Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Starten met Wielrennen

Swaxie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2013 09:55

Swaxie 27 sep 2013 10:05

Ik zit eigenlijk met een probleem.
Ik ben van plan om te gaan beginnen met wielrennen, dit om bij mijn voetballen te gaan doen, met voetballen kan ik helaas vanwege andere verplichtingen(prioriteiten stellen he, je kent het wel) maar 1 keer in de week trainen en om toch ook conditioneel een beetje goed te blijven wil ik nog een andere sport gaan doen. Aangezien ik altijd heel graag naar het wielrennen op tv kijk, dacht ik van Heej dat is wel tof. Ben inmiddels 23 maar een beetje recreatief wielrennen is niks mis mee dacht ik zo :)

Maar nu is eigenlijk het hele probleem, waar start je in godsnaam? Heb nu al een aantal sites gelezen maar een site met echt hele goede starterstips en dingen waar je op moet letten en wat je wel en niet moet doen is er niet. Nu heb ik al een aantal forums gelezen en hier zitten volgens mij toch wel de kenners, en vraag ik me af of jullie tips hebben waar ik op moet letten.

En is het handig om hier in de winter al mee te starten of kan je het beste wachten tot het voorjaar(alle fietsen worden als ik al verschillende fora heb gelezen afgeprijsd ivm het nieuwe seizoen?

Is het verstandig om eerst een 2e hands fiets te kopen om te kijken of ik het wel leuk vind. of kan ik dan beter voor een goedkopere nieuwe fiets gaan, waar nog geen problemen mee zijn?

Alvast bedankt,

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 27 sep 2013 11:08

Ik ben ook pas begonnen met fietsen en heb vooral eerst gekeken waar je nou op moet letten bij het aanschaffen van een fiets, vooral omdat ik voor een 2e hands fiets ging.
Je kunt al snel een weinig gebruikte fiets vinden voor de helft van de aanschafprijs en het is ook erg fijn als je er meteen het een ander bij kunt krijgen: helm, schoenen, kilometerteller enz. enz.

Ga eerst kijken wat voor geometrie bij jou past, hoe lang ben je? Wat is je binnenbeen maat?

Afhankelijk van wat je er aan uit wilt geven en hoeveel je van plan bent te gaan fietsen kun je bepalen welke groep je ongeveer moet hebben. Zelf ben ik uitgekomen op een fiets met complete shimano 105 afmontage, ruim voldoende om mee te beginnen.

Je kunt in de winter beginnen natuurlijk, maar dat lijkt mij niet ideaal. Vraag is natuurlijk of je zelf uberhaupt wilt gaan fietsen als het tegen het vriespunt aan loopt? Qua kleding zul je ook wat meer aan moeten schaffen als je in de winter wilt gaan fietsen.

Wat is eigenlijk je budget als ik vragen mag?

Swaxie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2013 09:55

Swaxie 27 sep 2013 11:14

Het fietsen in de kou vind ik persoonlijk maar half zo erg aangezien ik wel van een beetje kou houd:).
Budget ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit, ligt er eigenlijk ook een beetje aan wat me word aangeraden.
Wat ik persoonlijk natuurlijk het probleem vind van 2e hands fietsen is dat je niet weet of deze goed onderhouden is, etc.etc.

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 27 sep 2013 11:23

Swaxie schreef:Het fietsen in de kou vind ik persoonlijk maar half zo erg aangezien ik wel van een beetje kou houd:).
Budget ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit, ligt er eigenlijk ook een beetje aan wat me word aangeraden.
Wat ik persoonlijk natuurlijk het probleem vind van 2e hands fietsen is dat je niet weet of deze goed onderhouden is, etc.etc.
Hoeveel tijd ben je bereid te steken in het opzoeken van informatie en het inlezen?
Via google kun je genoeg info vinden waar je op moet letten bij het aanschaffen van een tweedehands fiets.
Een andere optie is naar de FM gaan, weinig inlezen en de volle mep betalen :D
Maar ik denk niet dat je je daarom hebt aangemeld hier.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 27 sep 2013 11:26

Als geld geen grote rol speelt: ga naar een Fietsenmaker die racefietsen als core-business heeft. laat je een aluminium fiets met een merkje en 105 Shimano-groep aanmeten. Kies een fiets die niet lelijk is. Kou is voor weinigen een probleem. Nattigheid is een heel ander verhaal.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 27 sep 2013 11:33

Ik zou in eerste instantie rond kijken in je eigen omgeving, wellicht heb je vrienden/kennissen/collega's die ook fietsen: vraag ze om hun mening en advies. Zoals ik zelf heb gemerkt (kan je ook zien aan het topic dat ik geopend heb) wordt het naarmate je meer weet er zeker niet makkelijker op. Probeer daarom voor jezelf een beeld te creëren wat er allemaal mogelijk is, wat je eisen zijn en nog veel belangrijker hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Vooral budget is een dilemma dat frustrerend kan zijn, want 'voor 100 euro extra is deze fiets zus en zo beter... voor 200 euro extra is dit en dat ook nog eens beter'. Ik denk als je tweedehands koopt dat je iemand die er verstand van heeft mee moet nemen, anders zou je kunnen kijken naar overjarige modellen bij een fietsenmaker.

Swaxie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 sep 2013 09:55

Swaxie 27 sep 2013 11:40

Koen87 schreef:Ik zou in eerste instantie rond kijken in je eigen omgeving, wellicht heb je vrienden/kennissen/collega's die ook fietsen: vraag ze om hun mening en advies. Zoals ik zelf heb gemerkt (kan je ook zien aan het topic dat ik geopend heb) wordt het naarmate je meer weet er zeker niet makkelijker op. Probeer daarom voor jezelf een beeld te creëren wat er allemaal mogelijk is, wat je eisen zijn en nog veel belangrijker hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Vooral budget is een dilemma dat frustrerend kan zijn, want 'voor 100 euro extra is deze fiets zus en zo beter... voor 200 euro extra is dit en dat ook nog eens beter'. Ik denk als je tweedehands koopt dat je iemand die er verstand van heeft mee moet nemen, anders zou je kunnen kijken naar overjarige modellen bij een fietsenmaker.

Ik denk dat ik hier al een heel stukkie verder mee kom... zal binnenkort eens naar een fm hier in de buurt gaan die me ook wat meer info kan geven.


Thanks, topic mag voorlopig even op slot:)

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 27 sep 2013 11:43

Ik ben ook pas begonnen met fietsen, en het bevalt erg goed.
Je zou kunnen overwegen om een goedkope tweedehands fiets te kopen met een goede groep (bijv. shimano ultegra of op z'n minst 105) en met sterke wielen. In de wintermaanden kun je kijken of het iets voor je is dat fietsen (vast wel ;0 ) en een beetje bekend worden met onderhoud e.d.
Als je de fiets goed verzorgt dan zou je in het voorjaar een nieuwe 'zomerfiets' kunnen kopen en de oude fiets als winter-/reservefiets gebruiken. Tegen die tijd weet je ook beter waar je op moet letten bij aanschaf van een nieuwe fiets.
Succes met je keuze!
Afbeelding

Plaats reactie