Wil je dat wel, ben je van plan om ook de hevels op bergen op te gaan zoeken? Dan ben je beter af met een compac cranckset.
Van die keramische trapas zou ik mijn keuze niet laten afhangen, want die is bij mij na 2 jaar al vervangen door een gewone trapas.
prj

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jun 2015 21:37

Welke wielen zitten erin?

Optie 2 lijkt mij de betere fiets voor minder geld. De S-Works heeft iets beter carbon (FACT 11 vs FACT10) maar het is de vraag of je dat merkt. De Dura Ace groep is toch echt een stuk lichter en fraaier dan Ultegra. Ook schakelt het een klein beetje beter. Dan heb je ook nog een 350 euro over voor eventuele upgrades.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 24 jun 2015 22:19

Ik heb zowel een Roubaix Pro en een S-Works Roubaix (deze laatste is jammer genoeg enkele weken gestolen).
De S-works is stijver en iets zwaarder dan de Pro wegens een stevigere voorvork.
Zal bij de Tarmac van dezelfde generatie niet anders zijn.

Op het vlakke, en indien je geen wedstrijden wilt rijden, zal de Pro iets comfortabeler zijn.
Dura Ace van die generatie is beduidend beter (en inderdaad iets lichter) dan de Ultegra.

Ik zou in jou geval,zeker gezien het prijveschil dan ook de PRO aanraden. Hiervoor kan je nog een mooie set wielen aankopen indien de velgen reeds sterk ziouden zijn ingesleten

Dirk

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 25 jun 2015 09:50

Bedankt voor jullie meningen! De Tarmac Pro heeft zelf een prijsdaling van € 100 gehad dus wordt nog interessanter. Vanavond eens gaan kijken en de knoop doorhakken.

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 25 jun 2015 14:06

Qua looks zou ik de S-Works zeggen, maar qua kwaliteit hoef je over beide niet druk te maken. Dura-ace is dan weer in het voordeel van de pro en het prijsvoordeel zeker ook. Hou je nog centen over voor andere dingen.

Weet je trouwens zeker dat het allebei dezelfde maten zijn? Ik heb het idee dat de s-works een maat groter is dan de pro.

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 25 jun 2015 14:32

Klopt. De S-Works is maat 56, de Pro is maat 54. Ikzelf ben 1m78 dus beiden zouden goed moeten komen. (Momenteel rijd ik ook 54)

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 25 jun 2015 14:47

Ritsuke schreef:Klopt. De S-Works is maat 56, de Pro is maat 54. Ikzelf ben 1m78 dus beiden zouden goed moeten komen. (Momenteel rijd ik ook 54)
Nog een reden om de Pro te kiezen. Ik ben zelf 1m84 en ben van een 58 naar 56 gegaan. Bevalt beter. Ik denk dat jij dan beter op een 54 zit.

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 25 jun 2015 14:55

Bedankt voor alle input. Heerlijk om te zien hoe je hier geholpen wordt.

Plaats reactie