Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merckx of De Rosa

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2014 20:09

gene schreef:Met mijn verstand kies ik .
Sinds wanneer kies je een fiets volledig met je verstand? :lol: :lol: :lol:
Less is bore

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 28 okt 2014 20:20

Dionysos schreef:Volgens mij heeft de San Remo een uitgesproken geometrie met een relatief lange bovenhuis en relatief korte balhoofdbuis (terwijl dat vroeger bij Merckx omgekeerd was). Je moet wel zeker weten dat zo'n geometrie je bevalt. Over het uiterlijk van beide frames zal ik me maar niet uitlaten (ik ben zo'n ouwe lul dat beide voor mij te modern ogen).
Dat valt mee. Als je een maat M pakt dan kun je die vergelijken met een normale 56cm. Als je die weer afzet tegen andere merken 56'ers dan heeft hij dezelfde reach (396mm) en een balhoofdbuis van 16cm. Met andere woorden, hij is niet extreem maar vrij normaal.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 28 okt 2014 22:23

Mij viel op de Bike Motion de looks van Merckx wel iets tegen. De De Rosa vond ik wel mooier. Qua rijeigenschappen is het de vraag wat je wilt en wat de fietsen bieden.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 28 okt 2014 23:16

daniel1975 schreef:
gene schreef:Met mijn verstand kies ik .
Sinds wanneer kies je een fiets volledig met je verstand? :lol: :lol: :lol:[/quote

Zo grappig dat ik niet meer bijkom van het lachen.
Maar zoals jij een fiets omschrijft:"stijlvol", "klassiek", "unieker", "minder schreeuwerig","rustiger", "ranker", vind ik zelfs nog grappiger. Jij bent een kunstkenner. :lol:

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 29 okt 2014 00:18

Ik zie De Rosa als een fiets van 12 in een dozijn.Vork/balhoofd en achterpoten bij Merckx zijn designvoller (over de vormgeving), en ik heb wel begrip voor andere meningen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 okt 2014 07:46

ottorongo schreef:Ik zie De Rosa als een fiets van 12 in een dozijn.Vork/balhoofd en achterpoten bij Merckx zijn designvoller (over de vormgeving), en ik heb wel begrip voor andere meningen.
Dit vind ik grappig. Ik kijk naar de Merckx en zie eenzelfde frame als alle merken tegenwoordig hebben. Aero. Zit bijna geen verschil meer tussen de frames. Of je nu een Canyon, pina, ridley, koga of deze pakt. En dan vergeet ik er ook nog een heleboel. Het is allemaal niet meer origineel.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 29 okt 2014 15:49

Stuntman Mike schreef:
Dionysos schreef:Volgens mij heeft de San Remo een uitgesproken geometrie met een relatief lange bovenhuis en relatief korte balhoofdbuis (terwijl dat vroeger bij Merckx omgekeerd was). Je moet wel zeker weten dat zo'n geometrie je bevalt. Over het uiterlijk van beide frames zal ik me maar niet uitlaten (ik ben zo'n ouwe lul dat beide voor mij te modern ogen).
Dat valt mee. Als je een maat M pakt dan kun je die vergelijken met een normale 56cm. Als je die weer afzet tegen andere merken 56'ers dan heeft hij dezelfde reach (396mm) en een balhoofdbuis van 16cm. Met andere woorden, hij is niet extreem maar vrij normaal.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind een effectieve bovenbuislengte van 576 mm bij een balhoofdbuis van 160 mm toch iets agressiever dan normaal. Het valt natuurlijk niet buiten de orde, maar ik wou er de topic starter toch voor waarschuwen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2014 19:03

JPAR schreef:
ottorongo schreef:Ik zie De Rosa als een fiets van 12 in een dozijn.Vork/balhoofd en achterpoten bij Merckx zijn designvoller (over de vormgeving), en ik heb wel begrip voor andere meningen.
Dit vind ik grappig. Ik kijk naar de Merckx en zie eenzelfde frame als alle merken tegenwoordig hebben. Aero. Zit bijna geen verschil meer tussen de frames. Of je nu een Canyon, pina, ridley, koga of deze pakt. En dan vergeet ik er ook nog een heleboel. Het is allemaal niet meer origineel.
Yep, ik had toevallig 2 plaatjes van een Canyon en een F8 in het pina-topic geplaatst. Zelfde 'originele' design-ideen als de Merckx. Die verlaagde aansluiting van de achterbrug op de staande buis is standaard bij de zogenaamde aero frames.
Less is bore

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 29 okt 2014 20:32

Ja, inderdaad de Merckx is in een moderner kleedje van de tekentafel gekomen maar wat is daar dan mis mee? Dat spreekt me juist aan, je moet met je tijd mee, toch!!
Bij DeRosa zie ik eigenlijk een model van 10 jaar terug, doe de stickers eraf en je krijgt ,volgens mij
(denk ik) een andere benadering.Maar volgens de reacties op het forum heb ik niet volgelingen. :roll:

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 okt 2014 20:52

Het gaat niet om het modernere kleedje. Daar houd ik ook wel van. Vond de Wilier cento1 Air eerst prachtig. Maar nu alle fietsen zo op elkaar lijken is de lol er voor mij af. Er zit in al die aero frames geen originaliteit meer.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 okt 2014 21:47

Tsja, stickers maken bij velen toch de fiets? Benieuwd hoeveel blanco frames de forummers zullen herkennen?
Een Pinarello zal lukken, een Roubaix zal lukken, misch een paar tt frames, en dan? Dan wordt het erg lastig.
Less is bore

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 29 okt 2014 22:30

Dionysos schreef:
Stuntman Mike schreef:
Dionysos schreef:Volgens mij heeft de San Remo een uitgesproken geometrie met een relatief lange bovenhuis en relatief korte balhoofdbuis (terwijl dat vroeger bij Merckx omgekeerd was). Je moet wel zeker weten dat zo'n geometrie je bevalt. Over het uiterlijk van beide frames zal ik me maar niet uitlaten (ik ben zo'n ouwe lul dat beide voor mij te modern ogen).
Dat valt mee. Als je een maat M pakt dan kun je die vergelijken met een normale 56cm. Als je die weer afzet tegen andere merken 56'ers dan heeft hij dezelfde reach (396mm) en een balhoofdbuis van 16cm. Met andere woorden, hij is niet extreem maar vrij normaal.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind een effectieve bovenbuislengte van 576 mm bij een balhoofdbuis van 160 mm toch iets agressiever dan normaal. Het valt natuurlijk niet buiten de orde, maar ik wou er de topic starter toch voor waarschuwen.
Daar gaat het niet om, de reach is 396mm. Ook de balhoodbuis is normaal. Let wel, ik vergelijk hem met andere 'snelle' frames en niet met een comfortracer.

Plaats reactie