Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merckx of De Rosa

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 05 nov 2014 20:39

:shock: En eris nog meer: DeRosa heeft Merckx aangezet om een eigen merk op te starten en Merckx kocht , en verkocht, in zijn beginfase fietsen met kaders Derosa (hoelang weet ik niet), en stond Merckx bij met raad en daad.Voilà, om het verhaal compleet te maken.

Dude
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:50

Dude 05 nov 2014 22:48

ottorongo schreef::shock: En eris nog meer: DeRosa heeft Merckx aangezet om een eigen merk op te starten en Merckx kocht , en verkocht, in zijn beginfase fietsen met kaders Derosa (hoelang weet ik niet), en stond Merckx bij met raad en daad.Voilà, om het verhaal compleet te maken.
Grappig weetje in het kader van dit topic. Zal niet zo vaak voorkomen dat een producent zijn klant aanspoort om concurrent te worden.

Ik was erg onder de indruk van de Idol op de BM...
Abide.

Transalp2011
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mei 2014 20:45

Transalp2011 06 nov 2014 22:23

FM gaat beide fietsen regelen dus hopelijk binnekort een keer allebei testen! Dan kan ik eindelijk een besluit nemen.
Heb er zin in!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 nov 2014 23:53

En zo hoor je een fiets in deze prijsklasse te kopen! Helaas tegenwoordig een zeldzaamheid maar dat komt ook deels door de Hollandse dichtgenaaide consument die alleen maar de beste specs voor het minste geld wil.
Campagnolo Ultra Dork

Bella Toscana
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2014 21:56

Bella Toscana 24 nov 2014 22:44

De vergelijk van Transalp2011; Merckx of De Rosa heeft mij aangezet een account aan te maken op dit forum. Ik wil mijn ervaring met De Rosa graag met jullie delen.

In 2011 kocht ik een De Rosa Merak bij een bepaalde Limburgse fietsenboer. Niet zomaar natuurlijk, maar na een intensieve zoektocht waarin ik zo ongeveer elk boutje van elke interessante fiets had onderzocht (Fondriest, Gios, Tommasini, Bianchi etc.). Ik was op zoek naar een exclusieve fiets. In mijn geval deed de De Rosa Merak iets met me. Een soort van liefde op het eerste gezicht misschien. In deze prijsklasse gaat het waarschijnlijk meer om emotie dan absolute cijfers.

Na ongeveer 10.000 km op mijn De Rosa is de liefde nog niet bekoeld. Wel heb ik de fiets (en zijn constructie) al meer dan eens vervloekt. In mijn geval was de doorgestoken zadelpen een kriem. Er komt onvermijdelijk zand of stof tussen het zadelpen en frame waardoor er allerlei problemen onstaan. Daarnaast kraakt en piept mijn crankstel als ik het niet regelmatig schoonmaak en zijn de balhoofdlagers zo geconstrueerd dat ze na 3 regenritten zo goed als vast geroest zitten (er kan gemakkelijk water in het lagers komen). Gelukkig ben ik relatief handig waardoor ik door al deze kleine gebreken relatief gemakkelijk kan voorkomen en oplossen.

Ik krijg regelmatig het idee dat vorm voor functie is gegaan bij mijn type Merak. Vanaf 2012 heeft De Rosa ook een aantal veranderingen in het frame doorgevoerd.

Afgelopen maand vond ik na een goede schoonmaakbeurt een klein scheurtje in de lak van mijn frame. Ik kreeg ongeveer een hartverzakking bij het idee dat mijn framegarantie ondertussen verlopen was. Daarom heb ik direct contact gezocht met De Rosa zelf. Bij de aanschaf van mijn fiets in 2011 hadden ze mij immers ook geholpen bij het bepalen van de juiste framemaat.

Na een korte mailwisseling met Cristiano de Rosa kon ik langskomen in Milaan om het probleem te onderzoeken ( ik heb mazzel dat ik tijdelijk in Italië woon). Bij aankomst werd het probleem door één van de 3 broers onderzocht en direct onderkent. Geen gezeur over verkeerd gebruik, valpartijen of andere potentiele oorzaken. Ze zouden het voor me oplossen. Op dit moment was ik al zo'n 30 min in de shop zonder dat er naar een garantiepapiertje gevraagd was. Mijn frame wordt op dit moment gedeeltelijk opnieuw gelamineerd en gespoten. Verwachte kosten tussen de 100-200 euro. Mijn bezoek werd afgesloten door een kleine tour in de fabriek, waar ik vrij mocht rondlopen en foto's maken.

