Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verkeerde keuze gemaakt?

Gebruikersavatar
Mikey74
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:32

Gebruikersavatar Mikey74 24 mei 2015 14:02

Hi iedereen,

Voor ik m'n verhaal begin als vast excuus voor mijn gebruik van benamingen. Ik ben nieuw in de 'racefietswereld' dus ik ken alle juiste termen en benamingen nog niet. ;)

Na veel wikken en wegen heb ik een paar weken geleden m'n eerste racefiets aangeschaft. Na verschillende berekeningen (verschillende sites geven verschillende adviezen) kwam ik voor mij uit op een framemaat van 55 (binnenbeenlengte 82 bij lengte 177). Mijn keuze is gevallen op een tweedehands Giant OCR Compact road maat L (55.5). (Foto's: http://1drv.ms/1Lt41mu)

Na een paar fietstochtjes te hebben gemaakt heb ik het gevoel dat ik op een te lange fiets zit. Ik heb het gevoel dat ik mij te veel moet strekken om goed te zitten.

Toen ik specifiek op Giant framematen ging Googlen kwam ik erachter dat Giant frames 'afwijken' qua maatvoering tov andere merken? Volgens Giant zelf had ik een M frame moeten hebben, niet een L (http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/tec ... ctroad/57/).

Mijn vraag is nu; is dit nog te corrigeren? Door bijvoorbeeld er een korte stuurpen (voorsprong?) op te zetten? Die is nu 13 cm maar ik zie dat je die ook een stuk korter hebt. Of ben ik mijzelf door dit soort correcties in een verkeerde houding aan het wurmen?

Groet,

Michael

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 mei 2015 14:25

Laat eens een paar foto's maken waarop we kunnen zien hoe je erop zit tijdens het fietsen. Handjes op het stuur, handjes in de beugel en dan door een aardige foto-graaf een paar foto's van opzij laten maken.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 24 mei 2015 14:27

Ik denk niet dat iemand goed kan zitten als je stuur op die manier staat :shock:

Als je toptube effectief 58.5cm lang is + stuurpen van 13cm dan kan de fiets niet anders als te lang zijn. Ik ben 1m76 en mijn fiets heeft een toptube van 54.2cm , stuurpen 90mm.
Uiteraard hangt dit van persoon tot persoon af maar als jou fiets ruim 7cm langer is dan lijkt me dat een onmogelijk opdracht.

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 24 mei 2015 15:21

Een L is veel te groot voor jouw.
Zelf heb ik een bbl van 85 en vond de tcr composite m/l nog iets te groot met een stuurpen van 10cm

Nu op een Propel een M en deze is perfect.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 24 mei 2015 17:03

Het zou mss kunnen met een erg korte stuurpen 6-8 cm.
Meet jezelf eens wat nauwkeuriger:
http://www.competitivecyclist.com/Store ... orBike.jsp

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 mei 2015 17:24

kort:
ja, je moet een M hebben. Als je een 55 moet hebben, is dat gemeten volgens klassieke geometrie: zitbuis van 55 EN horizontale buis van 55.
Nu heb je een sloping geometrie Large van Giant met een zitbuis van rond de 55, maar de bovenbuis is horizontaal gemeten VEEL te lang. Zeker 3cm dit kan je corrigeren door een kortere stuurpen, maar het wordt er niet mooier op.

Als je de korte pijn wil: direct een goeie maat fiets kopen en deze verkopen. Als je dit gekocht hebt van iemand die wat van fietsen kent (particulier of Fietsenwinkel), dan MOET die jouw fiets terugnemen. Hij is namelijk totaal verkeerd van maat, en dat is misbruik van vertrouwen. Als je hem 'blind' hebt gekocht en laten opsturen, of van iemand die er niets van kent, dan heb je pech.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 mei 2015 17:33

Ja, je hebt de verkeerde keuze gemaakt.

