Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Lijst endurance, comfort, gran fondo

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 feb 2016 18:57

sloeren schreef:Colnago & Lapierre toegevoegd.

nb: ik vind dat dit lijstje in de eerste plaats een hulpmiddel voor niet al te ervaren types zou moeten zijn. Dat betekent dat fietsen verkrijgbaar en betaalbaar moeten zijn. Merken als colnago, Isaac en Lapierre zijn voor mijn gevoel op het randje. Mensen die nog meer geld willen uitgeven of nog exotischer willen shoppen moeten ook zelf wel een geometrietabelletje kunnen lezen.
Tabel is toch voor iedereen een hulpmiddel.

Ik kan me perfect inbeelden dat mensen die iets meer te besteden hebben aan deze tabel ook iets kunnen hebben.

Anders zou je de topictitel moeten aanpassen naar "Lijst endurance, comfort, gran fondo voor de beginnende fietser met een beperkt budget" :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 feb 2016 19:28

Iemand die 32 uur werkt heeft over het algemeen meer tijd in minder geld dan iemand die 50 uur werkt en om de stack en reach uit een geometrie te kunnen halen hoef je echt geen HBO opleiding te hebben gehad. De prijs moet dus geen reden zijn om een fiets niet in de lijst op te nemen maar exclusieve merken die in NL niet of nauwelijks te krijgen zijn hoeft van mij niet.

Die Lapierre is op het randje en ook op het randje van goede smaak maar stiekem wel heel mooi. In Nederland zie je helaas nauwelijks fietsen van Lapierre (die van mijn zoontje hebben we in Frankrijk gekocht) maar het is Accell groep dus uit chauvinistische overweging toch maar toestaan ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 19 feb 2016 20:04

Ernie C. schreef:In Nederland zie je helaas nauwelijks fietsen van Lapierre (die van mijn zoontje hebben we in Frankrijk gekocht) maar het is Accell groep dus uit chauvinistische overweging toch maar toestaan ;) .
OT: de Batavus frames van Vacansoleil waren eigenlijk Lapierres.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 dec 2016 12:31

De Trek Domane heeft de grootste Stack/reach verhouding van alle endurance (voor comfort moet je in je zetel blijven zitten :) ) modellen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

fietsendelex
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 mar 2017 08:46

fietsendelex 08 jul 2017 07:14

vraagje in de lijst staat de cannondale synapse als endurance fiets.
Maar is de cannondale caad 12 dit ook, want een fietsen winkel zij tegen mij van wel , of zit hier geen tot weinig verschil tussen ??? Of komt dit omdat hij er ( waarschijnlijk)vanaf moet € 2250 voor € 1599 overjarig model ??

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jul 2017 07:26

Waarschijnlijk moet hij er vanaf want dat is zo ongeveer het verst verwijderd van een endurance geometrie wat er te krijgen is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37371
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2017 07:43

Die fietsenwinkel moet ook van je lijst af, want deze opmerking komt met stip binnen in de lijst der onkundige opmerkingen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 08 jul 2017 18:38

fietsendelex schreef: 08 jul 2017 07:14 vraagje in de lijst staat de cannondale synapse als endurance fiets.
Maar is de cannondale caad 12 dit ook, want een fietsen winkel zij tegen mij van wel , of zit hier geen tot weinig verschil tussen ??? Of komt dit omdat hij er ( waarschijnlijk)vanaf moet € 2250 voor € 1599 overjarig model ??
Zo zie je maar dat om een fiets te kunnen verkopen aan iemand sommige fietsverkopers de reinste onzin durven vertellen.

Een beetje als in een Turkse soek vragen of die Oakley die ze verkopen "echt" is, dan krijg je in 99% van de gevallen Ook een bevestigend antwoord. :-)
I know myself like no one else
Nothing to defend

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 09 jul 2017 21:39

Is het nog een idee om de damesversies van de endurance fietsen erbij te noemen? Vaak zijn ze qua geometrie exact hetzelfde maar hebben ze een andere naam.
Bv
Cube Attain = Cube Axial
Specialized Roubaix = Specialized Ruby
Giant Defy = Liv Avail

En zo zijn er denk ik nog wel meer.

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 20 mei 2021 18:10

Hallo


niettemin dit een oud topic is wou ik toch even een vraag stellen.

Ik ben van plan een racefiets te kopen en door mijn lange benen tov mijn totale lengte van 1m86, heb ik me gisteren laten opmeten om zeker te zijn van de maat.

Ik heb een aantal jaar geleden toen ik aan het kijken voor een mountainbike een meting laten doen bij een winkel en die raadden me toen een 58 cannondale synapse aan mocht ik voor een racefiets gaan. ze hebben toen iets boven de 93cm binnenbeen lengte vastgesteld voor zover ik me kan herinneren.

Nu zoveel jaren later heb ik mij grondig laten opmeten. lengte, binnenbeenlengte, armlengtes, romp lengte, voetlengtes etc

mijn verbazing was groot toen ik ze bij de binnenbeenlengte 955mm zag opschrijven :shock:
het gemiddelde voor mijn lengte is eerder 898mm. moet wel gezegd: die ronde stang moest ik omhoog duwen tot het vervelend begon te voelen :lol: :shock: Ze hebben na een 2de meting het uitgemiddeld naar 950mm

armlengte 730mm terwijl het gemiddelde 702mm was (schouder tem center van gebalde vuist)

romp was 15mm korter dan gemiddeld.

voor racefiets werden daaruit deze reach en stack berekend:
reach: 400mm
stack: 656mm

resultaat: maat 61... lijkt me echt overdreven groot en een fiets vinden die hierbij in de buurt komt is niet evident. zeker de stack van 656 komt gewoon niet voor.

nu vraag ik me af hoe ik dit oplos... me richten op reach of stack? iemand ervaring met deze extremen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mei 2021 19:00

apex schreef: 20 mei 2021 18:10 ...........
voor racefiets werden daaruit deze reach en stack berekend:
reach: 400mm
stack: 656mm

.............
Ik ben 187 cm en heb een binnenbeenlengte van 94 cm.
Redelijk vergelijkbaar dus.
Ik heb een Trek Domane in maat 62 met een -10° stuurpen met een lengte van 115 mm.
Ik heb even 2 Trek Domane's gehad, 1 maat 62 en de andere maat 60.
Beide stonden identiek hetzelfde afgesteld.
Mijn huidige fiets
Trek Domane SL.jpg
Mijn vorige fietsen
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 20 mei 2021 20:55

Dat treft. Het stelt me al wat meer gerust dat ik niet voor een 2de opinie elders heen moet. En wat maakte die 60 vs 62 dan van verschil naar je gevoel? Iets andere risers of stuurpen om dezelfde afstanden te verkrijgen dus? Twordt een eerste fiets en ik verwater wel naar de domane sl5, synapse,canyon endurance etc. Nu nog verkocht krijgen thuis 😀

Plaats reactie