Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa Umbria/Modena Race Comp

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 feb 2014 14:08

Zijn die wielen van dezelfde categorie als mavic aksium denk je?
Ik heb iets tegen de term: beginnersfiets die je kunt upgraden, doorgaans wordt alleen de fietsboer daar beter van.
Ik zou in elk geval proefrijden, kijken of de fiets past en vragen of je de zaffiro banden kan wisselen

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 27 feb 2014 14:29

materialist schreef: Ik heb iets tegen de term: beginnersfiets die je kunt upgraden, doorgaans wordt alleen de fietsboer daar beter van.
Kan niet zo goed plaatsen wat je hiermee bedoelt en hoe jij het ziet (wilt zien) hoe een ondernemer/fietsenmaker zijn plakje kaas op zijn boterham krijgt.
En als een fietser door een upgrade er niet "beter" van zal worden, hoeft hij/zij er niet aan te beginnen. De term beginnersfiets heet en bestaat niet voor niets zo denk ik.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 feb 2014 14:53

Een ondernemer mag van mij elke dag biefstuk eten.
Wanneer de ondernemer de klant vraagt wat hij wil komt de biefstuk vanzelf.
Zo meteen begint het nieuwe seizoen en dan zie je weer een heleboel nieuwe fietsen met mini stuurpennen, torentjes, zadels in de uiterste stand. Een paar maanden later op vakantie: gebroken kettingen, lagers, derailleur wieltjes.
Ik denk dan niet aan een ondernemer die kaas op zijn boterham wil maar aan de fietsboer die slechte adviezen geeft en rommel verkoopt. Erg sneu voor de consument
Senza zijn geen slechte fietsen trouwens maar onder de 1000 euro is het heel moeilijk om een goede (race) fiets samen te stellen

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 feb 2014 15:07

materialist schreef:Zijn die wielen van dezelfde categorie als mavic aksium denk je?
Ik heb iets tegen de term: beginnersfiets die je kunt upgraden, doorgaans wordt alleen de fietsboer daar beter van.
Ik zou in elk geval proefrijden, kijken of de fiets past en vragen of je de zaffiro banden kan wisselen
Ik heb liever die Supra's dan Mavic Aksiums, ALS ik moest kiezen.
Passing is natuurlijk het allerbelangrijkste.
Bandjes kan je toch gewoon oprijden?
Ik rij momenteel op Vittoria Rubino's 25 mm op 6,5 bar (winterfiets) en vind het best.
We moeten niet te blasee worden en overal onze neus voor ophalen .
Laat de TS gewoon ergens mee starten en als tie iets niet goed vind gaat hij zelf wel wat anders/beters/mooiers zoeken.

Je moet jezelf met jaren ervaring niet verwarren met een relatieve nieuwkomer.
Ik zou zelf zo'n Sensa/Trek/noemzemaarop van krap 1000€ nooit kopen, maar ik sta er heel anders in, koop geen complete fiets.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 27 feb 2014 15:23

@materialist: Ik geloof niet dat wij 2en er hier over eens zullen zijn.
Fietsenmakers (een boer heeft niets met fietsen van doen) hebben nu eenmaal fietsen in hun collectie voor verschillende budgetten die fietsfabrikanten maken en leveren.
Zoals ik jouw reactie lees: verkopen de fietsenmakers, slecht adviserend, rommel aan een onwetende/naïeve consumenten. Diezelfde consumenten kunnen er eigenlijk op voorhand van uitgaan dat ze met hun budget van maximaal € 1.000 geen goede fiets kopen en de fietsenmaker weer spoedig zullen zien. De fietsenmaker lacht dubbel want via één klant, een geen goede fiets verkocht (de biefstuk) met de zekerheid van een extra plakje kaas na een paar maanden.
Geen fietsenboeren maar fietsenboeven zijn het...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 feb 2014 15:33

flores schreef:@materialist: Ik geloof niet dat wij 2en er hier over eens zullen zijn.
Fietsenmakers (een boer heeft niets met fietsen van doen) hebben nu eenmaal fietsen in hun collectie voor verschillende budgetten die fietsfabrikanten maken en leveren.
Zoals ik jouw reactie lees: verkopen de fietsenmakers, slecht adviserend, rommel aan een onwetende/naïeve consumenten. Diezelfde consumenten kunnen er eigenlijk op voorhand van uitgaan dat ze met hun budget van maximaal € 1.000 geen goede fiets kopen en de fietsenmaker weer spoedig zullen zien. De fietsenmaker lacht dubbel want via één klant, een geen goede fiets verkocht (de biefstuk) met de zekerheid van een extra plakje kaas na een paar maanden.
Geen fietsenboeren maar fietsenboeven zijn het...
Oh dear....

Kameelracer
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25

Kameelracer 05 mar 2014 09:46

Ik rij al drie jaar op een Sensa Umbria met geheel Sora onderdelen (naven Tiagra). Nieuwprijs was 530 euro. Steeds lees ik dat dit echt niet kan als starter, Sora is toch echt te mager. Vrienden hebben daarom ook een bulls Harier met 105 onderdelen gekocht. Ook goede fietsen, maar het blijkt dat het toch om de renner gaat. Die boys kunnen mijn Sensa namelijk niet bijhouden ;-)

Ik heb o.a. de elfstedentocht erop gereden, daarnaast ook nog in Frankrijk vele kilometers en o.a. de mont Ventoux.

Toegegeven na de elfstedentocht moest e.e.a. opnieuw afgesteld worden omdat het was losgetrild toen ik over de steentjes in Friesland ging.

Maar het functioneert allemaal prima. Ook als je gemmiddeld rond de 30 km/h fietst.

Kortom laat je niet gek maken dat het niet onder de 1000 euro kan!

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 06 mar 2014 11:47

Ach, ik zal jullie even mijn huidige fiets laten zien (niet lachen!)
http://www.matrabike.nl/product/1386/ma ... -road-bike

Destijds via mijn werk kunnen regelen, maar hierdoor wel verliefd geworden op het fietsen. U begrijpt, elke fiets zal een stap vooruit zijn.
Ik moet trouwens wel zeggen, ik fiets nu zo'n anderhalf jaar op deze en heb 'm flink af laten zien, nog nooit mee naar de FM gemoeten, wel dingen moeten vervangen omdat de bandjes bijvoorbeeld na 500k opwaren en ik als beginner ook wel begreep dat toe clips geen porum zijn.

Ga waarschijnlijk toch voor de Modene Race Comp, vanwege de 105 onderdelen en ik vind het frame mooi. Wat betreft die vittoria banden, ben ik ook niet zo'n fan van maar als ze er toch op zitten kan ik ze net zo goed oprijden. Daarnaast thuis nog wel een aantal goeie banden liggen.

Wil toch ook de Romagna nog even in het echt bekijken, en kijken wat er bij Hopmans nog staat in deze prijsklasse, als is het daar meestal wel wat duurder.

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 07 mar 2014 13:58

@kameelracer,

Helemaal mee eens. Ik heb ook een aantal jaren op een gazelle met een sora/2200 mix rondgereden. Nooit spijt van gehad want je weet niet beter. Tuurlijk kraakt er wel is wat maar ook die onderdelen zijn gewoon vervangbaar. Soms vind ik dat een nieuwkomer hier te snel naar een nieuwe fiets van pak hem beet 1000 euro wordt geadviseerd. Mijn indruk is namelijk, dat als fietsen bevalt en echt hobby wordt, je al snel naar een fiets in de categorie 1500 a 2000 zoekt. Die stap is dan gunstiger als je een jaar op een volgens sommigen hier "barrel" hebt rondgebanjerd. Ipv op een eerste fiets van 1000 euro die je net zo goed na een jaar zat bent.

Inmiddels heb ik een caad 10 met ultegra en natuurlijk is dat een hele verbetering. Echter vind ik dat er soms net wordt gedaan alsof een fiets van 400 euro met sora na 100m. uit elkaar valt.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 07 mar 2014 14:25

Op zich geen slecht idee maar op de camping bij alpe dhuzes ben ik degene met de gereedschapskoffer. Mij is het opgevallen dat de mensen die langskomen wel erg vaak de goedkopere fietsonderdelen erop hebben zitten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mar 2014 10:26

Is dat alleen vanwege de goedkopere onderdelen, of heeft dat deels ook te maken met het feit dat dat minder ervaren fietsers zijn, die zelf minder bedreven zijn in onderhoud en reparatie (minder zelf doen als het stuk is, en minder onderhoud zodat het sneller stuk gaat).

Overigens maar goed ook dat het goedkopere spul af en toe sneller stuk gaat dan t duurdere.., waarom zouden anders allemaal nog de hogere segmenten kopen? ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 27 mei 2014 09:01

Update:

Nog steeds geen nieuwe fiets gekocht, was van plan volledig voor de Sensa Modena Race Comp te gaan.
Tot ik bij Hopmans een Trek Madone 2.1 met 105 afmontage zag staan in ongeveer dezelfde prijsklasse.

Voordeel van Hopmans voor mij is dat het een stuk dichterbij is en de service dus ook gemakkelijker. Heb altijd een lichte aversie tegen Trek gehad (vraag me niet waarom), maar hoe meer ik lees over die Madone 2.1 hoe nieuwsgieriger ik wordt.

Keuze's, lastig :roll:

Plaats reactie