Moraal van dit verhaal: ondanks de 'problemen' die ik met mijn De Rosa heb vind ik het nog steeds een prachtige fiets. Klantgerichtheid van De Rosa is echt top maar communicatie erg Italiaans (kort en bondig en op 1 van je 3 vragen krijg een antwoord). Kun je daar doorheen kijken dan is het een prachtig merk met dito historie. Zoek je iets gebruiksvriendelijks voor echt veel km, kijk dan verder.

Leuke bijkomende noot: ook in Italië zijn de De Rosa's relatief zeldzaam. Het stikt hier in Toscane van de Pinarello's en Colnago's, maar De Rosa's zie ik zelden. Misschien heeft het te maken met 'value for money' maar in mijn geval is het hart nog steeds steker dan het hoofd.

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 25 nov 2014 08:17

Wat een verhaal. Leuk om te lezen hoe ze met hun klanten omgaan. Foto misschien?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 25 nov 2014 10:19

Inderdaad, wat een verhaal.
Als je een De Rosa wil, moet je wel heel veel met de mantel der liefde bedekken.
Ik heb door de jaren heen een nuchtere kijk gekregen op fietsen, geef mij maar een functionele fiets

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 25 nov 2014 12:56

gene schreef: Als je een De Rosa wil, moet je wel heel veel met de mantel der liefde bedekken.
Ik heb toch het vermoeden dat bovenstaand verhaal niet representatief is en je hier niet het imago van een heel merk aan moet ophangen.
Bij mijn Merak herken ik het probleem niet met de zadelpen en het kraken bij de crank. De balhoofdlagers heb ik in een jaar tijd wel een keer vervangen, maar ik moet nog zien of dat structureel is.

Bella Toscana
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2014 21:56

Bella Toscana 25 nov 2014 17:08

Tja de mantel der liefde, misschien vandaar het 'cuore rosso'. Positief vind ik dat je ook met een 'ouder' frame serieus genomen wordt. In de 'reparatiehoek' stonden trouwens ook enkele stalen frames omtrent 1980, dat zegt misschien al genoeg.

For the record, ik heb mijn fiets nog niet terug. Komende week waarschijnlijk, dan kan ik meer zeggen over kwaliteit van de reparatie.

Foto's zijn niet fantastisch, gemaakt met telefoon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 25 nov 2014 19:45

@Bella Toscana mooie foto's!!

Ik heb dezelfde ervaringen met De Rosa, mijn eerste King had ik door eigenschuld in de prak gereden tegen een stoepband. Gevolge een scheur ter hoogte van het balhoofd. Contact gezocht met De Rosa rechtstreeks en ze vroegen me het frame op te sturen. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik een nieuw frame terug weliswaar niet in de kleur die ik mooi vond maar ja...was wel mijn eigen schuld...kosten waren alleen de verzending....

Mijn King 3 RS had wat lak problemen, kleine blaasjes dat op steeds meerdere plekken verscheen.Wederom rechtstreeks contact opgenomen met De Rosa, en is keurig opgelost.. kosten waren ook alleen deze keer de verzendkosten.

Voordeel van De Rosa is dat je rechtstreeks zaken kunt doen, en er is heel veel mogelijk :-)
YFood !!!

Bella Toscana
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2014 21:56

Bella Toscana 25 nov 2014 22:39

@csteenbe

Goed om te horen dat De Rosa ook in jou geval netjes heeft gehandeld! Het is inderdaad zo dat je vrij gemakkelijk rechtstreekt met De Rosa contact kunt hebben. Hoewel de communicatie echt op zijn Italiaans gaat (ook als je Italiaans spreekt trouwens..).

Deze manier van zaken doen typeert veel Italiaanse familie bedrijven, continuiteit is vaak belangrijker dan groei.

Echt een aanrader om eens langs de shop te gaan in Milaan. De 'oude' Ugo de Rosa is daar volgens mij nog bijna dagelijks te vinden.

Ik ben erg benieuwd hoe mijn Merak terug zal komen, laat het even weten.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 nov 2014 08:29

Het blijft natuurlijk Italie, is voor ons noord-europeanen toch een verschil qua communicatie, ligt misschien ook wel eens aan ons.... Maar als je je een beetje aanpast aan hun manieren dan komt het echt wel goed.
YFood !!!

Plaats reactie