Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate CF SL of SLX

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 01 jun 2015 13:30

Dag iedereen,

Ik zit momenteel met een twijfelgeval en zou jullie deskundige ervaring even willen gebruiken ;)

Over mezelf: ik fiets vrij regelmatig (200 km / week minstens) en ga vaak ook de heuvels in de nabijheid opzoeken. Zou volgend jaar ook een poging willen ondernemen op Trois Ballons of dergelijke.

Ik twijfel tussen:
Canyon Ultimate CF SLX 8.0
https://www.canyon.com/nl/roadbikes/bike.html?b=3615
Afgemonteerd met Ultegra en Mavic Ksyrium SLR wielen

en

Canyon Ultimate CF SL 8.0
https://www.canyon.com/nl/roadbikes/bike.html?b=3588
Afgemonteerd met Athena en Mavic Elite S wielen
Hierbij zou ik dan andere wielen zetten, maar ben ik ook nog niet uit welke het dan zouden worden.

Mijn voorkeur neigt momenteel meer naar SLX omdat deze toch een mooiere look en een iets betere kader heeft. Maar hetgene dat me tegenhoudt is de groep. Ik heb altijd reeds Campagnolo gehad en hier altijd zéér tevreden van geweest. Alsook hoor ik in mijn omgeving dan weer meer negatieve zaken van Shimano. (Slecht is het uiteraard niet, maar campa zou langer meegaan)

Wat zou jullie voorkeur genieten? Iemand ervaring met deze twee fietsen?
Andere voorstellen van fietsen mogen ook altijd doorgegeven worden uiteraard :)

Bedankt!
Timothy

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 01 jun 2015 15:13

Heb net zelf een SLX opgebouwd, mij bevielen voornamelijk de wielen en sturen niet die Canyon standaard aanbiedt.
Ben overigens een Campagnolo rijder en heb laatst een aantal keer op een huurfiets met Ultegra gereden, ik zou dan toch voor Campagnolo gaan (eventueel zelf opbouwen), aan dat schakelen met Shimano raakte ik niet gewend, Het blijft onlogisch dat de hendel een andere kant dan de ketting opgaat, ik zat iedere keer fout. Verder is de ergonomie van die shifters ook niet zo goed als bij Campagnolo.

Mij zijn na een paar ritjes wel een paar dingen opgevallen waar je rekening mee moet houden;
- De geometrie is niet echt racy, eerder comfy, balhoofdbuis is inclusief balhoofd 4 cm hoger dan bij mijn De Rosa terwijl stack en reach (bijna) hetzelfde zijn; Gevolg mijn stuur staat te hoog en kan niet verder omlaag.
- Mijn tenen komen tegen het voorwiel aan (maat 42, 172.5 cranks), het heeft me al een aantal keer bijna een valpartij opgeleverd (bij lage snelheid weliswaar, maar toch).
- VCLS geeft comfort en aandrijfstijfheid. Die aandrijfstijfheid is prima, dat comfort voelt alsof je op een inzakkende ondergrond rijdt, ben er nog niet aan gewend, maar echt slecht is het ook niet.

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 01 jun 2015 16:00

Hallo Timo,

Ik heb een Ultimate CF SL 9.0 Aero. Heb bewust voor de SL gekozen omdat in testverslagen duidelijk naar voren kwam dat de testrijders geen enkel verschil voelden met t.o.v. de SLX. Het lijken met name verschillen te zijn die in een testlab en op de weegschaal tot uiting komen. Voor de prof waar elke gram telt kan dat het verschil maken. Voor mij niet.

Ik ben het er mee eens dat de geometrie niet radicaal racy is maar eerder neutraal. Het comfort vind ik persoonlijk subliem. Maar ik kom van een Giant TCR Aero (alu) en dan is alles wel comfy...

Over looks valt niet te discussiëren en ik kan ook niet in jouw portemonnee kijken, dus dat zal jezelf uiteindelijk moeten beslissen. De SL echter is een hele goede fiets.

