Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

MTB of Cyclocross fiets naast racefiets

Gebruikersavatar
Remkoh-tete
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2012 16:00
Locatie: Teteringen

Gebruikersavatar Remkoh-tete 24 dec 2013 22:49

Hoi,

Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij. Ik rij naar mijn werk ongeveer 13km. in de zomer doe ik dat op mijn racefiets. Met slecht weer nam ik mijn gewone fiets of mtb. Dit najaar heb ik een cyclocross gekocht die een mix is tussen een cyclocrosser en een zog. commuter. Het is een Kona Rove met schijfremmen en de mogelijkheid om spatborden en een bagagedrager te monteren. Ik heb dat nog niet gedaan omdat ik inmiddels elk weekend een mtb toertocht er mee rij. Hij is wat zwaar en het is veel meer werken dan een mtb, maar het is ontzettend verslavend! Ik moet alleen nog een tweede setje wielen hebben om makkelijker op de weg te rijden.

En remmen met de schijfremmen werkt heel goed. Iets minder dan een mtb want ze zijn wat kleiner (140mm), maar niettemin remmen ze prima.

Wellicht een idee om ook te overwegen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 dec 2013 09:34

Mereltje schreef:Hoi

Je wilt af en toe off road fietsen. Als je op de mtb parcoursen bij jouw in de buurt wil gaan rijden zou ik voor een 29 mtb gaan. De crosser is hier minder voor geschikt.
Ga je de fiets gebruiken alleen voor woon werkverkeer, overweeg dan ook een simpele racer ipv crosser. Crossen kan je bij jouw in de buurt toch niet echt.

Ciao en prettige kerstdagen

Je hebt gelijk! ;)
Fijne feest dagen en bedankt
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 dec 2013 15:00

Ik zou voor cyclocrosser gaan. Zeker als je er ook mee naar je werk gaat fietsen. Met aangepaste banden, rij je makkelijk over de verharde weg. Op een mtb vind ik dat verschrikkelijk, over asfalt fietsen. En bovendien is het superleuk om in het bos of op een mtb-route te rijden op een crosser. Heel anders dan op de mtb, maar erg verslavend. En goed te doen. Er is geen mtb-parcours dat ik niet aandurf op de crosser (al zijn er wat lusjes in Zuid-Limburg die pijn kunnen doen....).
Michiel

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 25 dec 2013 15:14

Eens, mijn canyon inflite crosser (sinds medio december) bolt met 28mm geweldig op de weg. Overal overheen en toch lekker snelheid kunnen houden/ wat dieper kunnen zitten. Extra gewicht prima als trainingsfactor.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 25 dec 2013 18:04

Of een Salsa Fargo, 29er reis mtb met dropbar.

http://www.bikerumor.com/2013/08/08/han ... -colossal/

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 25 dec 2013 21:48

Zo zie je maar dat smaken verschillen want dat ding met dat racestuur zou ik me kapot op schamen en wou ik nog niet dood naast willen worden gevonden :P
Nee doe mij maar een crosser of mtb of racefiets maar een mix van zie ik echt niet zitten :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 25 dec 2013 23:35

Nadeel van een crosser is dat cantilevers slecht remmen..
Niet handig in het verkeer...
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 dec 2013 23:49

Zolang je niet in het heuvelland woont is het remmen met cantilevers zeker geen probleem en als je niet "echt" gaat crossen in 10cm blubber zijn mini v-brakes een prima alternatief om wat meer remkracht te krijgen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 26 dec 2013 00:07

body schreef:Nadeel van een crosser is dat cantilevers slecht remmen..
Niet handig in het verkeer...
CX met schijfjes!
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

bob_sc
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2013 22:21

bob_sc 26 dec 2013 17:17

Ik heb jarenlang in de winter met een woon-werk verkeer gedaan (25km enkel) zowel zomer als winter.
Eerst altijd met de koersfiets, daarna in de winter en bij regenweer met een cyclocrosser.

Het belangrijkste voordeel van de cyclocrosser is dat er voldoende plaats is om degelijke brede spatborden te monteren. Zowel vooraan als achteraan.

Zonder spatborden heb je zelfs als de weg gewoon nat is al last van natte voeten. Als dit dan nog bij temperaturen tegen het vriespunt is, dan betekend dit ook bevrozen voeten.

Fiets is uitgerust met simpele goede wielen met gewone race banden op. (continental 23mm)
Geen idee waarom iedereen in de winter dikkere banden, de weg verandert toch niet t.o.v. de zomer? En als er ijs is, dan heeft niks grip.
Spatborden zijn de modelen in kunstof zoals op een gewone stadsfiets.

Grootste probleem met de cyclocrosser zijn inderdaad de cantilevers. Niet zozeer voor het rem vermogen, maar in de grote maat die ik heb heeft de fiets veel last van het schudden van de vork als je hard met de voorrem remt.

Kort: ga voor de cyclocrosser met goede remmen (schijven?) en met spatborden. (comfort, snelheid en plezier ook bij nat weer.

bob_sc
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 nov 2013 22:21

bob_sc 27 dec 2013 14:09

Enkel, zoals in 1 richting, dus 50km op een dag.

Ik herken uw pogingen met de plastic zakken, tape enzomeer, exact de reden om met spatborden te rijden!
(Ergste is misschien nog om 's avonds de nog natte schoenen terug aan te moeten trekken om naar huis te rijden.)

Mijn cyclocrosser heeft shimano 105, 9 speed. Nooit problemen van bijstellen of zo.
Ik ben ook geen fanatieke poetser, een fiets dient om te rijden. Hooguit thuiskomen en afspuiten met de tuinslang of een emmer warm zeepwater erover en terug wat olie op ketting. Als je dit niet doet na een rit door smeltwater (pekelwater), dan staat de volgende dag je ketting stijf.

Plaats reactie