Carbon of toch alu??
-
- Forum-lid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 jul 2014 21:54
Zelf ook een beetje aan het twijfelen over de aanschaf van een nieuwe racefiets. Vanwege de overstap naar de 2015 modellen zijn veel racefietsen nu in de aanbieding. Heb echt een heel mooie Giant aluminium gezien (met een naadloos frame) voor een heel zacht prijsje. Materiaal voelt zeer degelijk aan en je kunt merken dat het wel de top van aluminium is. Echter, ik kan ook doorsparen voor een carbon. Alleen dan betaal je wel gelijk minimaal €1900,- á €2000,-
Mijn idee. Ik heb zowel een carbon racer als een (moderne) alu racer. Ik merk weinig tot geen verschil tussen beide fietsen. Ik moet wel zeggen dat de alu racer ietwat beter is afgemonteerd dan de carbon racer: campa chorus 11 speed vs ultegra 6600, carbon zadelpen van 27,2 mm vs een aluminium zadelpen van 31,6 mm en mavic cosmic carbone SLS 1 vs easton circuits. Voor de minderuitgave voor een alu frame kun je kiezen voor een veel betere afmontage en dat merk je wel in het gebruik. Beide fietsen staan overigens op 25 mm banden.
Mijns inziens kun je dus beter kiezen voor een goed alu frame met een goede afmontage dan een gemiddeld carbon frame met een wat mindere afmontage en instapwielen. Vaak hoor je het argument dat je in het laatste geval de groep en de wielen later kunt opwaarderen, maar gezien de hoge kosten die dat met zich meebrengt is dat zelden een echte optie.
Mijns inziens kun je dus beter kiezen voor een goed alu frame met een goede afmontage dan een gemiddeld carbon frame met een wat mindere afmontage en instapwielen. Vaak hoor je het argument dat je in het laatste geval de groep en de wielen later kunt opwaarderen, maar gezien de hoge kosten die dat met zich meebrengt is dat zelden een echte optie.
Real men wear blûk!!! Marcel
Kan me bij voorgaande perfect aansluiten. Mijn instapper was alu, erna een duurder en toch zeer kwalitatief carbon frame. Heel tevreden van, maar heb nu toch terug een alu frame gekocht omdat die geometrie me beter ligt, en ik aan dit frame makkelijker zelf kan sleutelen (externe kabels, BSA, ...). Ik maak dus eerder de omgekeerde beweging. En in onze wielerclub rij ik niet trager hoor nu. Dit weekend nog een stevige kasseirit gedaan en met het comfort op de alu was dat prima.
Ga dus voor de juiste geometrie, en idd een goede afmontering en wielen. Belangrijker dan het carbon kaartje.
Ga dus voor de juiste geometrie, en idd een goede afmontering en wielen. Belangrijker dan het carbon kaartje.
Ik heb zelf een tijdje geleden voor een vergelijkbare vraag gestaan, en uiteindelijk gekozen om wederom voor een alu-frame te gaan (wel met een wat hoger budget: E 2500). Ik had redelijk goedkope alu-fiets met tiagra-groep, alu voorvork en zadelpen etc. Nu een Rose Xeon RS-4400 en dat is echt een enorm verschil met mijn oude fiets, ondanks dat het frame gewoon weer van aluminium is. Heb ook de nodige km's gemaakt met redelijk deftige carbon fietjes, en volgens mij scheelt dat weinig met mijn huidige fiets. Grootste verschil is dat het frame een paar honderd gram zwaarder is en een stukje goedkoper dan een vergelijkbaar carbon frame. Gezien je budget zou ik daarom dus eerder denken aan een alu-frame, heb je meer ruimte voor een fatsoenlijke groep en goede wielen.
Bedankt voor de reacties!
Ik denk dat ik voor mijzelf ook al de keuze heb gemaakt om wederom voor alu te kiezen, maar dan met goede afmontage en goede wielen.
Het is trouwens wel een leuke discussie of je het verschil tussen alu en carbon kan merken. Voor mij is het vooralsnog hetzelfde als je een sportuitlaat onder de auto hangt. Door het gebrom lijkt de auto meer vermogen te hebben..
Hoe is het frame van de Bianchi Nirone 7?
Ik denk dat ik voor mijzelf ook al de keuze heb gemaakt om wederom voor alu te kiezen, maar dan met goede afmontage en goede wielen.
Het is trouwens wel een leuke discussie of je het verschil tussen alu en carbon kan merken. Voor mij is het vooralsnog hetzelfde als je een sportuitlaat onder de auto hangt. Door het gebrom lijkt de auto meer vermogen te hebben..
Hoe is het frame van de Bianchi Nirone 7?
Misschien dat het qua prestaties in je lokale fietsclub inderdaad niet veel uitmaakt of je op een alu of carbon fiets rijdt, maar ik vind het werkelijk een wereld van verschil hoe de fietsen reageren. Ik heb sinds kort mijn alu fiets ingewisseld voor een carbon fiets en ik merkte meteen bij het eerste ritje dat mijn carbon fiets een stuk directer reageert op alles wat ik doe. Als je dan ook nog carbon wielen er in hangt is dit verschil nog beter merkbaar. Persoonlijk vind ik het erg fijn om te weten en voelen dat mijn fiets precies doet wat ik wil en wanneer ik het wil. Ik zou dus zeker voor carbon gaan. Heb geduld met het aankopen van zo'n fiets. Vaak zijn er wel leuke aanbiedingen te vinden als je het internet grondig afspeurt.