Succes

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 01 jun 2015 16:21

Ik heb een SLX uit 2013 met Ultegra Di2 en inmiddels 14.000Km afgelegd zonder problemen.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 01 jun 2015 17:30

Ultimate CF SL 9.0 (TEAM) ook in je overweging meegenomen (dan wel de wit/grijs/zwart versie)?
https://www.canyon.com/roadbikes/bike.html?b=3584
chorus > athena

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 01 jun 2015 18:45

Ook zou in jou geval voor de sl 9.0 team gaan. Campagnolo Chorus groep en Campagnolo Eurus wielen. Daarbij ook 200 euro goedkoper dan de slx en maar 0.1 kg zwaarder volgens opgave.

timovdl
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 01 jun 2015 13:16

timovdl 01 jun 2015 19:56

Iedereen alvast bedankt om jullie ervaringen!

@Jeroennl Zelf opbouwen had ik ook al aan gedacht, maar vrees dat ik er zelf te weinig kennis / techniek voor heb om dit goed te doen. Daarom daar maar van af gestapt.

Ultimate CF 9.0 is inderdaad ook zeker het overwegen waard. Bedankt voor de tip! (Heb de site al 20 keer doorgegaan, maar deze is vreemd genoeg niet blijven hangen)
Wielen ervan staan me niet 100% aan, maar deze zijn uiteraard na verloop van tijd vervangbaar.

Nog meer tips altijd welkom!

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 02 jun 2015 20:30

timovdl schreef:Iedereen alvast bedankt om jullie ervaringen!

@Jeroennl Zelf opbouwen had ik ook al aan gedacht, maar vrees dat ik er zelf te weinig kennis / techniek voor heb om dit goed te doen. Daarom daar maar van af gestapt.

Ultimate CF 9.0 is inderdaad ook zeker het overwegen waard. Bedankt voor de tip! (Heb de site al 20 keer doorgegaan, maar deze is vreemd genoeg niet blijven hangen)
Wielen ervan staan me niet 100% aan, maar deze zijn uiteraard na verloop van tijd vervangbaar.

Nog meer tips altijd welkom!
Ik heb ook nog maar onlangs ontdekt dat de 9.0 te verkrijgen is in de zwart/grijze kleur. De Eurussen zijn nochtans prima wielen: licht, stijf en prima naven. Je kan ze zo verkopen en een hoog carbon setje kopen ;)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 jun 2015 10:29

Als de eurussen niet aanstaan, mag je ze gerust voor de helft van de prijs aan mij verkopen :D

Zijn zowat de beste lage wielen op de markt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 04 jun 2015 11:01

Ik heb mijn rationele keuze uiteindelijk ook gemaakt en mijn initiële bestelling van de SLX 8.0 di2 omgezet naar de CF SL team versie.

Waarom, betere prijs/kwaliteit verhouding, super afmontage en hopelijk nog snel in huis!
(alhoewel deze week men niet gaat halen :()
Ook de testverslagen, ervaringen op het forum en het minimale verschil in gewicht hebben bij mij meegeholpen in die overweging.

Succes met de keuze!
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

ptrbssr
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 09:51
Locatie: Amsterdam

ptrbssr 05 jun 2015 07:26

Ik ben sinds deze week de blije bezitter van een CF SL. Toen ik eenmaal de knoop had doorgehakt om voor Canyon te kiezen, heb ik nog een tijdje de SL met de SLX vergeleken en een klein gevechtje tussen ratio en emotio gevoerd. Uiteindelijk de SL gekozen en de ruimte die dat in het budget bood (in mijn vergelijking gauw € 800) ingezet voor andere te vernieuwen accessoires (bijvoorbeeld helm, schoenen & een Garmin Edge 810).

Komt bij dat voor een fietser van 2,01m en 84kg een onsje of 2 verschil weinig uitmaakt als de fiets als geheel 2kg lichter is dan mijn oude karretje...

Hoe dan ook: succes met kiezen! Naar mijn idee kun je met beide fietsen heel veel vrolijke kilometers maken.

Plaats reactie