Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets max 2500€

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 27 mei 2014 12:54

Ik ben van plan mijn oude racefiets te vervangen. Het gaat namelijk nog om een 10kg zware alu fiets afgemonteerd met Shimano Tiagra die mij lage rugpijn bezorgt.

Ik wil een behoorlijk stapje omhoog en wil er max 2500 euro aan uitgeven. Na wat research kwam ik op volgende opties:

Canyon Ultimate CF SL 9.0 (al dan niet met verende VCLS 2.0 zadelpen)
- Full Ultegra 6800
- Mavic Ksyrium Elite S WTS velgen
- Ritchey WCS stuur en stuurpen
- 6.95 kg
- 2249.13 euro (of 2329.08 met de VCLS 2.0 zadelpen)

Carrera Nitro SL Shimano Ultegra 11v 2014
- Full Ultegra 6800
- Fulcrum Racing Quattro
- Deda 01
- Onbekend gewicht?
- 1990 euro

Kuota Kharma Evo Ultegra 2014
- Full Ultegra 6800
- Fulcrum Racing Quattro
- 3TTT
- Onbekend gewicht?
- 2290 euro

Kuota Kuraro Ultegra 6800
- Full Ultegra 6800
- Fulcrum Racing Quattro
- Deda
- Onbekend gewicht?
- 2499 euro

Ridley Noah RS R-Lot 12M New Ultegra 11v
- Ultegra 6800+Rotor 3DF BB30 crankstel
- Fulcrum Racing Quattro
- 4ZA Stratos
- Onbekend gewicht?
- 2499 euro

Rose Xeon CRS-3000 2014
- Ultegra 6800
- Mavic Ksyrium Elite WTS velgen
- Ritchey WCS monolink zadelpen
- 6.85 kg
- 2080,81 euro

Rose Xeon CSL-3000 2014
- Ultegra 6800
- Mavic Ksyrium Equipe S WTS velgen
- Ritchey WCS stuur en stuurpen, rose RC-170 zadelpen
- 7.25 kg
- 1881,51 euro

Welke zouden jullie kiezen en waarom? Het doel is vooral klimmen (voor zover dat mogelijk is in België). Comfort en snel accelleren uit bochten vind ik ook belangrijk. Als jullie nog andere tips hebben dat binnen het budget vallen, laat maar komen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mei 2014 13:02

Het lijkt mij verstandig om eerst uit te zoeken waarom jouw huidige fiets jou lage rugpijn bezorgd. Je kunt wel 2000 euro uitgeven maar of het probleem daarmee wordt opgelost is maar de vraag.

Vaak is het probleem dat je te kort zit. je zou eens kunnen proberen om een langere stuurpen te monteren om te kijken of dat het probleem oplost.
Campagnolo Ultra Dork

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 27 mei 2014 13:08

Is het wel verstandig om uit te kijken naar toch wel serieuze racers, terwijl een Specialized Roubaix bijvoorbeeld een betere optie kan zijn?

Zoek eerst het huidige probleem op en zoek dan een nieuwe fiets waar je net zo op kunt zitten. Anders koop je straks een fiets die niet goed is en ben je wel een smak geld kwijt.

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 27 mei 2014 13:12

Bedankt voor de tips. Ik vermoed dat de reden dat die fiets mij rugpijn bezorgt is, omdat ik deze kocht toen ik 15 was, ondertussen ben ik 21. De fiets is dus eigenlijk te klein geworden lijkt mij. Als ik mij niet vergis is het een vrij klassiek frame, maat 48 met een stuurpen van 90mm. Ik ben nu 1.75m en 65 kg.

Ik was sowieso van plan mijn armlengte, beenlengte etc eens uit te meten binnenkort om precies te weten welke framemaat etc ik nodig heb. Op de site van Canyon kon je dan precies laten berekenen wat jouw maat is. Of is dat geen betrouwbare berekeningswijze?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mei 2014 13:20

tewstudent schreef:Ik ben van plan mijn oude racefiets te vervangen. Het gaat namelijk nog om een 10kg zware alu fiets afgemonteerd met Shimano Tiagra die mij lage rugpijn bezorgt.
Hij krijgt dus de lage rugpijn van de Shimano Tiagra.., volgens deze eerste regel uit de post.