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
niks mis mee....kloekloek schreef:Hoe is het frame van de Bianchi Nirone 7?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja zo lust ik er nog wel een paar.Prutser schreef:Misschien dat het qua prestaties in je lokale fietsclub inderdaad niet veel uitmaakt of je op een alu of carbon fiets rijdt, maar ik vind het werkelijk een wereld van verschil hoe de fietsen reageren. Ik heb sinds kort mijn alu fiets ingewisseld voor een carbon fiets en ik merkte meteen bij het eerste ritje dat mijn carbon fiets een stuk directer reageert op alles wat ik doe. Als je dan ook nog carbon wielen er in hangt is dit verschil nog beter merkbaar. Persoonlijk vind ik het erg fijn om te weten en voelen dat mijn fiets precies doet wat ik wil en wanneer ik het wil. Ik zou dus zeker voor carbon gaan. Heb geduld met het aankopen van zo'n fiets. Vaak zijn er wel leuke aanbiedingen te vinden als je het internet grondig afspeurt.
Ik heb vorig jaar mijn 7 jaar oude alu frame voor een nieuw alu frame gewisseld. Dat was ook een wereld van verschil in directheid en stijfheid. Elke nieuwe fiets - die je vast met bepaalde bedoeling voorgeselecteerd hebt - zal strakker en mooier aanvoelen dan je ouwe fiets. In deze gebruikerscategorie dan wel te verstaan, want mensen die nieuw vs 1 jaar oud, topfietsen van 3000+ gaan vergelijken, zullen hier vast weer andere ervaring over hebben.
Zo is het ene alu frame het andere niet als je ze nieuw naast elkaar zet, als je oud met nieuw vergelijkt. Geldt ditzelfde ook voor carbon frames.
Zeker de goede alu fietsen, die qua prijs vergelijkbaar zijn met de goedkopere carbon's, doen het qua geometrie, gewicht en stijfheid van het frame minstens net zo goed. Denk aan de Canyon ultimate al, of de goeie Rose alu fietsen. Wil je het echt weten, moet je toch altijd ff proefrijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Idd. En mijn nieuw alu frame reageert veel directer dan mijn veel duurder carbon frame. Maar de geometrie is dan ook anders en de maat net iets kleiner. Altijd appels met appels vergelijken.MarkVeenstra schreef:Ja zo lust ik er nog wel een paar.Prutser schreef:Misschien dat het qua prestaties in je lokale fietsclub inderdaad niet veel uitmaakt of je op een alu of carbon fiets rijdt, maar ik vind het werkelijk een wereld van verschil hoe de fietsen reageren. Ik heb sinds kort mijn alu fiets ingewisseld voor een carbon fiets en ik merkte meteen bij het eerste ritje dat mijn carbon fiets een stuk directer reageert op alles wat ik doe. Als je dan ook nog carbon wielen er in hangt is dit verschil nog beter merkbaar. Persoonlijk vind ik het erg fijn om te weten en voelen dat mijn fiets precies doet wat ik wil en wanneer ik het wil. Ik zou dus zeker voor carbon gaan. Heb geduld met het aankopen van zo'n fiets. Vaak zijn er wel leuke aanbiedingen te vinden als je het internet grondig afspeurt.
Ik heb vorig jaar mijn 7 jaar oude alu frame voor een nieuw alu frame gewisseld. Dat was ook een wereld van verschil in directheid en stijfheid. Elke nieuwe fiets - die je vast met bepaalde bedoeling voorgeselecteerd hebt - zal strakker en mooier aanvoelen dan je ouwe fiets. In deze gebruikerscategorie dan wel te verstaan, want mensen die nieuw vs 1 jaar oud, topfietsen van 3000+ gaan vergelijken, zullen hier vast weer andere ervaring over hebben.
Zo is het ene alu frame het andere niet als je ze nieuw naast elkaar zet, als je oud met nieuw vergelijkt. Geldt ditzelfde ook voor carbon frames.
Zeker de goede alu fietsen, die qua prijs vergelijkbaar zijn met de goedkopere carbon's, doen het qua geometrie, gewicht en stijfheid van het frame minstens net zo goed. Denk aan de Canyon ultimate al, of de goeie Rose alu fietsen. Wil je het echt weten, moet je toch altijd ff proefrijden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12 sep 2014 14:32
- Locatie: Nijmegen
Ik heb de afgelopen jaren een aantal keren Alu fietsen gehuurd en geleend. veruit het slechtste materiaal. Dan verlang ik eerst terug naar mijn stalen Columbus uit 1990 en droom van een titanium, of laat me overtuigen door carbon. Altijd een proefrit maken of gemengd terrein eerst. Gevoel gaat boven ratio.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een goede carbon fiets die hetzelfde of zelfs minder kost dan de betere aluminium fietsen, b.v. de Cube Agree en de Focus Cayo Evo. Het voordeel van duitse internetfietsen is dat je bij Canyon duurdere, lichtere wielen krijg maar het zijn wel Mavic's dus beter ga ik niet zeggen. Bij Rose heb je wel wat meer keuze m.b.t. de wielset. Bij Cannodale's zitten ook geen fantastische wielen.
De Via Nirone is gewoon een 13 in een dozijn aluminium frame, dan kun je net zo goed die Bulls houden en eventueel upgraden.
De Via Nirone is gewoon een 13 in een dozijn aluminium frame, dan kun je net zo goed die Bulls houden en eventueel upgraden.
Campagnolo Ultra Dork