Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

2 x 65 km/dag woonwerk ...

99#legion
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 sep 2010 20:58

99#legion 26 sep 2010 01:18

Hoi iedereen,

Uit beleefdheid mezelf even kort voorstellen: ik ben 41, woon in Vlaanderen, meer bepaald in het noorden van de Provincie Antwerpen (= grensgebied), en als ik niet op de moto vertoef, rij ik MTB. Tussendoor lees ik veel, doe aan oriëntatiecross en probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten in al zijn aspecten zolang het kan.

Ik volg dit forum al een tijdje passief maar zit met een prangende vraag waar ik graag jullie mening over had geweten.

Momenteel fiets ik 2 x 30 km/dag WW. Gezien het een traject is met een mix van verharde en overharde wegen, haspel ik dit af op m'n MTB en dit tijdens de vier seizoenen.

Met een jobverandering in het vooruitzicht, wordt het WW - traject 2 x 65 km/dag. De wegen die ik onder m'n wielen geschoven krijg, zullen enkel verhard en vnml fietspaden op hoofdwegen zijn. Snelheid maken zit er dus zeker in.

M'n eerste idee was om een racefiets aan te schaffen (Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, ...) om t.o.v. m'n MTB de rijsnelheid te kunnen verhogen (gewicht, bandenmaat) en alzo de trajectduur zo kort mogelijk te houden. Echter, bepaalde factoren doen me twijfelen in m'n eindbeslissing:

- Gebruik tijdens de vier seizoenen, dag/nacht en in alle weer (behalve sneeuw)
--> lichtvoorziening (naafdynamo), spatborden
- Momenteel gebruik ik een rugzak maar voor 2 x 65 km/dag wordt dit msch een last
--> bagagedrager

Als ik deze bedenkingen tracht op te lossen, kom ik bv. bij een fiets zoals de Koga Roadchamp (geen lichtvoorziening maar wel na-uitrusting van spatbordjes en de bagagedrager mogelijk) of de Koga Terraliner Carbolite (volledig).

Gewicht van de Roubaix ongeveer 8,7 kg ... daar tegenover staat het gewicht van de Roadchamp op 9,2 kg (basis, zonder extra's van spatbordjes en bagagedrager) en 10,8 kg (all in) voor de Terraliner Carbolite. Bandenmaat van racefiets (23mm) tgo Roadchamp (25mm) en Terraliner Carbolite (35mm) zijn andere uitersten ....

Ik kom er niet uit ...

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 26 sep 2010 01:46

Ambitieus om zo veel te gaan fietsen voor woonwerk. Zie ik mezelf niet doen, ik zou een auto kopen of werk zoeken waar ik wel m'n energie in kwijt kon ;)

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 26 sep 2010 01:50

Dit is gekkenwerk.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 26 sep 2010 02:00

De fiets lijkt me niet het grootste probleem, maar eerder de tijd en energie die erin gaat zitten..
2 of 3x per week afgewisseld met wat snellers lijkt me een beter idee.
Cheap light strong, choose two

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 26 sep 2010 02:01

is ook waanzin

je kan het ook anders oplossen zoals ik doe, fiets achter in de auto, parkeren op een uur fietsen van je werk pak je toch minimaal 2 uur per dag fietstraining

cdale
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 05 jan 2007 00:33

cdale 26 sep 2010 02:09

Of een grap...

.. mid-life-crisis?

Maar goed, ben zelf bijna net zo oud... Sport ook vijf keer per week..

't Lijkt me behoorlijk dwaas.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 26 sep 2010 02:17

In ieder geval welkom op het forum 99#Legion.
Maar wat een tijd moet je dit gaan kosten. Ruim 2 uur fietsen, douchen/omkleden, werken (8,5 uur?), en weer ruim 2 uur terug. Da's bij elkaar minstens 13 uur....ik zou er gek van worden.
Maar afgezien van de tijd is het fysiek vlgs mij ook bijna niet vol te houden. Vrijdag heeft je baas denk ik bijna niks meer aan je ;)
Nog ff on-topic: Het gewicht van je fiets maakt vlgs mij niet zo heel veel uit (verschillen zijn klein). Een rugzak zal na 65 km behoorlijk zweterig aanvoelen. Qua verlichting gewoon een sterke lamp kiezen (oplaadbare batterijen) met veel branduren. Spatbordjes zijn geen overbodige luxe lijkt me want bij zoveel fiets-tijd loop je meer kans op een nat pak.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 sep 2010 07:12

Pfff, met 210 werkdagen per jaar is het toch 27.300 per jaar!
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
levensnevel
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:41

Gebruikersavatar levensnevel 26 sep 2010 08:32

Welkom 99#Legion,

Als je die 130 km per werkdag serieus van plan bent zou ik het bij een MTB houden.
bijv. een Koga Xrunner
Allemaal net wat robuuster
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 sep 2010 10:07

Voor spatborden, bagagedrager, standaard en batterijverlichting moet je ongeveer 1400 gram tellen. Ik adviseer bredere banden. 35mm is minimum. Denk aan een hybride, geen vering e.d. Een fiets voor woon-werk van 10-11 kg is heel veel sneller dan een mtb. Monteer bar-ends.

coen
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2005 21:18

coen 26 sep 2010 10:19

Ik zou zeggen: gebruik de motor voor het woon-werk en gebruik de tijd die je uitspaart voor de fiets! Ben je niet verplicht twee maal daags over dezelfde asfaltweg te gaan en ben je vrij om de tijd in te delen (zeker ook icm andere hobbies).

Wel respect: moet er niet aan denken om elke dag te werken (en 130 km te fietsen;-))
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 26 sep 2010 11:00

Woon er zelf 45 van mijn werk. Tweemaal per week in het seizoen is voor mij max. Tijd, kou en wind zijn op 60 km per dag toch anders dan 130. Scheelt veel of het oost-west is of noord-zuid
Twitter: @rbruijns

Plaats reactie