Maar serieuze reactie; de oorzaak van rugpijn ligt niet in het gewicht van de fiets. Maar natuurlijk in de geometrie, de maat en de afstelling van de fiets. Dus probeer eerst te achterhalen waarom je nu rugpijn krijgt (bijv met behulp van kennissen, of een FM), om daarvanuit te bedenken wat je in je nieuwe fiets zoekt die dat gaat voorkomen.

Verder tip voor hard acceleren uit bochten: Harder trappen :).
voor de overig, klimmen enzo, denk ik dat er weinig verschil zit tussen de genoemde fietsen. Je moet toch jezelf naar boven zien te krijgen. En ongetwijfeld zal een halve kilo minder je net iets sneller boven krijgen. Maar deze fietsen in deze prijsrange, ontlopen elkaar verder niet al te veel op gebied van rijeigenschappen in een klim. (misschien wel in dalen ;-))
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5292
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 27 mei 2014 13:22

Canyon houdt altijd een vrij grote maat aan. Het beste is om je door een goede FM op te laten meten. En dan het liefst iemand die niet alleen je binnenbeenlengte meet, maar alles meeneemt. Want met alleen binnenbeenlengte ben je er ook niet.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

spokes
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 feb 2013 11:28

spokes 27 mei 2014 13:31

Je stelt een onmogelijk te beantwoorden vraag, maargoed; ik zou de Kuota of de Ridley nemen,waarom? Omdat die het duurst zijn!
Andere tips heb ik wel. niet onvriendelijk bedoeld, maar ga je eerste eens goed verdiepen in wat een nieuwe fiets allemaal inhoud. Laat je eens informeren over geometrie, maten, rijeigenschappen en garantievoorwaarden. Beperkt je keuze tussen 2 fietsen en kom dan terug om onze mening te vragen welk wij het mooist vinden. En kies dan degene die jij zelf het mooist vind...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mei 2014 13:33

tewstudent schreef:Bedankt voor de tips. Ik vermoed dat de reden dat die fiets mij rugpijn bezorgt is, omdat ik deze kocht toen ik 15 was, ondertussen ben ik 21. De fiets is dus eigenlijk te klein geworden lijkt mij. Als ik mij niet vergis is het een vrij klassiek frame, maat 48 met een stuurpen van 90mm. Ik ben nu 1.75m en 65 kg.

Ik was sowieso van plan mijn armlengte, beenlengte etc eens uit te meten binnenkort om precies te weten welke framemaat etc ik nodig heb. Op de site van Canyon kon je dan precies laten berekenen wat jouw maat is. Of is dat geen betrouwbare berekeningswijze?
Dat is inderdaad een veel te klein fietsje. Je kunt deze fiets met geen mogelijkheid als uitgangspunt voor je nieuwe fiets gebruiken en om deze fiets bij wijze van test om te bouwen tot een fiets die groot genoeg is gaat moeilijk worden maar een omgekeerde 13cm stuurpen gaat je wel een heel eind in de goede richting helpen.

Ik zie aan jouw lijst voornamelijk fietsen die via internet worden verkocht. Dat zou ik toch maar eens heroverwegen. Ik zou liever wat meer betalen voor een goede meting en een goed passende fiets. Je kunt jezelf ook opmeten en je maten hier posten dan komen we ook een heel eind in de goede richting maar een (lange) proefrit zegt veel meer.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 27 mei 2014 15:00

Bij een lengte van 1.75 komt een frame met framehoogte van 54 cm. meer in de richting van de maat die jij nodig hebt. Overigens moet je bij de aanschaf van een nieuwe fiets ook rekening houden met de bovenbuislengte. Watin jouw geval beslist nut kan hebben is een fietsmeting bij een goed bekend staande fietswinkel laten uitvoeren.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 27 mei 2014 16:05

Bedankt voor alle tips! Ik ga mij zeker laten uitmeten, lijkt mij idd nuttig, zeker omdat het over een belangrijke aanschaf gaat.

Als iemand van jullie daar een goed adres voor weet regio Leuven-Aarschot (België), laat iets weten. :)

Ron_Janssen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2014 12:20

Ron_Janssen 01 jun 2014 23:26

Mijn Carrera Nitro SL 2014 weegt afgemonteerd met deda stuur-, zadel- en stuurpen, sella Italia team sl zadel, ultegra 6800 en mavic cosmic elite wielen 8,4 kg.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 02 jun 2014 10:50

Tekst verwijderd... fout van mij.
Laatst gewijzigd door buddo op 02 jun 2014 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie