Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Type fiets bepalen

snellegazelle
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2014 18:24

snellegazelle 03 okt 2014 16:03

Hallo fanatieke fietsers!

Na een aantal dagen meegelezen te hebben op dit forum (leuk om te zien dat fietsen écht leeft in nederland!), plaats ik nu mijn eerste post met een vraag om advies.

Ik ben een (zeer) beginnende fietser. Voor mijn gezondheid wil ik de fiets gaan gebruiken voor woon-werkverkeer en voor een mooie zondagstocht. (woon-werk=15km enkele reis, zondagstocht = 20-30km).

Nu twijfel ik heel erg wat voor type fiets ik wil gaan kopen. Ik twijfel heel sterk tussen een racefiets, cyclocross en heel misschien een fitnessbike.

De reden waarom ik twijfel heeft voornamelijk te maken met dat ik niet weet of ik op dunne bandjes durf te rijden. Dit in verband met ook in de herfst/winter/regen/donker te willen rijden. Sneeuw wordt teveel van het goede, dan pak ik de bus.

Bij de 3 fietsenmakers waar ik geweest ben, werd mij 3x een ander advies gegeven. Hier word ik ook niet veel wijzer van zucht..

Ik hoop dat er iemand advies kan geven wat voor type fiets ik het best kan kiezen?
Budget = max 1000 euro, inclusief pedalen, zonder evt schoenen.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 03 okt 2014 16:05

20-30 kilometer is natuurlijk niet veel. Voor wat jij wil gaan doen kan je zo te zien prima een hybride fiets aanschaffen. Dan heb je ook het gemak van een bagagedrager en spatborden.

snellegazelle
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2014 18:24

snellegazelle 03 okt 2014 16:09

jer81 schreef:20-30 kilometer is natuurlijk niet veel. Voor wat jij wil gaan doen kan je zo te zien prima een hybride fiets aanschaffen. Dan heb je ook het gemak van een bagagedrager en spatborden.
Ik zou graag wat sportiever van de fiets gebruik willen maken, zodat ik na een betere conditie meer kilometers kan gaan vreten.

Bagagedrager en spatborden zijn niet nodig, aangezien ik een tasje op de rug meeneem en op mijn werk me netjes kan opfrissen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 okt 2014 16:40

Wat lijkt je zelf het mooist?

De dunne bandjes hoef je je niet te druk om te maken. 23mm breed is de standaard geweest, maar 25mm past al in vrij veel racefietsen en wordt meer en meer gebruikt (voordeel: je hoeft je banden minder hard op te pompen, dus je houdt iets meer comfort over). En soms kan zelfs 28mm gemonteerd worden.
Cyclocrosser kan ook, eventueel met "gewone" bandjes. Ik heb nog niet gelezen dat je ook van de weg af wilt, dus dan zou je met hetzelfde gemak een gewone racer kunnen kiezen. Verschil zit er natuurlijk in houding, maar dat zit ook al tussen 2 gewone racefietsen afhankelijk van hun geometrie --> Kwestie van uitproberen.
Fitness fiets kan ook net zo makkelijk (i.e. de hybride die door jer81 genoemd werd). Kan je ook prima langere stukken op rijden.

Dus ja, alles kan. Maar waar word je zelf het meest enthousiast van? Want die fiets zul je uiteindelijk het liefst een keer vaker willen pakken in het weekend, of op de weg naar huis een extra lusje mee gaan rijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

snellegazelle
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 sep 2014 18:24

snellegazelle 03 okt 2014 17:33

Bedankt voor je reactie Mark, ik word het meest enthousiast van een racefiets, omdat ik hier meer uitdaging in zie qua conditie en techniek. Cyclocross lijkt me ook leuk. Maar ik weet niet hoe groot het snelheids verlies op de weg hiermee is. Een van de fietsenmakers lachtte me nog net niet uit toen ik dat aangaf.

Ik maak me zorgen over de dunne bandjes... Als ik de bredere banden erop zet (=28mm?), kan ik dan tijdens de herfst (bladeren op de weg en regen) gewoon door blijven fietsen? De kou deert me niet en een nat pak al helemaal niet, maar ik ben (onterecht?) bang om onderuit te gaan.

