Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets, budget 800,-

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 11 mei 2014 12:52

Hallo,

Sinds juni 2013 ben ik begonnen met fietsen, en ik kan wel stellen dat ik de smaak aardig te pakken heb. Sinds juni heb ik nu +-1100km gefietst op een Nishiki.
Afbeelding
Hierop kan ik aardig meekomen met een aantal vrienden die op toch wat modernere fietsen fietsen (wilier triestina, trek discovery carbon etc etc). Aankomende week zal ik in iedergeval even klikpedalen en schoenen opsnorren bij de Belga winkel in Groningen.
Na een 2tal maandjes hier op het forum te hebben rondgeneusd leg ik jullie mijn opties voor en de situatie is als volgt:
*Budget 800,-
*Minimaal shimano 105
*Lengte 177cm
*BBL 81cm
*Trainingsritjes van 30 t/m 50 km 1/2 x per week
*Fietstochtjes 50 t/m 150km af en toe.

Op moment van schrijven heb ik 3 fietsen op het oog:
-Giant Defy 1
http://www.rijwielshop-elfring.nl/product/giant-defy-1/
Maat is M, volgens de Giant site met mijn lichaamspostuur zou ik ook op een M uitkomen. Naar mijn weten is defy een geschikte instap fiets met het oog op iets meer comfort dan de TCR 1.

-Giant TCR 1
http://www.rijwielshop-elfring.nl/product/giant-tcr-1/
Maat is M, volgens de Giant site met mijn lichaamspostuur zou ik ook op een M uitkomen. Meer een racefiets ten opzichte van de Defy 1. Naar mijn mening mooier dan de Defy, maar minder voor de tour tochten.

-Sensa Romagna black 2013 (evt 2014)
http://www.vosfietsen.nl/index.php?opti ... &Itemid=39
Mooie fiets waarbij naar mijn weten het 2013 model 788 euro is en het 2014 model 815 euro. Bij sensa kom ik denk ik uit op 54cm.

Interessante fietsen waarbij ik allereerst moet uitzoeken of ik uberhaupt wel op een M pas van Giant. Iemand ervaring met 1 van deze fietsen?

Gr Eric
Giant TCR Advanced 1

spaakiespaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 mar 2014 18:58

spaakiespaak 11 mei 2014 16:36

De Defy en TCR zijn haast identiek, maar in deze prijsklasse een uitstekende afmontage.

In deze prijsklasse wordt er wel vaak bezuinigt op kleinere componenten (minder zadel, pedalen en vaak zwakkere wielen).

Mocht je 2e hands gaan kijken, kan je wel een beter frame krijgen maar zit je met de eventueel afgesleten draaiende delen. Ik denk dat je met de Defy of TCR een prima koop hebt voor toergebruik. Wanneer je clubwedstrijdjes wilt gaan rijden of iets serieuzer, zou ik adviseren 200/300 bij je budget te doen voor betere wielen en een frame welke strakker de bocht door stuurt. Maar nogmaals voor toeren is de TCR of Defy een prima keuze.

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 11 mei 2014 18:36

Bedankt voor je snelle reactie.
Ja, de TCR heeft een iets diepere zit, ik zal dus voor mezelf even moeten nagaan wat ik zelf het prettigst vind. Echter morgen eerst maar eens in Groningen kijken of ik uberhaupt op een M frame pas van Giant, maar volgens de site zou M de geschikte frame maat zijn.

200/300 euro bij mn budget doen heb ik net gedaan:P (van 600 naar 800 euro ivbm de 105 afmontage) hehe dus kan het nu niet meer te bont maken. Uiteraard houd ik er rekening mee dat ik op den duur de wielen kan vervangen etc. Ben nu nog weinig luxe gewend dus de overstap op een nieuwe fiets zal al groot zijn.

To be continued
Giant TCR Advanced 1

Medicbiker
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13

Medicbiker 11 mei 2014 18:39

Zelf 3 jaar op een TCR gereden, prima fiets met prima onderdelen (giant- stuur, stuurpen, zadel en zadelpen) de wielen zijn ook van Giant maar worden volgens mij genaakt door DT-swiss ...

Kortsamengevat: een TCR is een prima keuze en zeker een paar stappen voorwaarts !!

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 11 mei 2014 20:33

Maat M gaat wel passen. Ik ben 1 cm kleiner en heb zelf een Defy. Met cranklengte, losse zadel- en stuurpen kan je nog wel wat opvangen.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 mei 2014 21:13

Voor 800 euro een Defy of TCR is een supedeal, beide zij topframes bij de aluminium instappers.

Als ik de (gevaarlijke) stuurhoogte zie van jouw Nishiki zou ik zeggen de Defy maar met jouw lichaamsverhoudingen moet een TCR in principe ook makkelijk kunnen.
Campagnolo Ultra Dork

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 11 mei 2014 23:45

Ernie C. schreef:Als ik de (gevaarlijke) stuurhoogte zie van jouw Nishiki zou ik zeggen de Defy maar met jouw lichaamsverhoudingen moet een TCR in principe ook makkelijk kunnen.
Gevaarlijke stuurhoogte, hoe bedoel je dit precies? Valt me nu wel pas op bij de foto dat het stuur wat aan de hoge kant is. Verder weinig problemen mee ondervonden.

iig bemoedigende reacties, morgen maar eens bellen naar elfring en vos
Giant TCR Advanced 1

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 13 mei 2014 08:49

Let op met Vos (zelf geen ervaring)
daar zijn 67 pagina's over vol geschreven http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=21793

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 13 mei 2014 11:36

Thanks verbraakje, had het topic al gevonden.
Ik ben mezelf aardig aan het inlezen en laten informeren en laat mijn keuze grotendeels op eigen kennis en kunde berusten iplv de verkoper.
Giant TCR Advanced 1

Gebruikersavatar
teissie
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 aug 2010 18:13

Gebruikersavatar teissie 13 mei 2014 12:01

DeeJeeEric schreef:
Ernie C. schreef:Als ik de (gevaarlijke) stuurhoogte zie van jouw Nishiki zou ik zeggen de Defy maar met jouw lichaamsverhoudingen moet een TCR in principe ook makkelijk kunnen.
Gevaarlijke stuurhoogte, hoe bedoel je dit precies? Valt me nu wel pas op bij de foto dat het stuur wat aan de hoge kant is. Verder weinig problemen mee ondervonden.

iig bemoedigende reacties, morgen maar eens bellen naar elfring en vos
Je stuurpen zit niet ver (diep) genoeg in je frame, waardoor hij (tijdens het fietsen) los kan komen of afbreken. Aan de kleur (roest?) te zien heeft de stuurpen hiervoor altijd lager gezeten.
Ja ik heb een fiets Tumblr

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2014 13:17

teissie schreef:
Je stuurpen zit niet ver (diep) genoeg in je frame, waardoor hij (tijdens het fietsen) los kan komen of afbreken. Aan de kleur (roest?) te zien heeft de stuurpen hiervoor altijd lager gezeten.
Dat bedoel ik. Ik had dit topic even uit het oog verloren waardoor ik niet gereageerd had :oops: .
Campagnolo Ultra Dork

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 14 mei 2014 17:56

Scherp heren, dit had ik zelf nog niet opgemerkt.
Heb het nog even gechecked maar maak me vooralsnog geen zorgen. Kan me echter ook niet herinneren of dit voorheen altijd al zo is geweest. Overigens is onderop de stuurpen idd wat oppervlak roest.

Ik heb het vertrouwen dat ik nog wel een aantal veilige kilometers kan maken.
Giant TCR Advanced 1

Plaats reactie