Als ik de foto's bekijk is jouw fiets een echt gedrocht.
Geen idee hoe je er toe gekomen bent om deze fiets aan te schaffen, wat een miskoop zeg.
Het heeft niets te maken met te lang, te laag, te....

Deze fiets is gewoon volledig fout.
Kijk eens in de verschillende topics hier naar een foto van een fiets met een beetje de juiste verhoudingen.
Een foto van jouw fiets
Afbeelding
En een foto van een willekeurige fiets op het net
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 24 mei 2015 19:13

Conclusie
Goedkope (tijdelijke) oplossing korte stuurpen en kijken hoe dat zit.

Beste oplossing
Andere fiets kopen in de juiste maat (stuurpen vervangen zal je fiets waarschijnlijk beter ogen en sneller te verkopen zijn)

Gebruikersavatar
Mikey74
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:32

Gebruikersavatar Mikey74 24 mei 2015 22:53

Dank allen voor jullie reactie. Jullie bevestigen al mijn vermoeden dat ie gewoon te groot voor mij is. De lange stuurpen op zich leek mij niet vreemd aangezien de fiets in de originele staat lijkt te zijn zoals Giant hem verkocht heeft. (als je googelt kom je meedere tegen) De stand van het stuur is inderdaad wat vreemd, blijkbaar vond de vorige eigenaar dit lekker fietsen. Maar dat is makkelijk te corrigeren. Ik ga 'm in ieder geval weer doorverkopen, met de huidige of (als de investering klein is) met een korte stuurpen. Gelukkig was de investering in de fiets ook zeer gering.
Lcsmet schreef:Ja, je hebt de verkeerde keuze gemaakt.

Als ik de foto's bekijk is jouw fiets een echt gedrocht.
Geen idee hoe je er toe gekomen bent om deze fiets aan te schaffen, wat een miskoop zeg.
Het heeft niets te maken met te lang, te laag, te....

Deze fiets is gewoon volledig fout.
Kijk eens in de verschillende topics hier naar een foto van een fiets met een beetje de juiste verhoudingen.
Vreemde opmerking die in niet geheel kan plaatsen. Gedrocht? Wat is er zo anders aan de fiets te opzichte van jouw plaatje? Als ik het zadel om hoog breng en de stand van het stuur aanpas zou ik niet weten wat er zo 'gedrochtig' is te opzichte van die ander. Of moet je daar een 'ervaren' oog voor hebben?

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 25 mei 2015 07:09

Let op dat je geen A-head systeem hebt.
Dus dat je een andere stuurpen nodig hebt voor een draadvork.

De fiets is erg oud. Doet de rest het nog wel goed?

Je ziet ze veel op marktplaats. En gaan dan nog weg voor 250 euro (veel te veel)
Het is maar net wat de gek ervoor geeft :)
Gr Roos

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 mei 2015 07:28

Koop een compact stuur, zoals https://www.bike-components.de/en/Procr ... er-p20934/ , monteer de shifters in een doorlopende lijn met de bovenkant van het stuur en koop een (quill) stuurpen voor draadvork van 9-10 cm. Of....koop gelijk een passende fiets, zoals die van @nochain.
Rose bikes heeft dergelijke pennen. Of koop een adapter zoals https://www.bike-components.de/en/Procr ... er-p19058/ en monteer een AHead stuurpen, zoals https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... -5-p19325/. (Stuur en stuurpen moeten gelijke klemdiameter hebben.)
Laatst gewijzigd door klimmer op 25 mei 2015 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 25 mei 2015 07:36

Mikey74 schreef: wat vreemd, blijkbaar vond de vorige eigenaar dit lekker fietsen.
Mijn conclusie is evenwel dat de vorige eigenaar ook totaal niet op deze fiets paste en ook niets heeft vervangen om hem wel te laten passen.
Er was/is nog steeds een sterke neiging om een te grote fiets te kopen. Iets te klein is eenvoudig te corrigeren. Andersom niet.

Plaats reactie