Ik hoef niet perse van de weg af, ik heb genoeg leuke routes uitgestippeld voornamelijk met asfalt.

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 03 okt 2014 19:47

Dunne bandjes hebben -bij gelijke druk- net zoveel grip als bredere banden. Mijns inziens zijn spatborden voor woon-werkverkeer belangrijker dan de bandbreedte. Het fietst niet zo prettig met een waterstraal op je schoenen en onderrug gericht.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 okt 2014 20:09

snellegazelle schreef:Ik maak me zorgen over de dunne bandjes... Als ik de bredere banden erop zet (=28mm?), kan ik dan tijdens de herfst (bladeren op de weg en regen) gewoon door blijven fietsen? De kou deert me niet en een nat pak al helemaal niet, maar ik ben (onterecht?) bang om onderuit te gaan.
Even heel realistisch; onderuit ga je zowiezo toch een keertje. ;)
Ik weet niet hoe de weg bij jouw eruit ziet in de herfst maar hier in de kop van Noord Holland valt het wel mee met de bladeren op de weg.
Ik rij ook dezelfde afstand als jouw elke dag op de racer en ben nog nooit onderuit gegaan door gebladerte, alleen door ijzel.
(En een keertje op de eerste dag met klikpedalen :mrgreen: )
Maar wat ik wil zeggen is dat het heel moeilijk is om iemand te vertellen wat voor fiets hij moet nemen.
Ik had in het begin een crosshybride maar wou toch een racer.
Was eventjes wennen maar sindsdien wil ik geen andere fiets.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 okt 2014 23:25

Dionysos schreef:Dunne bandjes hebben -bij gelijke druk- net zoveel grip als bredere banden. Mijns inziens zijn spatborden voor woon-werkverkeer belangrijker dan de bandbreedte. Het fietst niet zo prettig met een waterstraal op je schoenen en onderrug gericht.
Maar je hoeft niet een fiets te kopen waar de spatborden al in de showroom op zitten. Of specifiek voor dit argument afzien van een racer. Want er zijn prima spatbordjes voor racers (en voor alle andere type fietsen), die je ook nog eens makkelijk kan bevestigen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 okt 2014 00:48

Ik doe 20 km (enkel) woon-werk met de racefiets en 25 mm bandjes.
Bevalt prima maar voor de volgende opteer ik voor comfortabele geometrie (langer balhoofd, kortere bovenbuis, langere wielbasis, grotere naloop), ruimte voor 28 mm bandjes en oogjes voor spatborden. En mss ook een dynamonaaf. Gaat dus meer richting randonneurfiets.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 okt 2014 08:21

Kijk ook eens naar de Strada modellen van Stevens, de fitness bikes.
Voor de afstanden en het doel dat je voor ogen hebt, lijkt me dit een perfecte fiets.
Is dan na een tijd je conditie zo goed en heb je er nog steeds lol in, dan schaf je een racer aan voor erbij. ;)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 04 okt 2014 10:23

Ik heb zelf een cyclocrosser. Bij normale omstandigheden heb ik er racebandjes op liggen. Je kunt hier net zo snel mee fietsen als met een racefiets.
Als het glad is, en dan heb ik het over bevroren wegen, leg ik er crossbandjes (32mm met profiel) op.
Als je ze niet te hard oppompt kun je er zelfs in de sneeuw prima mee vooruit.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 04 okt 2014 12:06

Ik zou je ook een cyclocrosser adviseren. Kun je er normale banden op leggen voor op de weg, en als je ooit wil kun je er in het winterseizoen (of in de zomer) ook lekker mee door het bos.

Stel je voor, je wordt écht enthausiast dan kun je hem gewoon als racefiets gebruiken, dit heeft geen (snelheids)beperkingen verder. Nog gekker, ook voor mtb toertochten in de winter is hij geschikt, mocht je dat ooit willen.

Succes!

Plaats reactie