Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon of toch alu??

kloekloek
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2013 09:53

kloekloek 12 sep 2014 12:08

Ik ben aan het twijfelen....
Ik wil een nieuwe fiets aanschaffen, maar twijfel of ik voor carbon moet gaan, of toch nog een alu frame..

Ik fiets nu twee jaar op een Bulls Desert Falcon (2009??) volledig Ultegra afgemonteerd.
Ik ben zelf 1,75 en zo'n 75 kg, en Ik fiets zo'n 1 keer per week 60 a 70 km (ik doe ook nog andere sporten). Ik fiets een beetje allround, dus zowel vlak als redelijke beklimmingen op vakantie in Frankrijk of Italie.
Budget voor een nieuwe fiets is inclusief inruil en fietsplan zo'n 1300 a 1400 euro.

Nu kan ik hiervoor een redelijke instap fiets met carbon-frame voor aanschaffen, waarbij ik twijfel of IK hier echt verschil bij ga merken tov een alu frame.
Ik overweeg anders een goed alu frame met goede afmontage met een deftig wielsetje.

Graag enige ervaring en advies van jullie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 sep 2014 12:41

Toen ik vorig jaar mn fiets moest vervangen, op vrij korte termijn in eens, werd bij gewezen op de alu frames van zowel Specialized als Canyon. Waar je voor 700 a 800 euro (frame prijs), zeer goed frame krijgt die zich zeker zou kunnen meten met de instap carbon frames.

Heb toen de Canyon ultimate AL gekocht, uiteindelijk complete fiets met 105, kabeltjes binnendoor etc, en die bevalt uitstekend. (wordt ook altijd als zeer goed getest in fietsbladen)
Volgens mij is de huidige versie alleen net wat boven je budget, maar ze hebben meerdere opties natuurlijk. En er zijn vast ook nog andere merken die een goede alu fiets kunnen leveren.

Er zal ontgetwijfeld een verschil te voelen zijn tussen alu en carbon. En een goede alu zal beter zijn dan een goedkope carbon denk ik (Rose bijv ook mooie, maar wat duurdere?, alu fietsen). Maar ja, wat is beter? Dat is persoonlijk. Carbon zou iets meer comfort geven. Qua gewicht hoeft t niet uit te maken, qua stijfheid, is afhankelijk van de bouwer. Het beste is bij fietsenmaker langs gaan en 1 instap carbon fiets uitproberen, en een zelfde prijsklasse goede alu fiets ook proberen, dan voel je het verschil.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 sep 2014 14:23

Laatst werd er ergens in een topic verwezen naar een artikeltje waarin gesteld werd dat comfort van frames, wielen, etc niet te voelen (of te meten!) is, dus dat argument kan ook overboord! Blijft als enige reden om carbon te kopen nog over het gewicht: Carbon frames kunnen (veel) lichter dan alu frames, bij minstens dezelfde stijfheid. Dat zijn dan wel frames die in het hogere prijssegment zitten. Onder de 1000E frameprijs kun je volgens mij een top alu frame kopen (Canyon, Cannondale, Rose) of een vrij matig carbon frame.
Ik zou dus in jouw geval altijd voor alu-met-mooie afmontage gaan.

NB: zelf ben ik pas vorig jaar over gestapt van een alu Colnago Dream naar een carbon Cannondale Supersix. Ik merk verschil in stijfheid van de fiets (de C'dale voelt veel strakker bij hard aanzetten en ietsje strakker in de afdaling) en in gewicht (de C'dale is in totaal iets meer dan een kilo lichter geloof ik). Dat gewicht merk ik vooral als ik de fiets in de schuur ophang trouwens ;-)
In comfort merk ik 0.0 verschil. Ik heb beide fietsen dan ook exact identiek kunnen afstellen.
En wat betreft de stijfheid: de dream is gewoon niet zo'n hele stijve fiets, ik ben er van overtuigd dat een modern oversized alu frame ook knetterstijf te maken is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 sep 2014 15:55


Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 12 sep 2014 16:20

kloekloek schreef:Budget [... ] is inclusief inruil [...] zo'n 1300 a 1400 euro.
Dan is het natuurlijk ook wel goed om te weten wat je in te ruilen hebt; varieert van 50 euro voor de moeite tot 5000 euro voor een Madone7 (oid) ;)
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 12 sep 2014 16:33

Mijn ervaring past niet bij de conclusie van het slowtwitchartikel. Ik had een knalhard alu Cannondale frame en heb nu een stalen frame. Ik voel het verschil heel duidelijk, een wereld van verschil.
Alle onderdelen overgezet, dus alleen het frame is anders. Met het alu frame voelde ik elk klein steentje op de weg en met het stalen frame wordt dit soort trillingen weggefilterd, zonder dat het frame slap of vaag aanvoelt. Bijv. met afdalingen of hoge snelheden stuurt het frame scherp en direct.
Dus ik zou het artikel met een korreltje zout nemen.

kloekloek
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 sep 2013 09:53

kloekloek 12 sep 2014 17:10

RMB schreef:
kloekloek schreef:Budget [... ] is inclusief inruil [...] zo'n 1300 a 1400 euro.
Dan is het natuurlijk ook wel goed om te weten wat je in te ruilen hebt; varieert van 50 euro voor de moeite tot 5000 euro voor een Madone7 (oid) ;)
Incl inruil is dit het budget. Waarde van de huidige fiets is al bepaald :)
Ik denk dat echt rijden met twee verschillende fietsen wel merkbaar verschil gevoeld moet worden.
De overweging om voor een alu fram te gaan tov een carbon, is dat er budget overblijft voor leuke upgrades zoals betere afmontage en wielen. De vraag is of dit opweegt tegen een carbon frame met iets mindere afmontage en wielen..

