Podcast #16: Het is druk in het bos, hoe gaan we daarmee om?
De bossen zijn overvol met mountainbikers, gravelbikes, wandelaars,...
Om het forum te gebruiken dien je je eerst in te loggen.
1. Is dat zo? Ik zou denken dat bij gelijke druk bredere banden juist meer grip hebben dan dunnere banden omdat het contactoppervlak met de weg groter is.Dionysos schreef:Dunne bandjes hebben -bij gelijke druk- net zoveel grip als bredere banden.
Bredere banden monteer je het makkelijker op een cyclocrosser en op fitnessbike/hybride. Op een racefiets ben je vaak beperkt tot 28mm, soms zelfs tot 25 mm. Op een cyclocrosser of fitness/hybride fiets monteer je doorgaans makkelijk zelfs een 32 mm band.snellegazelle schreef:De reden waarom ik twijfel heeft voornamelijk te maken met dat ik niet weet of ik op dunne bandjes durf te rijden. Dit in verband met ook in de herfst/winter/regen/donker te willen rijden. Sneeuw wordt teveel van het goede, dan pak ik de bus.
Score: racefiets of cyclocrosser.snellegazelle schreef:Ik zou graag wat sportiever van de fiets gebruik willen maken, zodat ik na een betere conditie meer kilometers kan gaan vreten.
Score: racefiets of cyclocrossersnellegazelle schreef:Bagagedrager en spatborden zijn niet nodig, aangezien ik een tasje op de rug meeneem en op mijn werk me netjes kan opfrissen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je ook op een racefiets spatborden kunt monteren. Ik wilde er alleen op wijzen dat spatborden toch wel prettig zijn voor woon-werkverkeer. Overigens moet ik bekennen dat een winter/regenfiets met oogjes voor spatborden hoog op mijn verlanglijstje staat, want die vastklikdingen voor de racefiets bieden toch wat minder beschermingMarkVeenstra schreef:Maar je hoeft niet een fiets te kopen waar de spatborden al in de showroom op zitten. Of specifiek voor dit argument afzien van een racer. Want er zijn prima spatbordjes voor racers (en voor alle andere type fietsen), die je ook nog eens makkelijk kan bevestigen.Dionysos schreef:Dunne bandjes hebben -bij gelijke druk- net zoveel grip als bredere banden. Mijns inziens zijn spatborden voor woon-werkverkeer belangrijker dan de bandbreedte. Het fietst niet zo prettig met een waterstraal op je schoenen en onderrug gericht.
Waar je nu naar neigt is het gene ik precies zou doen. Als je boven budget komt dan is dat geen punt want je krijgt ook meer.snellegazelle schreef:Goeie bruikbare tips, wel grappig om te zien dat ik niet de enige ben die twijfelt. Ik neig nu naar een cyclocrosser met een extra set wielen. Weet alleen niet of ik binnem mijn budget kan blijven. Gelukkig heb ik nog een paar weekjes voordat het fietsplan op het werk wordt opgeheven...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers