Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

specialized Venge, Tarmac, Cervélo R3 of Trek SL8?

luc
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2014 22:43

luc 07 aug 2014 23:02

Ben op zoek naar een nieuwe fiets ter vervanging van mijn Scott CR1 PRO. Dit was een prima fiets maar tgv een ongeval een maatje kleiner geworden.
De concept store dealer zegt dan een Venge comfortabeler is dan een Tarmac? Dit vind ik echter nergens terug of forums....
De R3 is ongetwijfeld een prima frame en de Trek is nieuw....
Fiets dient om meerdere toertochten mee te rijden, zowel vlak als in de ardennen. Ook de Marmotte en Maratona dus het moet wel degelijk zijn.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 07 aug 2014 23:19

Met Trek heb ik persoonlijk niet zo veel, de nieuwe R3 is goed maar blinkt verder nergens in uit. Ik heb veel ervaring met beide Specialized fietsen. Ik heb een Venge en ook behoorlijk wat km met een Tarmac gereden. De reden dat je dealer zegt dat een Venge comfortabeler is heeft m.i. te maken met het feit dat een Tarmac stijver is. Echter ben ik wel van mening dat beide fietsen niet hard of zoals wel eens gezegd 'harsh' aanvoelen. Veelal roepen mensen dat een Venge oncomfortabel is, maar meestal zijn dit niet de mensen die er ook daadwerkelijk een bezitten. Een Roubaix met hoge wielen, 23mm banden op 9 bar is ook geen comfort bike meer... ;)

Het gewichtsverschil is ook verwaarloosbaar, compleet opgebouwde fietsen schelen maar het gewicht van enkele slokken uit je bidon.

Mocht je een keuze gaan maken tussen deze 2 zou ik je adviseren te kiezen voor diegene waar je hart het meest snel van gaat kloppen. Ik ben gek op beide frames! :) De nieuwe Tarmac S-Works zou ik anno 2015 nu verkiezen boven de Venge, maar puur vanwege het feit dat ik er al een paar jaar (met veel plezier) op fiets. Ook lange ritten (+10uur) waren fantastisch uit te houden i.c.m. het fijne Romin zadel.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 aug 2014 08:22

Wat dacht je van een Scott Foil of een Addict, perfecte fietsen voor hetgeen jij wil rijden.
En die beide fietsen uitrusten met een Speci Romin zadel, heb je toch nog iets van Specialized. ;)

Gebruikersavatar
Dirkteur
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 nov 2013 23:04

Gebruikersavatar Dirkteur 08 aug 2014 09:17

Ik zelf heb een S-Works Venge en tis de zaaaaaligste fiets die ik ooit had. Hiervoor had ik een Eddy Merckx EMX1 en een Ridley Noah ISP, deze fiets is echt voor mij de top.

Natuurlijk is hij ook voor mij een topfiets omdat ik hem mooi vind, misschien vreemd, maar hierdoor krijgt hij al een subjectief pluspunt...

Ps, mijn Venge heeft pakken meer comfort als mijn Ridley Noah ISP, maar das waarschijnlijk logisch...

luc
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2014 22:43

luc 08 aug 2014 13:55

Een Scott Addict heb ik ook bekeken maar dan moeten er onmiddellijk andere wielen in + zadel. Waarom plaatst men toch telkens van die goedkope wielen in voorgemonteerde fietsen? Dit middel om de prijs te drukken zorgt ervoor dat je snel deftige wielen moet aankopen wil je echt genieten. Jammer!

Toch goed te horen dat de Venge een comfortabele fiets is. Een stijve fiets is inderdaad niet noodzakelijk oncomfortabel.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 aug 2014 15:33

Daar maken alle fietsmerken zich schuldig aan, meteen upgraden of een set erbij kopen is dan het devies.
De basis is echter goed en er worden overjarige modellen aangeboden met korting, zodat je dat extra geld kunt gebruiken voor een beter setje wielen.

luc
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2014 22:43

luc 22 aug 2014 19:58

De uiteindelijke keuze werd de Trek SL8. Enkel de wielen moet ik nog kiezen en daarbij gaat het tussen de Bontrager Aura 5 en Mavic Ksyrium SLS.

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 23 aug 2014 14:00

Gefeliciteerd, waarom heb jij uiteindelijk voor de Trek gekozen?

luc
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2014 22:43

luc 23 aug 2014 19:13

Trek heeft een zeer goede reputatie, prima kwaliteit en levenslange garantie op het frame. Bovendien is het een nieuw frame en leunt de geometrie dicht aan bij deze van mijn vorige Scott. Deze fiets is ook direct leverbaar en van mijn lokale dealer moet ik de goedkope basiswielen "race" niet nemen en mag ik zelf mijn voorkeur wielen selecteren. Deze fiets is tevens direct leverbaar terwijl de Specialized Tarmac "new" nog niet beschikbaar was.

Plaats reactie