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 sep 2014 17:22

r600 schreef:Mijn ervaring past niet bij de conclusie van het slowtwitchartikel. Ik had een knalhard alu Cannondale frame en heb nu een stalen frame. Ik voel het verschil heel duidelijk, een wereld van verschil.
Alle onderdelen overgezet, dus alleen het frame is anders. Met het alu frame voelde ik elk klein steentje op de weg en met het stalen frame wordt dit soort trillingen weggefilterd, zonder dat het frame slap of vaag aanvoelt. Bijv. met afdalingen of hoge snelheden stuurt het frame scherp en direct.
Dus ik zou het artikel met een korreltje zout nemen.
Dat zou ik niet zo snel zeggen. Het gaat in het artikel om een test met onherkenbaar gemaakte frames. Jij hebt zelf een steekproef van zegge 1.
Ze zeggen ook dat bij een drukverschil van 0,27 bar het verschil niet meer voelbaar is
De fabriek die de test uitvoerde zal niet blij geweest zijn met de uitslag, ik zou het serieuzer nemen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 12 sep 2014 18:07

RMB schreef:
kloekloek schreef:Budget [... ] is inclusief inruil [...] zo'n 1300 a 1400 euro.
Dan is het natuurlijk ook wel goed om te weten wat je in te ruilen hebt; varieert van 50 euro voor de moeite tot 5000 euro voor een Madone7 (oid) ;)
Nog even het verschil tussen inclusief en exclusief nalezen, "RMB" ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 12 sep 2014 18:22

timo2.0 schreef: Nog even het verschil tussen inclusief en exclusief nalezen, "RMB" ;)
Oeps, ik typ weer sneller dan ik denk :oops:
kloekloek schreef:De vraag is of dit opweegt tegen een carbon frame met iets mindere afmontage en wielen..
Beantwoord voor jezelf de vraag op welk gebied dit 'op zou moeten wegen', dan kan je een keuze maken. Snelheid, comfort, prijs, gevoel, looks?

Zelfde categorie:
De vraag 'is een upgrade van 105 naar ultegra (bijvoorbeeld) het geld waard?' wordt hier ook wel eens gesteld. Ook dan moet je bedenken, wat is 'waard zijn'. Betekent dat 'input<output'? In dat geval moeten zowel input als output gedefineerd worden, en dat kan denk ik geen enkele amateur. Mijns inziens moet de vraag 'heb ik dit er voor over' dus gesteld worden, en het antwoord daarop is heel persoonlijk.
Om hierin een keuze te maken kan je natuurlijk wel informeren naar bijvoorbeeld de verschillen tussen 105 en Ultegra, zo kan je beter bepalen hoeveel geld je er voor over hebt.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 sep 2014 08:57

r600 schreef:Mijn ervaring past niet bij de conclusie van het slowtwitchartikel. Ik had een knalhard alu Cannondale frame en heb nu een stalen frame. Ik voel het verschil heel duidelijk, een wereld van verschil.
Alle onderdelen overgezet, dus alleen het frame is anders. Met het alu frame voelde ik elk klein steentje op de weg en met het stalen frame wordt dit soort trillingen weggefilterd, zonder dat het frame slap of vaag aanvoelt. Bijv. met afdalingen of hoge snelheden stuurt het frame scherp en direct.
Dus ik zou het artikel met een korreltje zout nemen.
"Alleen het frame is anders"
Maar dat is nogal wat anders --> Materiaal (waar het hier om gaat), maar vast ook de geometrie, de buizenvormen, diameters, wanddiktes, lassen etc. dus het gevoelde verschil kan ook uit andere aspecten komen dan alleen het materiaal verschil.
Mijn Canyon ultimate AL, rijdt lekker en strak. Heb in ieder geval geen "last" van elk hobbeltje te voelen. Nou weeg ik zelf ook 90kg, kan me voorstellen dat als je zelf veel lichter bent, je ook sneller hobbeltjes als stuiterend gaat ervarn :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 15 sep 2014 09:24

Afgelopen weken hier voor eenzelfde keuze gestaan voor fiets voor mijn ega.

Ze is zeer sportief maar niet zo "fiets" fanatiek als ik. Ze wil volgend seizoen wat meer tochten gaan rijden, o.a. mee met Chouffe, Trois Ballons e.d. Ze zal dan de kortere afstanden rijden.
Er moest dus wel een serieuze fiets komen voor een bedrag dat ongeveer op gelijke hoogte ligt als jij er voor over hebt.
Eerste wat opgelost moest worden: verkopen van haar huidige fiets. Het inruilen is bij een aantal FM en zeker bij internet-aanbieders niet meer mogelijk. (Via marktplaats was dat snel gebeurd.)
Door dat te doen is je keuzevrijheid een stuk groter.

Keuze-proces ging toen over een passend frame bij haar eisen!
Dus niet carbon of alu, maar heeft het de zit die zij wil.
Toen de keuze van wielen en opbouw, zadel (voor haar heel belangrijk), breedte van het stuur etc. Groep wilde we graag shimano, dat hebben mijn fietsen ook en zij wil een 32 achter. Dus nieuwe 105 of Ultegra 6800.

Uiteindelijk is het, voor haar, een Rose geworden, Xeon RS300 met ultegra 6800, mavic wielen, aangepast stuur en pen, andere zadelpen etc. Daar kon alles aan aangepast en gewijzigd worden wat we wilden.

Waarom dit hele verhaal? Misschien moet je je niet zo laten leiden door de basis vraag, maar meer kijken naar een goed passende fiets, met de specs die je wilt. Je komt dan vanzelf op de beantwoording van alu of carbon, want daar zit toch nog wel paar honderd euro aan prijsverschil tussen. Bij ons werd het dus alu :lol:
Allard

Plaats reactie